Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ανάπλαση Lady's Mile: Park & Ride και πρόσβαση με λεωφορεία - Τι ακριβώς θα γίνει

Offsite Team
- 13.06.2023

Ανάπλαση Lady's Mile: Park & Ride και πρόσβαση με λεωφορεία - Τι ακριβώς θα γίνει

Ανάπλαση δρόμου 6km, 3 κυκλικοί κόμβοι, ποδηλατόδρομοι, 1500 χώροι στάθμευσης, Park & Ride, μονοπάτια, άλλες υποδομές

Στο επόμενο βήμα προχωρά το θέμα ανάπλασης του δρόμου και της περιοχής του Lady’s Mile στη Λεμεσό.

Ο Δήμος Λεμεσού, αύριο Τετάρτη 14/6 στις 5.30μ.μ, στο Πολιτιστικό Κέντρο Πάνος Σολομωνίδης διοργανώνει Δημόσια Παρουσίαση για το έργο που θα αλλάξει μία από τις αγαπημένες παραλίες των Λεμεσιανών.

Κατά την διάρκεια της δημόσιας παρουσίασης, η ομάδα Μελέτης της εταιρείας A.S.D Hyperstatic Engineering Design θα παρουσιάσει το Ρυθμιστικό Σχέδιο και τη περιβαλλοντική μελέτη του έργου.

Παράλληλα ο Δήμος δημοσίευσε την μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον, την έκθεση οικολογικής αξιολόγησης και το ρυθμιστικό σχέδιο – Masterplan για την ανάπλαση του δρόμου στην περιοχή του Lady's Mile. 

Μέσα από τις διάφορες εισηγήσεις και προτάσεις που περιλαμβάνονται στις μελέτες, θα προκύψει μετά από διαβούλευση και το τελικό πλάνο για το έργο το οποίο και θα κατατεθεί για έγκριση από το Τμήμα Περιβάλλοντος. 

Τι ακριβώς θα γίνει

Το υπό μελέτη έργο αφορά την ανάπλαση του δρόμου κατά μήκος της παραλίας Lady’s Mile αρχίζει από τον κυκλικό κόμβο στα νοτιοδυτικά του Νέου Λιμανιού Λεμεσού και φθάνει λίγο πιο κάτω από το κέντρο «Columbia Sun».

Συγκεκριμένα, ετοιμάζεται μελέτη για την κατασκευή του δρόμου του Lady’s Mile μήκους έξι (6) χιλιομέτρων, με πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμο, παρόδιους χώρους στάθμευσης σε συγκεκριμένες αποστάσεις, κατασκευή υποδομής για περισυλλογή ρυπογόνων ουσιών με μηχανικά μέσα, οριοθέτηση μονοπατιών και προσβάσεων προς την πλευρά της παραλίας με ταυτόχρονη προστασία των υφισταμένων πρωτογενών και δευτερογενών αμμολόφων στο νότιο τμήμα του έργου.

Πιο συγκεκριμένα η προτεινόμενη ανάπτυξη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

  1. Ανακατασκευή του οδοστρώματος μήκους 6 km με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά
  2. Κατασκευή πεζοδρομίων
  3. Κατασκευή ποδηλατοδρόμου
  4. Δημιουργία οργανωμένων χωρών στάθμευσης. Σε επιλεγμένα σημεία θα κατασκευαστούν 24 παρόδιοι χώροι στάθμευσης χωρητικότητας περίπου 1500 οχημάτων
  5. Κατασκευή μονοπατιών προς τις παρακείμενες περιοχές από φιλικά στο περιβάλλον υλικά
  6. Κατασκευή περίφραξης κατά μήκος του δρόμου για κλείσιμο των προσβάσεων προς την αλυκή
  7. Κατασκευή υποδομών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (αποχωρητήρια/αποδυτήρια)
  8. Κατασκευή 3 ισόπεδων κυκλικών κόμβων
  9. Θα αναβαθμιστούν οι φωτισμοί στην περιοχή και οι υπηρεσίες ρεύματος
  10. Θα γίνει τοπιοτέχνηση της περιοχής

Ο χρόνος ολοκλήρωσης της αναπλασης εκτιμάται στους 24 μήνες από την ημερομηνία έναρξης του, νοουμένου ότι δε θα υπάρξουν οποιεσδήποτε καθυστερήσεις. Το κόστος του προτεινόμενου έργου υπολογίζεται στα 6 εκατ. ευρώ.

f

Τα δύο τμήματα του έργου

Το έργο διαχωρίζεται σε δύο τμήματα.Συγκεκριμένα το πρώτο τμήμα που έχει μήκος 900m περίπου αρχίζει από τον κυκλικό κόμβο του νέου λιμανιού Λεμεσού μέχρι τον πρώτο κυκλικό κόμβο (κέντρο αναψυχής «OASIS») και το δεύτερο και κύριο τμήμα ξεκινά από το κέντρο «OASIS» και συνεχίζει μέχρι το τέλος του έργου παρά το κέντρο «Columbia Sun».

Πρώτο τμήμα

Στο πρώτο τμήμα του δρόμου το οδόστρωμα θα είναι με τελική επιφάνεια άσφαλτο, διπλής κατεύθυνσης με συνολικό πλάτος 6m, ποδηλατοδρόμο πλάτους 2.50 m με τελική επιφάνεια πουρί στο δεξί άκρο του δρόμου και ενδιάμεση νησίδα με πράσινο πλάτους 1.50m. 

Το πρώτο τμήμα θα καταλήγει σε κυκλοφοριακό κόμβο, με χώρο πρασίνου εσωτερικά και επίσης ποδηλατοδρόμο πλάτους 2.50m.

Δεύτερο τμήμα

Στο δεύτερο τμήμα του δρόμου θα είναι με δύο λωρίδες συνολικού πλάτους 7m. Επίσης, στην ανατολική πλευρά του οδοστρώματος, θα υπάρχει ποδηλατοδρόμος πλάτους 2m.

Σε επιλεγμένα σημεία του δεύτερου τμήματος του δρόμου, θα κατασκευαστούν 24 παρόδιοι χώροι στάθμευσης χωρητικότητας περίπου 1500 οχημάτων. Τα 12 σημεία στάθμευσης θα βρίσκονται κατά μήκος του δρόμου ενώ τα άλλα 12 σημεία θα είναι οργανωμένοι χώροι και βρίσκονται κοντά / δίπλα από κέντρα αναψυχής ή/και κοντά σε προσβάσεις προς την παραλία για τους λουόμενους. Σε αυτά τα σημεία θα υπάρχουν δύο λωρίδες οδοστρώματος, λωρίδα πρασίνου πλάτους 1.50m, ποδηλατοδρόμος/πεζοδρόμιο πλάτους 2.5m και χώρος στάθμευσης πλάτους 10.25m.Το μήκος του κάθε χώρου στάθμευσης θα διαφέρει ανάλογα με το σημείο. Υπολογίζεται  ότι οι προτεινόμενοι χώροι στάθμευσης θα μπορούν να καλύψουν περίπου το 45% των αναγκών της περιοχής. Επίσης στο έργο προβλέπεται η κατασκευή χώρων στάθμευσης για ποδήλατα με κατάλληλους υποδοχής στάθμευσης / τοποθέτησης ποδηλάτων

f

Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον για την Ανάπλαση του Δρόμου στο Lady’s Mile για τον Δήμο Λεμεσού 

Με στόχο την ελαχιστοποίηση του βαθμού επίπτωσης για διάφορες παραμέτρους και παράγοντες, η μελέτη εισηγείται όπως ληφθούν τα πιο κάτω μέτρα:

  1. Εφαρμογή μέτρων για μείωση της διακίνησης οχημάτων εντός της περιοχής με την προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς καθώς και την εφαρμογή του park and ride. Με το σύστημα park and ride οι επισκέπτες καθώς και εργαζόμενοι των παρακείμενων υποστατικών θα μπορούν να σταθμεύουν το όχημα του σε δημοτικό χώρο στάθμευσης ο οποίος θα βρίσκεται σε μικρή απόσταση από την περιοχή και με την χρήση λεωφορείων κυκλικών και συχνών διαδρομών θα μεταφέρονται σε συγκεκριμένα σημεία στην περιοχή.
  2. Να υπάρχει εκπαιδευμένο προσωπικό το οποίο θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει περιστατικά ατυχημάτων 
  3. Έλεγχος τήρησης κανόνων οδικής κυκλοφορίας
  4. Εφαρμογή προνοιών για υποχρεωτική ελάττωση ταχύτητας
  5. Κατάλληλη διαμόρφωση οδοστρώματος για αποφυγή ολισθηρότητας από ενδεχόμενη συλλογή άμμου.
  6. Τοποθέτηση ικανοποιητικού αριθμού κάδων για σύμμεικτα αλλά και κάδων ανακύκλωσης. Να γίνεται χωριστή Διαλογή στην Πηγή (ΔσΠ), για τουλάχιστον τα ρεύματα αποβλήτων PMD, Χαρτί, Γυάλινες συσκευασίες. Για το σκοπό αυτό να εγκατασταθεί ο απαιτούμενος χώρος κάδων σε όλο το μήκος της περιοχής.
  7. Τακτική συλλογή και απομάκρυνση στερεών αποβλήτων από υπηρεσία περισυλλογής σκυβάλων του Δήμου Λεμεσού η οποία θα φροντίζει για την έγκαιρη απομάκρυνση τους,
  8. Τα απόβλητα από τις λιποπαγίδες, θα πρέπει συλλέγονται από αδειούχο διαχειριστή ο οποίος θα καλείται σε τακτά διαστήματα και ανάλογα με τις ανάγκες ώστε να μην υπάρχει δυσοσμία ή και πολλαπλασιασμός κουνουπιών.
  9. Τοποθέτηση ενημερωτικής πινακίδας για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τη σημασία της προστασίας της Βιοποικιλότητας
  10. Να τοποθετηθεί κατάλληλη περίφραξη για αποτροπή πρόσβασης των οχημάτων στο χώρο της Αλυκής.
  11. Να τοποθετηθεί κατάλληλη περίφραξη για αποτροπή χρήσης της περιοχής, από τον υφιστάμενο δρόμο του Ακρωτηρίου.
  12. Να τοποθετηθεί προστατευτική περίφραξη στη ενετικό κανάλι για αποφυγή άμεσης πρόσβασης από τους επισκέπτες.
  13. Η τοποθέτηση ενημερωτικής πινακίδας στο ενετικό κανάλι και στις αμμοθίνες, θα βοηθήσει στην ανάδειξη και εκτίμηση τους από τους επισκέπτες
  14. Να τοποθετηθούν οι κατάλληλες πινακίδες κατά μήκος της περιοχής για ενημέρωση του κοινού σχετικά με την έντονη παρουσία κουνουπιών στην περιοχή και μέτρα ατομικής ( ή προσωπικής) προστασίας τα οποία πρέπει να λαμβάνουν.

Έκθεση Οικολογικής Αξιολόγησης για την Ανάπλαση του δρόμου στην περιοχή του Lady's Mile

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έκθεσης Οικολογικής Αξιολόγησης που δημοσίευσε ο Δήμος Λεμεσού το έργο δεν θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη γεωμορφολογία, την χλωρίδα και πανίδα της ευρύτερης περιοχής. 

Στην έκθεση αναφέρεται ότι πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι στην συγκεκριμένη περιοχή οι ανθρωπογενής παρεμβάσεις είναι υπαρκτές και χωρίς κανένα έλεγχο. «Οι ανθρωπογενείς επιδράσεις (τουρισμός, οικιστική ανάπτυξη, οδικό δίκτυο) έχουν αλλοιώσει την γεωμορφολογία, την χλωρίδα και την συγκέντρωση της πανίδας. Όλα τα πιο πάνω έχουν επιδράσει στο ευρύτερο οικολογικό περιβάλλον με τέτοιο τρόπο ώστε να κρίνεται αναγκαίο να παρθούν μέτρα για έλεγχο τους. Εν κατακλείδι υποστηρίζουμε την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου ώστε να περιοριστούν οι αλόγιστες δράσεις του κοινού».

Επιπτώσεις του προτεινόμενου έργου

Σύμφωνα με την μελέτη, «οι κύριες επιπτώσεις του προτεινόμενου έργου στην χλωρίδα και πανίδα πηγάζουν από την όχληση και αύξηση της κίνησης . Η απώλεια στην χλωρίδα όσο αφορά την έκταση δεν είναι τόσο σημαντική, η σημαντικότητα έγκειται στην προσοχή που πρέπει να δοθεί από τον μηχανικό του έργου για τήρηση των ορίων. Από άποψη πανίδας ο χώρος αυτός συντελούσε στην τροφοληψία κάποιων ειδών.

Δευτερογενή αρνητική επίδραση στην χλωρίδα και πανίδα θα έχουν ο θόρυβος, οι αέριοι ρύποι και η παραγωγή σκόνης. Οι επιδράσεις αυτές θα λάβουν χώρα κατά τις κατασκευαστικές εργασίες οι οποίες θα επέλθουν με την ολοκλήρωση. Το θέμα της παραγωγής ρύπων, ηχορύπανσης όπως και άλλων ρυπογόνων παραγόντων αναλύονται εκτενέστερα σε υπό κεφάλαιο της συνολικής ΜΕΕΠ για το έργο αυτό.

Η επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα φυτά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν το αποτέλεσμα, όπως είναι τα είδη των φυτών, η ηλικία, το ισοζύγιο των θρεπτικών συστατικών, οι συνθήκες εδάφους, η θερμοκρασία, η υγρασία και το ηλιακό φως.

Όταν η έκθεση στη ρύπανση είναι σε χαμηλά επίπεδα, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη επίδραση, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις όπως π.χ. οριακή έκθεση διοξειδίου του θείου – προσφέρεται ως πηγή θείου στα φυτά, ενώ αυξημένη μπορεί να προκαλέσει βλάβες. Επειδή οι αέριοι ρύποι εισχωρούν μέσω της αναπνοής του φυτού, εισχωρούν στο κυτταρική δομή των φυτού, έτσι εμποδίζοντας την αναπνοή και τους μηχανισμούς φωτοσύνθεσής του. Έμμεσα, οι αέριοι ρύποι μπορούν να εναποτεθούν στο έδαφος και στο ριζικό σύστημα επηρεάζοντας έτσι την πρόσληψη θρεπτικών ουσιών και νερού.

Γενικότερα τα είδη πανίδας δεν θα επηρεαστούν και όσα νιώσουν κάποια πίεση προβλέπεται ότι θα μετοικήσουν σε γειτονικές περιοχές με παρόμοια οικοσυστήματα για να ικανοποιήσουν τις φυσικές ανάγκες τους.

Ένα άλλο διαχρονικό πρόβλημα τέτοιων αναπτύξεων είναι και η φωτορύπανση, ειδικά σε παράλιες περιοχές όπως οι αλυκές».

Μέτρα άμβλυνσης των αρνητικών επιπτώσεων στην χλωρίδα και πανίδα

Όπως αναφέρεται στην μελέτη, «Όλες η ποιο πάνω αρνητικές επιδράσεις  είναι μερικός ανατρέψιμες και μπορούν να αλλάξουν στα πλαίσια μιας ορθολογικής διαχείρισης της λειτουργίας του δρόμου αλλά και των υποστατικών που βρίσκονται στην περιοχή Lady’s Miles.

Να γίνει εγκατάσταση γηγενών ειδών χλωρίδας και ο παραπέρα χειρισμός τους να είναι εύκολος χωρίς πολλές δαπάνες (σπατάλη νερού και καμιά χρήση φυτοφαρμάκων κλπ.). Τα είδη βλάστησης που θα επιλεγούν θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στις οικολογικές συνθήκες της περιοχής και να αποφευχθούν οι κίνδυνοι εξάπλωσης ξενικών φυτών, ειδικά των εισβλητικών που μακροπρόθεσμα είναι δυνατόν να προκαλέσουν σοβαρές επιπτώσεις στα ενδημικά οικοσυστήματα. Όπως και η καταπολέμηση όλων των εισβλητικών ειδών.

Η αποκατάσταση και η τοπιοτέχνηση της Περιοχής μετά το πέρας του κύκλου ζωής του έργου θα πρέπει σχεδιαστεί και να έχει ως πρωταρχικό στόχο την εγκατάσταση βλάστησης με είδη όμοια με αυτά της ευρύτερης περιοχής, ενώ αναμένεται να δημιουργήσει τις ιδανικές και απαραίτητες συνθήκες για τη σταδιακή εγκατάσταση ειδών άγριας πανίδας ειδικά για τροφοληψία.

Πολύ σημαντική κρίνεται σε όλες τις φάσεις της κατασκευής να τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα για τον περιορισμό της σκόνης, θορύβου και γενικότερα της όχλησης από τις εργασίες».

Μέτρα για τον περιορισμό της φωτορύπανσης που θα πρέπει να εφαρμόζονται σε τέτοιες ανάπτυξης ειδικά κοντά σε περιοχές με φυσικά οικοσυστήματα:

  1. Αποφυγή κόκκινου χρώματος που είναι αποδιοργανωτικό για τα αποδημητικά πτηνά,
  2. Περιορισμός φωτισμού πρόσοψης και κήπου (και σε καμία περίπτωση να μην έχει κατεύθυνση προς τον ουρανό και την θάλασσα)
  3. Φωτισμός μόνο αντικειμένου/περιοχής για τον οποίο πρέπει να γίνει, με τα φώτα προς συγκεκριμένη κατεύθυνση και καλυμμένα για αποφυγή διαρροής φωτός,
  4. Χρήση χαμηλότερης έντασης φωτισμού με μειωμένο ή φιλτραρισμένο μπλε, ιώδες και υπεριώδες μήκος κύματος.
  5. Χρήση μη ανακλαστικών, σκουρόχρωμων επιφανειών (επειδή οι γυαλιστερές, λαμπερές ή ανοιχτόχρωμες βαμμένες επιφάνειες αντανακλούν το φως)».

Σωτήρης Νικηφόρου

Home