«Door to Door» στα Σχολεία: Δεν το προτιμούν στις πόλεις – Πάνε για επέκταση στα χωριά
Η μεταφορά μαθητών της Δημοτικής Εκπαίδευσης με το πρόγραμμα «Door to Door» (από πόρτα σε πόρτα) κοστίζει στο κράτος 800 χιλιάδες ευρώ, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών κατά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, ενώ για το έτος 2023-2024 εξυπηρέτησε γύρω στους 850 μαθητές, με τον κάθε μαθητή να κοστίζει στο κράτος γύρω στα 1000 ευρώ το χρόνο.
Κατά την εξέταση του θέματος στην Επιτροπή Παιδείας, αναφέρθηκε το γεγονός ότι το πρόγραμμα «Door to Door» δεν «αγκαλιάστηκε» από τους μαθητές των αστικών περιοχών, εν αντιθέσει με τους μαθητές των περιφερειακών σχολείων οι οποίοι έδειξαν την προτίμησή τους για χρήση των λεωφορείων. Ως εκ τούτου, το Υπουργείο Μεταφορών, όπως αναφέρθηκε, προχωράει σε εξέταση του ενδεχομένου το εν λόγω πρόγραμμα να καταργηθεί στις αστικές περιοχές και να ενισχυθεί στις περιφερειακές περιοχές όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση.
Το θέμα εγγράφηκε ως αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών του ΑΚΕΛ κ. Χρίστου Χριστοφίδη, Αντρέα Καυκαλιά, Χρίστου Χριστόφια και Βαλεντίνου Φακοντή.
Ο κ. Καυκαλιάς, στη πρώτη του τοποθέτηση ανέφερε ότι σκοπός της εγγραφής του θέματος είναι για να δει η Επιτροπή Παιδείας σε πιο στάδιο βρίσκεται ο θεσμός του προγράμματος, τις προθέσεις από πλευράς Υπουργείου Παιδείας για ενίσχυσή του, για το πόσοι μαθητές και σχολικές μονάδες εντάχθηκαν στο πρόγραμμα και τα οποιαδήποτε προβλήματα προκύπτουν. Να σημειωθεί ότι στο πρόγραμμα μεταφοράς μαθητών «Door to Door» ισχύει και εφαρμόζεται μόνο στη Δημοτική Εκπαίδευση.
Από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, αναφέρθηκε ότι το πρόγραμμα είναι κάτω από την αρμοδιότητα του Υπουργείου Μεταφορών, με το οποίο ως ΥΠΑΝ έχουν συνεργασία και βοηθούν ως προς τη συλλογή δηλώσεων από τους γονείς. Αναφορικά με το ενδεχόμενο επέκτασης του, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας ανέφερε ότι είναι θετικοί.
Υπ. Μεταφορών – 1684 μεταφορές μαθητών φέτος
Αναφορικά με το έτος 2023-2024, γύρω στις 1684 μεταφορές μαθητών πραγματοποιήθηκαν από το πρόγραμμα πόρτα σε πόρτα, με το Υπουργείο Μεταφορών να σημειώνει ότι είναι γύρω στους 800 μαθητές κατά τα πρωινά δρομολόγια και γύρω στους 850 κατά τα μεσημεριανά δρομολόγια. Σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, το εν λόγω πρόγραμμα στοίχησε στο κράτος 800 χιλιάδες ευρώ για φέτος.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών απαντώντας σε ερωτήματα Βουλευτών, ανέφερε ότι στα αστικά κέντρα υπάρχει μειωμένη ζήτηση για το πρόγραμμα, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να σταματήσει για τις αστικές περιοχές, κάνοντας λόγο για λεωφορείο που μεταφέρει μόνο 5-6 παιδιά στο Στρόβολο.
Παράλληλα, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου ανέφερε ότι σε συνάρτηση με τα προβλήματα που προκύπτουν με τους οδηγούς, υπάρχουν σκέψεις να καταργηθούν τα δρομολόγια που μεταφέρουν μόνο 8 μαθητές και να τοποθετηθούν λεωφορεία εκεί που υπάρχει αυξημένη ζήτηση. «Κάναμε ερωτηματολόγια τα οποία στάλθηκαν σε σχολεία εκτός Λευκωσίας. Για παράδειγμα στη περιοχή Λιβαδιών από τους 300 μαθητές οι 110 ενδιαφέρονται», ανέφερε, προσθέτοντας ότι από το Σεπτέμβριο σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας θα σταλούν νέα ερωτηματολόγια για να δουν πόσοι ενδιαφέρονται.
Λ. Κωνσταντίνου: Κουλτούρα χρήσης των λεωφορείων
Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Συνδέσμου Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου από τη πλευρά του ξεκαθάρισε ότι το πρόγραμμα «Door to Door» αφορά μόνο τα δημοτικά σχολεία, σημειώνοντας παράλληλα ότι στόχος από πλευράς τους σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία είναι να καλύπτονται άμεσα οι ανάγκες των μαθητών με τα λεωφορεία.
«Θέλουμε να δημιουργηθεί κουλτούρα χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Αν αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών που χρησιμοποιούν λεωφορεία, τότε αφήνουμε τα παιδιά μας να κοινωνικοποιηθούν, ενώ παράλληλα ευκολύνονται οι πάντες», πρόσθεσε.
Αναφορικά με το Παγκύπριο Γυμνάσιο, ο κ. Κωνσταντίνου ανέφερε ότι πρέπει να υπάρχει ανάλογη υπηρεσία που να εξυπηρετεί τους μαθητές του μουσικού σχολείου που σχολάνε γύρω στις 16:00.
Εξήγησε ότι ως συνομοσπονδία συνεισφέρουν οικονομικά για τις συνδρομές των λεωφορείων μεταφοράς μαθητών, όπου το ποσό για τους γονείς ανέρχεται στα 10 ευρώ το μήνα. Στο σημείο αυτό, ανέφερε ότι η κάρτα που εκδίδεται για τους μαθητές αφορά και τα υπόλοιπα αστικά δρομολόγια.
ΠΟΕΔ – Αντιφάσεις στη νομοθεσία για χρήση ειδικών καθισμάτων
Εκ μέρους της ΠΟΕΔ, η Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κα Μύρια Βασιλείου εξέφρασε τη λύπη της για το γεγονός ότι δεν υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα «Door to Door».
Παράλληλα, έκανε λόγο για αντίφαση στη νομοθεσία «η οποία λέει ότι η μεταφορά παιδιών κάτω των 6 ετών, προϋποθέτει τη χρήση ειδικών καθισμάτων για σκοπούς ασφάλειας σε εκδρομές. Δεν ισχύει σε περιφερειακά σχολεία ως προϋπόθεση, ούτε στις μεταφορές και στα καθημερινά δρομολόγια στις αστικές περιοχές. Ταυτόχρονα, σε αυτή τη συζήτηση, καλώς μπήκε το θέμα καθίσματος για σκοπούς ασφάλειας, όμως δεν αγκαλιάστηκε από εταιρείες λεωφορείων».
ΟΛΤΕΚ – Μαθητές αλλάζουν λεωφορεία
Εκ μέρους των Τεχνικών Σχολών, ο κ. Παναγιώτης Λυσάνδρου ανέφερε ότι υπάρχουν λεωφορεία για μαθητές, ωστόσο αναφέρθηκε στο γεγονός ότι μερικά παιδιά που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, υποχρεώνονται να αλλάξουν λεωφορεία και να ξυπνάνε από νωρίς για να προλάβουν.
Δημήτρης Ταλιαδώρος ΟΕΛΜΕΚ - Δωρέαν μεταφορά μαθητών
Ο κ. Δημήτρης Ταλιαδώρος, εκ μέρους της ΟΕΛΜΕΚ, ανέφερε ως παρατήρηση ότι «πριν τη διέλευση της Τρόικας, ήταν δωρεάν η μεταφορά των μαθητών. Θα έπρεπε να γίνεται δωρεάν, ωστόσο για να μην είμαστε απόλυτοι, υπάρχει μία μέριμνα του κράτους για γονείς λήπτες του ΕΕΕ ή άλλων επιδομάτων όπου λαμβάνουν ελευθέρα διακίνηση. Να επανεξετάσει το κράτος για να επανέλθουμε προ του 2013 που καθιερώθηκαν τα 10 ευρώ στη κάρτα».
Παράλληλα, ανέφερε ότι τα λεωφορεία που χρησιμοποιούνται για σχολικές εκδρομές, χρησιμοποιούνται επίσης και για αστικά δρομολόγια, με αποτέλεσμα να μην έχουν χρόνο για να αξιοποιήσουν τη σχολική τους εκδρομή.
Αστυνομία – Σύμφωνοι στο ενδεχόμενο επέκτασης του θεσμού
Από πλευράς Αστυνομίας, εκφράστηκε η θετική άποψη ως προς την εφαρμογή του προγράμματος, καθώς «βοηθάει στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος».
Σε ερώτημα για το εξώδικο που εκδίδεται όσον αφορά το θέμα παράλειψης χρήσης ζώνης ασφαλείας και παιδικού καθίσματος, ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας ανέφερε ότι φθάνει τα 150 ευρώ πρόστιμο.
Υπέρ του «Door to Door» η ΠΣΕΜ
«Είμαστε σύμφωνοι με το «Door to Door», όμως παραμένουν πολλά προβλήματα κυρίως με μαθητές σε τεχνικές σχολές. Πολλοί συμμαθητές μας παίρνουν απουσία γιατί τα λεωφορεία δεν περιμένουν έναν μαθητή που μπορεί να αργήσει 1 λεπτό. Στις τεχνικές σχολές, αναγκάζονται να πάνε λύκειο γιατί ξυπνάνε από τις 4μιση για να πάρουν 2-3 λεωφορεία. Το «Door to Door» να βοηθήσει τον κάθε μαθητή», ανέφερε η εκπρόσωπος της μαθητικής οργάνωσης.
Μ. Μουσιούττας: Δεν πέτυχε τους στόχους του το πρόγραμμα
«Δυστυχώς δεν έχει πετύχει τους στόχους που είχαν εξαγγελθεί. 850 μαθητές έχουν χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα, ενώ στοίχησε περίπου 800 χιλιάδες ευρώ, δηλαδή περίπου 5 ευρώ τη διαδρομή», ανέφερε σε δηλώσεις του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας.
Ο κ. Μουσιούττας πρόσθεσε ότι για το πρόγραμμα δεν υπήρξε ανταπόκριση από τις αστικές περιοχές, ενώ μιλώντας και εκ μέρους της Επιτροπής Μεταφορών, «ο θεσμός αυτός αποσκοπούσε στην απάμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος».
Ο Βουλευτής πρόσθεσε ότι, «το Υπουργείο Μεταφορών ανέφερε ότι θα το συνεχίσουν αλλά θα δώσουν βαρύτητα στην ύπαιθρο. Μέσα στα πλαίσια των μέτρων για απάβλυνση, θεωρώ ότι είναι καλό μέτρο να βρούμε τρόπους για να βοηθήσουμε στην αύξηση των αριθμών των μαθητών».
Α. Τρυφωνίδης – Οδηγοί εργάζονται 60 ώρες την εβδομάδα για να πληρωθούν 39 ώρες
«Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας δόθηκαν, για τη φετινή σχολική χρονιά έγιναν 1864 μεταφορές μαθητών. 850 μαθητές περίπου με κόστος 800 χιλιάδες ευρώ. Δυστυχώς, ενώ υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση και ζήτηση στη περιφέρεια και αγροτικές κοινότητες, στις αστικές κοινωνίες ακόμη δεν υπάρχει ικανοποιητική ανταπόκριση», ανέφερε στις δηλώσεις του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, έκανε αναφορά σε μία άλλη πτυχή του θέματος, κάνοντας λόγο για την αμοιβή των οδηγών λεωφορείων. «Οι οδηγοί λεωφορείων εργάζονται 60 ώρες την εβδομάδα για να πληρωθούν 39 ώρες», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το διακοπτόμενο ωράριο επιφέρει δυσμενή αποτελέσματα.
«Επίσης, επισημάνθηκαν κρούσματα απρεπών συμπεριφορών και θέματα ασφάλειας των οδηγών αλλά και μαθητών στα λεωφορεία. Αυτά, δώσαμε εισηγήσεις πώς να αντιμετωπιστούν και με τη σύμφωνη γνώμη των γονιών», είπε ο κ. Τρυφωνίδης.
«Ως ΔΗΠΑ εισηγηθήκαμε να γίνει μία καμπάνια από Υπουργείο Μεταφορών και Υπουργείο Παιδείας στα σχολεία της πόλης για να χρησιμοποιούν το λεωφορείο από πόρτα σε πόρτα, ώστε να φέρει καλά αποτελέσματα στο κυκλοφοριακό και την ενασχόληση των γονιών με το να μεταφέρουν τα παιδιά. Αναμένουμε τα αποτελέσματα της εκστρατείας, όπως και εξέταση αναθεώρησης τελών και κομίστρων που έχουν οι μαθητές χρησιμοποιώντας τα γενικά λεωφορεία», πρόσθεσε ο Βουλευτής.
Α. Καυκαλιάς – Θα επανέλθουμε τον Οκτώβριο
Στις δηλώσεις του ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς ανέφερε ότι το πρόγραμμα αρχικά εκτιμήθηκε ως θετικό βήμα που «στόχευε να προσφέρει σημαντικές διευκολύνσεις στις οικογένειες για τη μετακίνηση και μεταφορά των παιδιών στα σχολεία, αλλά και να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Πρέπει να σημειώσουμε ότι από το πρόγραμμα εξυπηρετούνται 850 περίπου παιδιά»
Παράλληλα, σύμφωνα και με τους αριθμούς, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ ανέφερε ότι δεν υπήρξε η αναμενόμενη ανταπόκριση. «Ζητήσαμε να γίνει μία σε βάθος αξιολόγηση του προγράμματος σε συνδυασμό με το πρόγραμμα των γενικών σχολικών διαδρόμων, να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και να γίνουν εκεί που πρέπει διορθωτικές κινήσεις».
«Έχουμε συμφωνήσει με το ΥΠΑΝ και το Υπουργείο Μεταφορών ότι ως Επιτροπή θα επανέλθουμε τον Οκτώβριο έχοντας μπροστά μας όλα τα δεδομένα από την αξιολόγηση που πρέπει να γίνει από τη Κυβέρνηση», είπε.
Ακόμη, ο κ. Καυκαλιάς σημείωσε ότι τέθηκε προς συζήτηση από τους οργανωμένους γονείς η ανάγκη σε ότι αφορά το πρόγραμμα των σχολικών διαδρομών, να μην υπάρχουν οποιαδήποτε τέλη που καταβάλλονται από τις οικογένειες για τους μαθητές. «Υπήρξε η δέσμευση από πλευράς κυβέρνησης ότι θα αξιολογηθεί το αίτημα και το επόμενο διάστημα θα έρθει με τις τελικές της αποφάσεις», πρόσθεσε.
Παναγιώτης Ευριπίδου