Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ταφόπλακα στο e-justice - Τα επόμενα βήματα

Γιώργος Μιχαηλίδης
- 03.10.2024

Ταφόπλακα στο e-justice - Τα επόμενα βήματα

Στα Δικαστήρια Κυβέρνηση και ανάδοχος εταιρεία - Καταγγέλθηκε η σύμβαση

Οριστικά μπήκε ταφόπλακα στο εγχείρημα που θα άλλαζε τα δεδομένα στην κυπριακή Δικαιοσύνη. Το πολυδιαφημισμένο e- justice δεν δούλεψε ποτέ και όχι μόνο αυτό, χθες Τετάρτη 02 Οκτωβρίου 2024 η Κυβέρνηση κατήγγειλε στο Δικαστήριο τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία που ανέλαβε το έργο.

>>>>Διαβάστε ΕΔΩ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ>>>>

Μετά την εξέλιξη αυτή το Υφυπουργείο Έρευνας και Καινοτομίας ψάχνει άλλες λύσεις μεταξύ των οποίων είναι το ενδεχόμενο αναβάθμισης του i-justice το οποίο εφαρμόζεται.     Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι το e-justice με τη μορφή που θα λάμβανε ανήκει στο παρελθόν και δεν θα γίνει  άλλη προσπάθεια για εφαρμογή του.

Συγκεκριμένα, χθες Τετάρτη η  Κυβέρνηση απέστειλε χθες στην ανάδοχο εταιρεία επιστολή τερματισμού της σύμβασης για το σύστημα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης, e-Justice, δίνοντας έτσι τέλος στις προσπάθειες να περισωθεί το έργο, μετά την κατάρρευσή του στα μέσα Ιανουαρίου του 2024.

Το  σύστημα ήταν συνολικής αξίας €6,2 εκατ. (αρχική σύμβαση €5,8 εκατ. και επιπλέον €400.000 για κάποιες εγκεκριμένες αλλαγές), ενώ μέχρι τον Ιανουάριο που κατέρρευσε έγιναν πληρωμές €1,25 εκατ.

Ήθελαν «δεύτερη ευκαιρία»

Το σύστημα κατέρρευσε στα μέσα Ιανουαρίου, αμέσως μετά που τέθηκε σε εφαρμογή, με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής να δίνει στο έργο μια «δεύτερη ευκαιρία», φέροντας κοντά τους χρήστες του συστήματος, δηλαδή τον Παγκύπριο Δικηγορικό Σύλλογο και τη Δικαστική Υπηρεσία, οι οποίοι παρόλη την αρνητική στάση τους, πείστηκαν να συμμετέχουν στη διαδικασία επίλυσης των προβλημάτων και συμμετείχαν ως μέλη του Συμβουλίου Συμβούλιο του Έργου. 

Γιατί τερματίστηκε η σύμβαση

Σε συνεργασία με την ανάδοχο εταιρεία, καταγράφηκαν τα προβλήματα που φάνηκε ότι οδήγησαν στην κατάρρευση του συστήματος. Η εταιρεία είχε ενημερώσει ότι τα προβλήματα που ηγέρθησαν είχαν επιλυθεί και προς το τέλος Ιουλίου με αρχές Αυγούστου έγιναν προκαταρκτικοί έλεγχοι από τους χρήστες για να διαπιστωθεί ότι όντως το σύστημα είχε διορθωθεί και αν υποστήριζε τις υπηρεσίες αυτοματοποίησης. Ωστόσο αποτελέσματα των ελέγχων δεν ήταν ικανοποιητικά και λήφθηκε η απόφαση τερματισμού της σύμβασης.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, μετά  από συνεννόηση με την Νομική Υπηρεσία, κρίθηκε τελικά ορθότερος ο τερματισμός της σύμβασης παρά να τρέξει εκ νέου το σύστημα με το ρίσκο να παρουσιάσει πρόβλημα σε μελλοντικό στάδιο. Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή προς τη ανάδοχο εταιρεία (IBM Italia Spa) είχε σταλεί στις 20 Αυγούστου, ενώ η επίσημη επιστολή τερματισμού απεστάλη σήμερα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο τερματισμός της σύμβασης δεν πρέπει να θεωρείται ως κεραυνός εν αιθρία, αφού το έργο παρουσίαζε κάποια προβλήματα, τα οποία βγήκαν στην επιφάνεια όταν τέθηκε σε εφαρμογή τον περασμένο Ιανουάριο. «Τότε η απόφαση ήταν να κάνουμε μια τελευταία προσπάθεια για να σώσουμε το έργο», πρόσθεσαν οι ίδιες πηγές.

Το 2009 οι πρώτες σκέψεις

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι προκλήσεις για το όλο έργο είχαν παρουσιαστεί από την αρχή. Η πρώτη φορά που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η ανάγκη για ένα τέτοιο σύστημα ήταν το 2009 και εγκρίθηκε εκ νέου το 2013. Οι προδιαγραφές του έργου ξεκίνησαν να καταγράφονται τον Ιούλιο του 2016 και ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Μάρτιο του 2017 και χρειάστηκαν τρία χρόνια για να κατακυρωθεί η σύμβαση τον Αύγουστο του 2020, ενώ η υλοποίηση του έργου πήρε τρεις παρατάσεις.

Σε ένα μήνα αποφάσεις

Οι αρμόδιες κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής εξετάζει πλέον δύο σενάρια: Πρώτον την προκήρυξη νέου διαγωνισμού και δεύτερο σε μεσοπρόθεσμο διάστημα να ενισχυθεί το σύστημα i-Justice, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί ένα σύστημα διαχείρισης εγγράφων και όχι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης με κόστος κοντά στις €600.000. Οι πρώτες εκτιμήσεις λένε ότι θα χρειαστεί περίοδος περίπου ενός μηνός, προκειμένου να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τα επόμενα βήματα. Τέλος, οι ίδιες πηγές δήλωσαν ότι θα υπάρξει συνεννόηση με το ΥΠΟΙΚ και τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, αφού το έργο συγχρηματοδοτείται από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αν και οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι δεν έγιναν οι όποιες πληρωμές στη βάσει και των οροσήμων του Σχεδίου.

>>>>Διαβάστε επίσης: Αντιμέτωποι ακόμα και με αγωγές για αμέλεια δικηγόροι λόγω προβλημάτων στο e-justice<<<<

Τι κάνει το e-justice

H εφαρμογή ενός Κεντρικοποιημένου Πληροφοριακού Διαδικτυακού Συστήματος  σε όλα τα Δικαστήρια είναι επιτακτική ανάγκη και έχει ως σκοπό να επιταχύνει τη διοικητική λειτουργία των δικαστηρίων, να μειώσει το χρόνο εξυπηρέτησης του κοινού και να αναβαθμίσει την εμπειρία του πολίτη στις επαφές του με το δικαστικό σύστημα της χώρας. Κάποιες εκ των διαδικασιών/λειτουργιών αποτελούν οι πιο κάτω:

  • Πλήρης ηλεκτρονική διαχείριση των υποθέσεων που κατατίθενται στα δικαστήρια
  • Ηλεκτρονική διαχείριση ενταλμάτων προστίμου
  • Ηλεκτρονική επικοινωνία με τα δικαστήρια σε όλα τα επίπεδα (εσωτερικά αλλά και εξωτερικά με διαδίκους και δικηγόρους)
  • Ψηφιοποίηση των πινακίων των δικαστηρίου (το πρόγραμμα υποθέσεων θα είναι πλέον ηλεκτρονικό και όχι αναρτημένο σε πίνακες στους τοίχους καθώς και η διαχείριση του).

Με το e-justice θα έπρεπε  να γίνουν οι εξής τροποποιήσεις:

-Οι νέες καταχωρήσεις στο σύστημα για τα Δικαστήρια και τις δικαστικές διαδικασίες θα γίνονταν  ηλεκτρονικά. - Η ενημέρωση και ο χειρισμός των υποθέσεων που καταχωρίστηκαν στο σύστημα ijustice, θα συνέχιζαν να γίνονται στο σύστημα e-justice.

Οι υποθέσεις οι οποίες δημιουργήθηκαν σε φυσικό φάκελο, πριν από την εφαρμογή οποιουδήποτε ηλεκτρονικού συστήματος, θα ενημερώνονται, μόνο, με φυσική καταχώριση.

- Οι καταχωρίσεις οι οποίες θα γίνονται από εξωτερικούς χρήστες (χρήστες εκτός των Δικαστηρίων), θα αποτελούσαν μέρος του ηλεκτρονικού φακέλου της κάθε υπόθεσης, στην οποία αυτές θα αφορούν.

Γιώργος Μιχαηλίδης

0
Home