Βαφεάδης: Ζήτησε εισηγήσεις από το ΤΟΜ μέχρι αύριο για ανάκληση οχημάτων λόγω Takata
Η αυγή του 2025 φέρνει εξελίξεις για τη διαχείριση της κατάστασης αναφορικά με τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata. Το διάταγμα που αποφάσισε να εκδώσει ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης στις 03 Φεβρουαρίου 2025, λιγότερο από ένα μήνα από σήμερα, περνά μέσα από τη συνταγματικότητα των όρων.
Την Πέμπτη 02 Ιανουαρίου 2025 ο Υπουργός ζήτησε σε σύσκεψη που συγκάλεσε εκτάκτως, εισηγήσεις μέχρι την Τρίτη 07 Ιανουαρίου 2025. Στο Υπουργείο υπάρχει πίεση, αφού ήδη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπέγραψε το νόμο που ψήφισε η Βουλή για ανάκληση οχημάτων με αερόσακκους Takata.
Οι εισηγήσεις που θέλει ο Υπουργός αφορούν: Την ανάκληση των οχημάτων. Τον περιορισμό ή όχι της χρήσης τους και τον ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίσει το κάθε εμπλεκόμενο μέρος.
Θα πάνε στη Νομική Υπηρεσία
Το πακέτο των εισηγήσεων σύμφωνα με τον Υπουργό Αλέξη Βαφεάδη θα κατατεθεί στη Νομική Υπηρεσία που θα γνωματεύσει επί του κανονισμού 2018/858. Της Ε.Ε.Ο κανονισμός προνοεί ότι η ευθύνη για τις ανακλήσεις των «γκρίζων» οχημάτων, αυτών δηλαδή που εισάγονται με παράλληλο εμπόριο, βαραίνει τον εισαγωγέα και τον ιδιοκτήτη, αναλόγως ποιος εισήγαγε το όχημα στην αγορά για πρώτη φορά.
Υπογράφηκε ο νόμος
Ο νόμος που ψήφισε η Βουλή για τη διαδικασία ανάκλησης οχημάτων με ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ θα ισχύσει κανονικά. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπέγραψε το νόμο και ως εκ τούτου θα δημοσιευτεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας. Πλέον θα εκδοθεί το Υπουργικό διάταγμα της 3ης Φεβρουαρίου που θα καθορίζει: Tη διαδικασία ανάκλησης. Τη χρονική περίοδο λήψης διορθωτικών μέτρων, καθώς και την αναστολή πιστοποιητικού καταλληλότητας, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα διορθωτικά μέτρα. Επίσης, θα καθορίζεται η περίπτωση ανάκλησης, η οποία σύμφωνα με τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή παρουσιάζει σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια.
>>>>Διαβάστε επίσης: Αεροσάκκοι Takata: Σκέφτονται ανάκληση 30.000 οχημάτων<<<<<
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι ευθύνες ορίζονται με τον Κανονισμό 2018/858 που αναφέρει ότι για να εξασφαλιστεί ψηλό επίπεδο ασφάλειας για όλα τα οχήματα που διατίθενται στην αγορά, ο κατασκευαστής ή άλλος οικονομικός φορέας στην αλυσίδα εφοδιασμού θα πρέπει να λαμβάνει κατάλληλα διορθωτικά μέτρα όταν ένα όχημα παρουσιάζει σοβαρό κίνδυνο για τους χρήστες, συμπεριλαμβανομένης της ανάκλησης οχημάτων.
Ο Κανονισμός διαχειρίζεται τις ευθύνες γύρω από τον άξονα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανάλογα και με τον ρόλο του κάθε εμπλεκόμενου. Σε αυτή συμμετέχουν οικονομικοί φορείς όπως ο κατασκευαστής, ο αντιπρόσωπος, ο διανομέας και ο εισαγωγέας. Ο Κανονισμός εμπλέκει όλους σε ένα ιστό ευθυνών και δράσεων, με σκοπό να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον όταν τα οχήματα που τίθενται σε κυκλοφορία παρουσιάζουν πρόβλημα.
Τι ζητεί ο Υπουργός
Όπως πληροφορούμαστε, ο Υπουργός ζητεί από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών ξεκάθαρες εισηγήσεις για τα αυτοκίνητα που δεν εντάχθηκαν σε αλυσίδα ενημέρωσης ανακλήσεων, και οι κατασκευαστές, αντιπρόσωποι, διανομείς και εισαγωγείς δεν συνεργάστηκαν και δεν αλληλοενημερώθηκαν για σοβαρούς κινδύνους που ενδεχομένως αντιμετωπίζουν οι χρήστες.
Ο Υπουργός έθεσε χρονοδιάγραμμα αφού θέλει άμεσα τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας και επί των ευθύνων αφού σε άλλα κράτη την ευθύνη την έχουν οι ιδιοκτήτες και όχι οι κατασκευαστές.
Με βάση τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή, ο αριθμός των οχημάτων με ελαττωματικούς αερόσακους Takata κυμαίνεται μεταξύ 25.000 με 30.000 οχήματα εάν περιληφθούν και αυτοκίνητα που εισήχθησαν από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη. Tο Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) κάνει λόγο για 12.000 ευρωπαϊκά οχήματα.
Γιώργος Μιχαηλίδης