Τα 9 οδοφράγματα που έχουμε σήμερα και ποια νέα θέλουν να ανοίξουν (ΧΑΡΤΗΣ)
Εννέα είναι τα σημεία διέλευσης που λειτουργούν σήμερα προς τα κατεχόμενα, ενώ τα δύο τελευταία, Δερύνειας και Λεύκας, είχαν ανοίξει τον Νοέμβριο του 2018. Τα 5 είχαν ανοίξει επί Προεδρίας Τάσσου Παπαδόπουλου, αρχής γενομένης το 2003, ενώ η λειτουργία άλλων 4 αποφασίστηκε επί Προεδρίας Δημήτρη Χριστόφια και Νίκου Αναστασιάδη (δύο ο καθένας).
>>> Όλες οι εξελίξεις για την Τριμερή και η επόμενη μέρα <<<
Ειδικότερα, σήμερα λειτουργούν - με χρονολογική - σειρά τα ακόλουθα σημεία διέλευσης:
- Οδόφραγμα Ledra Palace. Άνοιξε το 2003 (Επί Τάσσου Παπαδόπουλου)
- Οδόφραγμα Στροβιλιών. Άνοιξε το 2003 (Επί Τάσσου Παπαδόπουλου)
- Οδόφραγμα Περγάμου. Άνοιξε το 2003 (Επί Τάσσου Παπαδόπουλου)
- Οδόφραγμα Αγίου Δομετίου. Άνοιξε το 2003 (Επί Τάσσου Παπαδόπουλου)
- Οδόφραγμα Αστρομερίτη. Άνοιξε το 2006 (Επί Τάσσου Παπαδόπουλου)
- Οδόφραγμα της οδού Λήδρας. Άνοιξε το 2008 (Επί Δημήτρη Χριστόφια)
- Οδόφραγμα Λιμνίτη. Άνοιξε το 2010 (Επί Δημήτρη Χριστόφια)
- Οδόφραγμα Δερύνειας. Άνοιξε το 2018 και (Επί Νίκου Αναστασιάδη)
- Οδόφραγμα Λεύκας. Άνοιξε το 2018 (Επί Νίκου Αναστασιάδη)
Έξι χρόνια μετά - αν και ουσιαστικά η συζήτηση για διάνοιξη νέων οδοφραγμάτων δεν είχε κλείσει ποτέ - μετά την Τριμερή ανοίγει ένας νέος κύκλος εντατικών επαφών προς αυτό τον σκοπό.
Ειδικότερα, στο άτυπο δείπνο στην Νέα Υόρκη τέθηκε επί τάπητος - στο πλαίσιο των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης – η διάνοιξη και άλλων σημείων διέλευσης.
Τα υπό συζήτηση σημεία διέλευσης μετά την Τριμερή:
- Οδόφραγμα Μιάς Μηλιάς
- Οδόφραγμα Πυροϊου
- Οδόφραγμα Κοκκίνων
Σύμφωνα, με τα όσα συζητήθηκαν κατά την διάρκεια του άτυπου δείπνου, ο κατοχικός ηγέτης έθεσε εκ νέου τη διάνοιξη του οδοφράγματος της Μιας Μηλιάς, με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη να απαντά πως μαζί με αυτό η Κυπριακή Δημοκρατία ζητά όπως ανοίξει νέο σημείο είτε στα Κόκκινα, είτε στο Πυρόι και έτσι εάν οι συζητήσεις καταλήξουν θα έχουμε το άνοιγμα τουλάχιστον ακόμη δύο οδοφραγμάτων, φτάνοντας τον αριθμό 11.
Πού βρίσκονται τα 9 οδοφράγματα – Πού θέλουν τα νέα
Όπως φαίνεται ξεκάθαρα από τον χάρτη τα 9 οδοφράγματα καλύπτουν το νησί, από τα ανατολικά μέχρι και και τα δυτικά, ενώ σε περίπτωση που αποφασιστεί η διάνοιξη του οδοφράγματος στα Κόκκινα τότε με το συγκεκριμένο σημείο θα καλύπτεται το ανατολικότερο σημείο της Κύπρου που βρίσκεται κοντά στα κατεχόμενα. Εξάλλου, αν και κάποια εκ των οδοφραγμάτων έχουν δαιμονοποιηθεί, εντούτοις, η λειτουργία τους στις πλείστες των περιπτώσεων προσφέρει – όχι φθηνότερα καύσιμα – αλλά ευκολότερη μετακίνηση κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών και η ανάγκη για διάνοιξη τους οφείλεται σε ανθρωπιστικούς λόγους.
Διαβάστε επίσης:
- Κυπριακό: Δημιούργησε κινητικότητα ο Χριστοδουλίδης μετά από επτάμιση χρόνια
- Η ανάγνωση Αβέρωφ Νεοφύτου και Νίκου Κατσουρίδη για την Τριμερή στην Offsite
Να υπενθυμίσουμε πως το αίτημα του Δήμου Αθηένου για διάνοιξη του οδοφράγματος Πυροΐου χρονολογείται. Έγιναν πάρα πολλές προσπάθειες χωρίς κανένα θετικό αποτέλεσμα. Είναι γνωστό ότι σε περίπτωση που ανοίξει το οδόφραγμα, οι κάτοικοι Αθηένου θα μπορούν να χρησιμοποιούν τον παλιό δρόμο Πυροΐου, που ενώνει την Αθηένου με την Αγλαντζιά και θα φτάνουν στη Λευκωσία σε λιγότερο από 10 λεπτά, ενώ τώρα χρειάζονται περίπου 45 λεπτά. Από την διάνοιξη του οδοφράγματος θα επωφεληθούν και οι Τ/κ κάτοικοι στην περιοχή της Λουρουτζίνας. Οι κατοχικές αρχές δεν συγκατατίθενται αφού σε κάποιο σημείο του δρόμου υπάρχει στρατιωτική περιοχή.
Παράλληλα, το πέρασμα των Κόκκινων στην περιοχή Πύργου Τυλληρίας, ως γνωστό έκλεισε από το 1964. Ο θύλακας των Κοκκίνων είναι ουσιαστικά μια στρατικοποιημένη - κατεχόμενη περιοχή,. Εδώ και δεκαετίες γίνονται προσπάθειες για να ανοίξει το ο δρόμος για ευκολότερη πρόσβαση των κατοίκων του Πύργου προς την Πόλη Χρυσοχούς και την Πάφο, αλλά και αντίστροφα για ευκολότερη πρόσβαση των κατοίκων των γύρω χωριών προς τον Πύργο και την Λευκωσία, μέσω του οδοφράγματος του Λιμνίτη.
Χαράλαμπος Ζάκος