Θέλει κινητά στα σχολεία η Βουλή - Πρώτο όχι στην πρόταση ΥΠΑΝ για απαγόρευση
Από Σεπτέμβριο αναμένεται να ξανασυζητηθεί η πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου για πλήρη απαγόρευση και ενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία με τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας εκφράζουν τις διαφωνίες και τους προβληματισμούς τους ως προς την ορθότητα της εν λόγω απόφασης.
Υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, με εξαίρεση για ιατρικούς λόγους ή λόγους έκτακτης ανάγκης τάσσονται οι Βουλευτές του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς, Χρύσανθος Σαββίδης και ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους. Ο ΔΗΣΥ εκφράζει επιφυλάξεις και τονίζει πως το θέμα πρέπει να τεθεί ξανά προς συζήτηση μετά από ολοκληρωμένη μελέτη, ενώ το ΑΚΕΛ τάσσεται εναντίον της πλήρους απαγόρευσης των κινητών. Τα κόμματα φαίνεται να έκαναν, μέχρι νεωτέρας τουλάχιστον, το χατίρι στους μαθητές που είναι εναντίον της απαγόρευσης χρήσης των κινητών τηλεφώνων.
Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς τόνισε ότι το θέμα θα τεθεί σε μεταγενέστερο στάδιο, μετά το κλείσιμο της Βουλής καθώς δεν υπάρχει άλλος χρόνος, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλές ενστάσεις και επιφυλάξεις από τις πολιτικές δυνάμεις.
ΥΠΑΝ: Οι μαθητές να επικεντρώνονται στα μαθήματα τους
Από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, διευκρινίστηκε ότι η μεταφορά του κινητού θα επιτρέπεται, ωστόσο πρέπει να είναι απενεργοποιημένο στη τσάντα. Τονίστηκε ακόμη πως η χρήση πρέπει να γίνεται μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού, ενώ σημείωσε ότι ο ίδιος κανονισμός έχει εγκριθεί και εφαρμόζεται στη δημοτική εκπαίδευση.
Εκ μέρους του ΥΠΑΝ, εκφράστηκε και η άποψη πως οι μαθητές πρέπει να επικεντρώνονται στα μαθήματά τους και να μην μπαίνουν στον πειρασμό να ενεργοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα, ενώ προτείνεται παράλληλα η χρήση να μη γίνεται στα διαλλείματα. Η απόφαση του Υπουργείου, στηρίχθηκε σύμφωνα με τα όσα λέχθηκαν, σε έρευνες και μελέτες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες παρουσίασαν βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Επ. Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού: Θα διαταράξει τη ψυχοσύνθεση του παιδιού η απαγόρευση
Τη διαφωνία της εξέφρασε η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού η οποία μέσω αντιπροσώπου της στην Επιτροπή κατέθεσε τους προβληματισμούς της για την απαγόρευση της χρήσης των κινητών. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας να διασφαλίσει ότι τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες, ενώ η πλήρης απαγόρευση ενδέχεται να διαταράξει τη ψυχοσύνθεση των εφήβων και τις σχέσεις ενήλικων και ανήλικων.
Ακόμη, εκ μέρους της Επιτρόπου του Παιδιού εκφράστηκαν και οι προβληματισμοί για το ότι δεν έγινε διαβούλευση με διάφορες ομάδες παιδιών, καθώς επίσης και για το γεγονός ότι η απόφαση έπρεπε να στηριχθεί στη διεξαγωγή αξιολόγησης.
Πλήρη απαγόρευση ζητά η ΟΕΛΜΕΚ
Τη πλήρη απαγόρευση, ακόμα και τη μεταφορά των κινητών στα σχολεία ζητά η ΟΕΛΜΕΚ με τον Πρόεδρο της Οργάνωσης κ. Δημήτρη Ταλιαδώρο να σημειώνει ότι μέσω αυτής της πρότασης θα μεγαλώσει ο φόρτος και το βάρος της εργασίας στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Ο κ. Ταλιαδώρος σημείωσε ότι από το ήδη από το 2011 η Βουλή έβαλε περιορισμούς ως προς τη χρήση των κινητών κατά τη διδασκαλία, τις εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες, ενώ διερωτήθηκε γιατί το ίδιο το Υπουργείο επανέρχεται και επαναφέρει το ίδιο νομικό πλαίσιο με μοναδική διαφορά την απαγόρευση της χρήσης κατά το διάλλειμα.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ πρόσθεσε ότι η πρόταση κινείται στη σωστή κατεύθυνση, ενώ τόνισε τον πειρασμό που θα έχει ένας μαθητής όταν γνωρίζει ότι έχει το κινητό του στη τσάντα. «Πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει καλύτερα τη λειτουργία των σχολείων αν ψηφίσουμε τη πλήρη απαγόρευση», είπε ο κ. Ταλιαδώρος.
ΣΕΔΜΕΚ – Ο χώρος του σχολείου είναι ιερός
Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελλήνων Διευθυντών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου η Πρόεδρος Έλενα Χατζηγέρου ανέφερε πως θέση του συνδέσμου είναι η πλήρης κατάργηση των κινητών τηλεφώνων τόσο για χρήση όσο και τη μεταφορά τους στα σχολεία.
Η κα Χατζηγέρου εξήγησε ότι ως διευθυντές θεωρούν πως υπάρχει σοβαρή επίπτωση από τη χρήση των κινητών σε θέματα κοινωνικοποίησης και θέματα που αφορούν τη σχολική κοινότητα στο χώρο. Πρόσθεσε επίσης πως η κακή χρήση από τα κινητά υπερβαίνει τη καλή χρήση, ενώ με τη πλήρη απαγόρευση δεν θα υπάρχει περιθώριο για να γίνεται η κατάχρηση.
ΠΣΕΜ – Η λογική της κατάργησης οδηγεί σε ανελεύθερα σχολεία
Θέση της ΠΣΕΜ, όπως εκφράστηκε κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Παιδείας, είναι ότι η πλήρη κατάργηση χρήσης κινητών δεν αποτελεί παιδαγωγική λύση. Σύμφωνα με τη μαθητική οργάνωση, «η λογική της κατάργησης σε κάθε πρόβλημα θα οδηγήσει σε ανελεύθερα σχολεία», προσθέτοντας ότι κατά την άποψή τους τα σχολεία οφείλουν να βοηθήσουν τους μαθητές στην ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο και το πως να χρησιμοποιούν ορθά τα κινητά τηλέφωνα.
Με αυτή τη λογική να καταργούνται ότι θα καταλήξουμε σε ανελεύθερα σχολεία. Οποιαδήποτε κίνηση να επικροτήσουμε τον σχολικό εκφοβισμό.
ΟΛΤΕΚ – Δύσκολο να ελεχθεί η μεταφορά κινητών στα σχολεία
Περισσότερα προβλήματα αναμένεται να δημιουργήσει η μεταφορά των κινητών στα σχολεία ανέφερε η ΟΛΤΕΚ, τασσόμενη υπέρ της πλήρης κατάργησης των κινητών στα σχολεία.
Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης – Μαθητές δεν έχουν φίλους αλλά μόνο κινητό
«Μαθητές δεν έχουν φίλους αλλά μόνο κινητό τηλέφωνο», είπε διηγούμενος τα όσα του μετέφεραν ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης κ. Λοΐζος Κωνσταντίνου, προσθέτοντας ότι οι οργανωμένοι γονείς τάσσονται υπέρ της κατάργησης της χρήσης των κινητών.
«Διαφωνούμε ριζικά με τη θέση της πλήρους απαγόρευσης και μεταφοράς των κινητών. Για εμάς δεν τελειώνει η μέρα μετά το σχολείο. Τα παιδιά συνεχίζουν το πρόγραμμά τους. Πώς θα έχει επαφή το παιδί με τους γονείς του όταν δεν έχει κινητό», ανέφερε στην τοποθέτησή του ο κ. Κωνσταντίνου, προσθέτοντας ότι οι Οργανωμένοι Γονείς είναι έτοιμοι να συνδράμουν σε περίπτωση που αποφασιστεί να τοποθετηθούν θυρίδες στα σχολεία για να μπαίνουν τα κινητά.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ
Π. Μυλωνάς – Πολλές ενστάσεις και επιφυλάξεις από τις πολιτικές δυνάμεις
Υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, με εξαίρεση για ιατρικούς λόγους ή λόγους έκτακτης ανάγκης τάσσονται οι Βουλευτές του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς, Χρύσανθος Σαββίδης και ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους.
Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς τόνισε ότι το θέμα θα τεθεί σε μεταγενέστερο στάδιο, μετά το κλείσιμο της Βουλής καθώς δεν υπάρχει άλλος χρόνος, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλές ενστάσεις και επιφυλάξεις από τις πολιτικές δυνάμεις.
«Το τελευταίο χρόνο έχουμε δεχθεί προτροπές από το ΥΠΑΝ για να αλλάξουμε τα αναλυτικά προγράμματα για την ειδική εκπαίδευση. Δεν έχει τίποτα ενώπιον μας, από το 2016 δεν υπάρχει το οτιδήποτε ενώπιον μας για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών», είπε ο κ. Μυλωνάς.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής εξέφρασε «τη δυσαρέσκειά, τη δυσφορία και το θυμό του για την καθυστέρηση που παρατηρείται». «Αν δίνουμε παυσίπονα δεν επιλύεται τίποτα. Τα πράγματα και στη Παιδεία λειτουργούν πολύ αργά. Οι μεταρρυθμίσεις χρειάζονται για επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας.
Και η Βουλή καθυστερεί με τις τοποθετήσεις των Βουλευτών. Τα σχολεία θα πρέπει να βρουν τρόπο να οδηγήσουν τα παιδιά μας παιδαγωγικά στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης, της απόκτησης της αίσθησης του ανθρώπου, αλλά αυτοί που πρέπει να το κάνουν πρώτα είναι οι γονείς»
Παράλληλα, ο κ. Μυλωνάς θέλησε να στείλει το μήνυμα πως «Υπουργείο, εκπαιδευτικοί, κόμματα, κυβέρνηση και γονείς εάν πραγματικά νοιαζόμαστε για τα παιδιά πρέπει να βρούμε τρόπο να κατανοήσουν και αργότερα να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνα με τον τρόπο που τα χρησιμοποιούν σήμερα.
Το ότι δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία από κάποιους δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να έχουμε κανονισμούς. Να βρούμε τρόπους για να εφαρμόζονται οι νόμοι»
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης ανέφερε ότι η χρήση των κινητών έχει παιδαγωγικά επιπτώσεις στους μαθητές, ενώ σημείωσε και το θέμα του σχολικού εκφοβισμού με τη προβολή βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ τόνισε ότι η χρήση των κινητών πρέπει να γίνεται με φειδώ και από τους εκπαιδευτικούς ούτως ώστε να μην προκαλούνται οι μαθητές, αλλά αντιθέτως να δίνεται το καλό παράδειγμα.
ΔΗΣΥ – Προβληματισμοί με τη πρόταση
Τον προβληματισμό του εξέφρασε ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Πρόδρομος Αλαμπρίτης για το ότι «το 2024 αντί να συζητούμε πως να εντάξουμε την τεχνολογία στη μαθησιακή τεχνογνωσία στα σχολεία», γίνεται συζήτηση για την απαγόρευση της χρήσης των κινητών. Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, πρόσθεσε ότι πρέπει να γίνει σωστή αξιοποίηση των κινητών, ενώ έθεσε και τους προβληματισμούς τους για την καταλληλόλητα των χώρων όπου θα τοποθετούνται τα κινητά.
Ο Βουλευτής του κόμματος Μάριος Μαυρίδης διερωτήθηκε για το «τι θα προσφέρει η επιπρόσθετη θέση του ΥΠΑΝ και ποιο είναι το επιπρόσθετο όφελος αφού υπάρχει νομοθεσία»;
«Άποψή μας ότι χρειάζεται στο παρών στάδιο χρειάζεται αποτελεσματική μελέτη, δημιουργικός προβληματισμός και ολοκλήρωση της διαβούλευσης με τους εμπλεκομένους φορείς. Όχι να έρθει μία πρόταση χωρίς την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση. Για το σκοπό αυτό αναμένουμε από το ΥΠΑΝ τις απαραίτητες απαντήσεις για τη διεξαγωγή της απαραίτητης διαβούλευσης. Το ρόλο των εκπαιδευτικών ως προς την εφαρμογή της απαγόρευσης, την άποψη για μεταφορά των κινητών στα σχολεία και αναγκαία φύλαξή τους, τις έρευνες για τον αντίκτυπο στα παιδιά από τη χρήση του κινητού αλλά και από τη μη χρήση. Το όλο ζήτημα χρειάζεται μία ανθρωποκεντρική θεώρηση που να λειτουργεί προς όφελος της εκπαίδευσης», ανέφερε αναλυτικά σε δηλώσεις του ο Γιώργος Κάρουλλας.
ΑΚΕΛ – Διαφωνούν με τη πρόταση του Υπουργείου
Τη διαφωνία τους με τη πρόταση για κατάργηση των κινητών εξέφρασαν στην Επιτροπή Παιδείας οι Βουλευτές του ΑΚΕΛ Αντρέας Καυκαλιάς, Χρίστος Χριστοφίδης και Χρίστος Χριστόφιας.
Ο κ. Καυκαλιάς σημείωσε ότι επιχειρείται να επιλυθεί το πρόβλημα με λάθος τρόπο, ενώ τόνισε ότι υπάρχει παραδοχή από πλευράς των αρμόδιων αρχών για το ότι δεν μπορεί να ελεγχθεί η μερική απαγόρευση των κινητών.
Παράλληλα, ο κ. Χριστοφίδης διερωτήθηκε για το ποιος μπορεί να ορίσει τι είναι έκτακτη ανάγκη για να επικοινωνήσει ένας μαθητής με τους γονείς του. Πρόσθεσε πως πρέπει να γίνει αυστηροποίηση της μη χρήσης των κινητών, ενώ διερωτήθηκε γιατί δεν απαγορεύεται και η χρήση και για τους καθηγητές κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων ούτως ώστε να κοινωνικοποιούνται και οι ίδιοι με τους μαθητές.
«Ενώ οι πλείστες χώρες προχωράνε στην αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, η έννοια μας είναι να απαγορεύσουμε τη χρήση για μισή ώρα του κινητού», ανέφερε.
Από τη πλευρά του, ο Βουλευτής Χρίστος Χριστόφιας εξέφρασε την άποψη ότι η πρόταση για πλήρη απαγόρευση θα οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα. «Να ψάξουμε τους τρόπους της πρόληψης της διαπαιδαγώγησης, του αυτοελέγχου και σωστής χρήσης της τεχνολογίας, προς όφελος της καθημερινότητας μας παρά να επενδύουμε πάλι στην καταστολή», είπε ο κ. Χριστόφιας, ζητώντας παράλληλα ποιοτικά στοιχεία των ερευνών στο ζήτημα χρήσης των κινητών.
Α. Τρυφωνίδης – Επικοινωνιακό μέτρο ΥΠΑΝ για να αποπροσανατολίσει από το θέμα των κλιματιστικών
Την άποψή ότι «οι επικοινωνιολόγοι που σύστησαν στο ΥΠΑΝ να ασχοληθεί με την απαγόρευση χρήσης των κινητών για να αποπροσανατολίσει από τη τοποθέτηση των κλιματιστικών είναι για απροβίβαστο», εξέφρασε ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ πρόσθεσε ότι πρέπει να δοθούν απαντήσεις για το πως θα εφαρμοστεί το μέτρο, ενώ τόνισε πως «είναι αποτυχία όλων μας που αφήσαμε τα παιδιά μας να εξαρτηθούν στα κινητά».
Α. Θεμιστοκλέους – Αναφανδόν υπέρ της πλήρης κατάργησης
«Τάσσομαι αναφανδόν υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία. Αποσπάτε η προσοχή των μαθητών. Δεν μπορεί να διεξάγεται μάθημα και να χρησιμοποιείται το τηλέφωνο», είπε στην τοποθέτησή του ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους.
Παναγιώτης Ευριπίδου