Β. Κασσιανίδου: Να εγγραφούν οι καλλιτέχνες στο μητρώο για να γνωρίζουμε πόσοι είναι
Γράφει: Νεκταρία Χατζηχριστοδούλου
Αρχίζει σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας η συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο «Ο περί της θέσπισης Μητρώου Καλλιτεχνών και Καλλιτεχνικής Χορηγίας Νόμος του 2025», το οποίο ετοιμάστηκε από την Επίτροπο Νομοθεσίας σε στενή συνεργασία με το Υφυπουργείο Πολιτισμού και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εξέφρασαν πολλάκις την εναντίωση τους διάφορες συλλογικότητες του πολιτισμού και επαγγελματίες του κλάδου υποστηρίζοντας ότι δεν τους καλύπτει. Το νομοσχέδιο έχει στόχο να βοηθήσει τους καλλιτέχνες οι οποίοι εργάζονται ως αυτοεργοδοτούμενοι να καλύψουν το κόστος των κοινωνικών τους ασφαλίσεων, απαντά στους διαφωνούντες η Υφυπουργός Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου. Ενώ, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς ανέφερε πως παρά τις αντιδράσεις το νομοσχέδιο έχει γερές βάσεις.
Υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από συλλογικότητες του πολιτισμού και από επαγγελματίες του κλάδου για το νομοσχέδιο, δήλωσε στην OffsiteNews ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, κληθείς να σχολιάσει το νομοσχέδιο.
Όπως εξήγησε υπάρχουν εκατοντάδες κατηγορίες καλλιτεχνών οι οποίες θέλουν να συμπεριληφθούν στο κομμάτι της επιχορήγησης όπως οι λαϊκοί ποιητές, οι ερασιτέχνες ζωγράφοι, οι ηθοποιοί του ερασιτεχνικού θεάτρου. Ωστόσο, ξεκαθάρισε πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. «Είναι χιλιάδες τα άτομα, αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι δυνατό να συμπεριληφθούν όλοι», είπε ο κ. Μυλωνάς. Ωστόσο, παραδέχθηκε πως τίθενται διαδικαστικά ζητήματα για τα οποία υπάρχουν ενστάσεις. «Δεν εκπροσωπούνται σωστά στην Επιτροπή οι καλλιτέχνες, ένας κυκαιώνας από θέματα τα οποία πρέπει να γίνουν και μέχρι το καλοκαίρι να ολοκληρωθεί η συζήτηση», είπε χαρακτηριστικά»
Ενώ, εξέφρασε την πεποίθηση ότι η βάση του νομοσχεδίου είναι πάρα πολύ καλή, καθώς «ακουμπά άμεσα τους επαγγελματίες».
Η Υφυπουργός Πολιτισμού κληθείς να σχολιάσει τις αντιδράσεις των εμπλεκομένων διευκρίνισε πως το νομοσχέδιο προνοεί την δημιουργία Μητρώου Καλλιτεχνών, στο οποίο υπάρχει δυνατότητα εγγραφής Καλλιτεχνών. Σε αυτό μπορούν να εγγραφούν όλοι οι καλλιτέχνες από όλες τις δημιουργικές βιομηχανίες δηλαδή από τον κινηματογράφο μέχρι τα εικαστικά, ωστόσο για να εγγραφούν πρέπει να πληρούν τρία από τα δέκα κριτήρια τα οποία καταγράφει ο νόμος. Κάποια από τα κριτήρια είναι να έχεις πτυχίο αναγνωρισμένο από Ακαδημαϊκό ίδρυμα. Όπως τονίζει η Υφυπουργός είναι σημαντικό να εγγραφθούν οι καλλιτέχνες στο μητρώο γιατί αυτή την στιγμή δεν γνωρίζουν πόσοι είναι.
Όπως ξεκαθάρισε η Υφ. Πολιτισμού, με το Νομοσχέδιο, επιλύεται οποιοδήποτε θέμα αφορούσε στην συνεισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων επειδή το προτεινόμενο μέτρο οικονομικής στήριξης (καλλιτεχνική χορηγία) προς τους αυτοτελώς εργαζόμενους καλλιτέχνες δεν έρχεται σε αντίθεση με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο των Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Συγκεκριμένα, η καταβολή χορηγίας αναμένεται να καλύψει ένα ποσοστό του ποσού της εισφοράς που πλήρωσε ο καλλιτέχνης ως αυτοτελώς εργαζόμενος στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στο Ταμείο Ασφάλισης Υγείας. Δηλαδή η θεσμοθέτηση μέτρου οικονομικής στήριξης (καταβολή χορηγίας προς καλλιτέχνες) προς τους αυτοτελώς εργαζόμενους καλλιτέχνες που βρίσκονται σε επισφαλείς συνθήκες σε σχέση με την κοινωνική ασφάλισή τους. «Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις καλλιτεχνών που φτάνουν σε μια ηλικία και δεν έχουν εισόδημα καθώς δεν παίρνουν σύνταξη επειδή δεν έχουν βάλει λεφτά για τις κοινωνικές ασφαλίσεις. Τους καλύπτει το νομοσχέδιο», είπε.
Ωστόσο, στο κείμενο, τόνισε η Υφυπουργός, έχουν τεθεί αυστηρά κριτήρια για την καταβολή της χορηγίας.
Παράλληλα, ξεκαθάρισε πως απαραίτητο είναι και το Μητρώο Συνδέσμου Καλλιτεχνών .«Ο καλλιτέχνης εάν είναι γραμμένος σε κάποιο Σύνδεσμο τότε και ο Σύνδεσμος θα πρέπει να είναι γραμμένος σε ένα Μητρώο».
Επιπλέον, η κ Κασσιανίδου ξεκαθάρισε πως το Νομοσχέδιο βοηθά και τους μισθωτούς οι οποίοι εργάζονται μέρος του χρόνου. «Τους βοηθήσαμε με την πρόνοια που βάλαμε ότι στα δικά μας προγράμματα πρέπει να τηρούνται οι συλλογικές συμβάσεις, να είναι μισθωτοί για τρείς μήνες και να πληρώνονται οι κοινωνικές τους ασφαλίσεις με τον εργοδότη να πληρώνει το 50%». «Εμείς θέλουμε να στηρίξουμε τους αυτοεργοδοτούμενους και ας υποστηρίζουν πως δεν τους καλύπτει το νομοσχέδιο», πρόσθεσε.
Επίσης, ανέφερε πως το νομοσχέδιο θεσμοθετεί την καταβολή καλλιτεχνικής χορηγίας σε αυτοτελώς εργαζόμενους καλλιτέχνες, το ύψος της οποίας ανέρχεται στο 30% της εισφοράς που κατέβαλε ο καλλιτέχνης ως αυτοτελώς εργαζόμενος στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στο Ταμείο Ασφάλισης Υγείας. Ενώ επισήμανε πως η εν λόγω χορηγία απευθύνεται μόνο σε άτομα που πληρούν δεόντως τις καθορισμένες στον νόμο αυστηρές προϋποθέσεις οι οποίες καταγράφονται στο νομοσχέδιο.
Τέλος, ξεκαθαρίζει πως διορθώθηκαν κάποιες πρόνοιες του νομοσχεδίου που ζήτησαν οι καλλιτέχνες.
«Πάμε σήμερα με αισιοδοξία ότι θα γίνει μια εποικοδομητική συζήτηση και θα δούμε πως θα προχωρήσουμε. Είναι μια προσπάθεια που γίνεται από το 2009 εμείς το τελειώσαμε και το καταθέσαμε να συζητηθεί στην Βουλή, είναι μια πάρα πολύ θετική εξέλιξη», είπε χαρακτηριστικά.
Ενώ, κατέληξε στο ότι υπάρχουν ζητήματα τα οποία πρέπει να εξεταστούν στην συνέχεια.
Να σημειωθεί πως όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο, ‘καλλιτέχνης’ σημαίνει το φυσικό πρόσωπο το οποίο είτε ως το κύριο επάγγελμά του, είτε μερικώς, είτε ως αυτοτελώς εργαζόμενος ή μισθωτός, παράγει έργα τέχνης ή έχει καλλιτεχνική δραστηριότητα ή προκειμένου για έργα τέχνης που εμπίπτουν στις Παραστατικές Τέχνες, συμμετέχει στη χορογραφία, σκηνοθεσία, ερμηνεία, απόδοση, ή εκτέλεσή τους. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, δικαίωμα διεκδίκησης της χορηγίας έχει ο καλλιτέχνης που είναι αυτοτελώς εργαζόμενος, ασφαλισμένος στη Δημοκρατία και του οποίου η καλλιτεχνική δραστηριότητα είναι η μόνη του απασχόληση και πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.