Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

ΕΤΕΚ: Το κράτος έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων

Δέσποινα Παντέλα
- 31.03.2025

ΕΤΕΚ: Το κράτος έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων

Εισηγείται την εφαρμογή ενός 5ετούς προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης στα δημόσια σχολεία - Δηλώσεις Προέδρου ΕΤΕΚ

Με αφορμή τη συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, στην OffsiteNews και τις αναφορές σχετικά με τις εισηγήσεις του ΕΤΕΚ και την υλοποίηση τους, η OffsiteNews ζήτησε την θέση του Επιστημονικού Τεχνικού Επιμελητήριου Κύπρου (ΕΤΕΚ).

Διαβάστε την συνέντευξη της Υπουργού εδώ: «Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται όπως πριν από 50 χρόνια»

Υπενθυμίζεται ότι η κ.Μιχαηλίδου ανάφερε μεταξύ άλλων στην συνέντευξη πως βρίσκονται σε επικοινωνία με τον ΕΤΕΚ και τις περισσότερες από τις εισηγήσεις του, τις υλοποιούν μέσω άλλων προγραμμάτων, ή προγραμμάτων τα οποία χρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκά κονδύλια. 

Αυτούσια η δήλωση της Υπουργού

-Είμαστε σε επικοινωνία με το ΕΤΕΚ, τις περισσότερες από τις εισηγήσεις τις υλοποιούμε μέσω άλλων προγραμμάτων, ή προγραμμάτων τα οποία χρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκά κονδύλια, είτε μέσω δικών μας κονδυλιών. Ένα παράδειγμα είναι οι μονώσεις των ταρατσών - πέρα των μισών σχολείων πλέον έχουν μονώσεις ταρατσών. Προχωρούμε με χώρους πρασίνου στα σχολεία, μέσω Ευρωπαϊκού Προγράμματος, άρα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη, παράλληλα με την εγκατάσταση των κλιματιστικών και τις εισηγήσεις του ΕΤΕΚ για τη θερμική άνεση των σχολικών κτηρίων.

Η θέση του ΕΤΕΚ

Το κράτος θα έπρεπε να έχει θέσει ως προτεραιότητα την ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για περιβαλλοντικούς λόγους, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΤΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντή, σε επικοινωνία της OffsiteNews.

Όπως ανέφερε, είναι άδικο το ίδιο το κράτος να καλεί τους πολίτες να αναβαθμίσουν ενεργειακά τα κτίριά τους, να αλλάξουν τα παράθυρά τους σε διπλά, να θερμομονώσουν το κέλυφος και την ταράτσα τους και να έχει ο καθένας την κοινωνική ευθύνη και να αντιληφθεί ότι πρέπει να εξοικονομήσει ενέργεια, ενώ το ίδιο το κράτος δεν έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες ενέργειες για τα σχολεία.

D

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΕΤΕΚ, αντί να είχε τεθεί  από το κράτος ως προτεραιότητα εδώ και χρόνια η ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών μονάδων με μέτρα όπως η θερμομόνωση οροφής και κελύφους, η τοποθέτηση σκιάστρων, η φύτευση και ο νυχτερινός δροσισμός, το κράτος επέλεξε μια διαφορετική πορεία, για να ικανοποιήσει πολλές φορές τις δικαιολογημένες αντιδράσεις της κοινωνίας. Όπως είπε, θα έπρεπε να υπάρχει ένα σαφές πλάνο που να αποδεικνύει ότι μέσα σε τρία χρόνια, για παράδειγμα, θα αναβαθμίζονταν ενεργειακά τα 500 σχολεία της χώρας.

«Εκεί όπου τα μέτρα αυτά δεν αποδίδουν στον βαθμό που αναμένεται, θα μπορούσε να συμπληρωθεί υποστηρικτικά ο κατάλληλος κλιματισμός. Αντί αυτού, λόγω αδράνειας, δυστυχώς επιλέξαμε τη διαδικασία που βλέπουμε σήμερα», σημείωσε.

Όπως ανέφερε, είχαν βρεθεί σε συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας στο Προεδρικό, ενημερώθηκαν ότι αξιοποιούνται ευρωπαϊκά προγράμματα προς την κατεύθυνση που εισηγείται το ΕΤΕΚ. Ωστόσο, όπως είπε, τα ευρωπαϊκά προγράμματα αυτά δεν έχουν την ταχύτητα που απαιτείται για να δώσουν άμεσες λύσεις στα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν, ή στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που δημιουργείται με την εγκατάσταση κλιματιστικών.

«Εμείς ζητήσαμε πέντε απλά, συγκεκριμένα και χειροπιαστά μέτρα να εφαρμοστούν το συντομότερο, με έναν ορίζοντα τριών έως πέντε χρόνων. Είναι κρίμα να συμβαίνουν τα πράγματα αυτά που το ίδιο το Υπουργείο ανέθεσε σε επιστημονική επιτροπή, τα έχει καταγράψει, τα έχει κοστολογήσει.

Έχουμε πάει στον Υπουργό Οικονομικών στην προσπάθεια να πείσουμε για τα αυτονόητα», ανέφερε.

Μάλιστα εξήγησε: «Όπως σε ένα σπίτι, αν επενδύσεις 10.000 ευρώ, μπορείς να μειώσεις τον λογαριασμό του ρεύματος από 500 σε 200 ευρώ τον μήνα, κάτι που τελικά θα αποσβέσεις. Αντίθετα, με την τοποθέτηση κλιματιστικών χωρίς ενεργειακή αναβάθμιση, το κόστος θα είναι διαρκές, ενώ το περιβαλλοντικό αποτύπωμα θα είναι τεράστιο. Αυτές δεν είναι πολιτικές που τιμούν κανέναν», υπογράμμισε.

Καταλήγοντας, αναφέρθηκε στις πιέσεις που ασκούνται από τις σχολικές εφορείες για την τοποθέτηση κλιματιστικών. «Σε κάποιες περιπτώσεις, η πίεση αυτή είναι δικαιολογημένη, καθώς δεν βλέπουν να γίνεται ενεργειακή αναβάθμιση. Ωστόσο, δεν τους εξηγείται ο κίνδυνος που υπάρχει από τη λειτουργία κλιματιστικών σε κλειστές αίθουσες διδασκαλίας και τις συνθήκες που δημιουργούνται, όπως τα μικροσωματίδια που δημιουργούνται», κατέληξε.

Συγκεκριμένα, το ΕΤΕΚ εισηγείται την εφαρμογή ενός 5ετούς προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης στα δημόσια σχολεία, συνολικού κόστους 120 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα αυτό σύμφωνα με το ΕΤΕΚ, περιλαμβάνει πέντε στοχευμένα μέτρα χαμηλού κόστους και ταχείας εφαρμογής, τα οποία έχουν αποδεδειγμένα υψηλό αντίκτυπο στη βελτίωση των θερμικών συνθηκών:

  • Θερμομόνωση οροφής
  • Ηλιοπροστασία
  • Νυχτερινός δροσισμός και μηχανικός εξαερισμός
  • Ανεμιστήρες οροφής
  • Φύτευση

μ

 

βνκ

νλ

0
Home