"Beto 2020": Η μορφή που "κέρδισε" στις αμερικανικές εκλογές
"Beto who?" αναφώνησε ο Εκπρόσωπος Τύπου του Ted Cruiz, γερουσιαστή της πολιτείας του Τέξας, στο άκουσμα ότι ο Beto O'Rourke θα αμφισβητούσε την πρωτοκαθεδρία του ρεπουμπλικανού γερουσιαστή, στις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές.
Τώρα, κάποιους μήνες μετά, γνωρίζει πολύ καλά ποιος είναι ο Beto, αλλά και πόσα μπορεί να πετύχει. Πλέον όμως δεν το γνωρίζει μόνο ο Εκπρόσωπος του Ted Cruiz, αλλά και ολόκληρη η χώρα των ΗΠΑ, όπως και ο κάθε αμερικανός πολίτης.
Όλα ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2017, όταν ο κιθαρίστας της punk rock και μέλος της Βουλής από το 2013 με τους Δημοκρατικούς, Beto O'Rourke, ανακοίνωσε πως θα διεκδικούσε τη θέση του Γερουσιαστή του Τέξας από τον ρεπουμπλικανό, Ted Cruiz
O Robert Francis "Beto" O'Rourke, κατάγεται από το μακρινό El Paso.
Ο Beto μπορεί να έχασε στις πρόσφατες εκλογές στο Τέξας, όμως κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις και τα βλέμματα όλων, καθώς ήρθε πολύ κοντά στο στόχο του.
Ο Ted Cruiz εξασφάλισε την έδρα του Γερουσιαστή με ποσοστό μόλις 50,9% με τον Beto να εξασφαλίζει ποσοστό 48,3%.

Επίδοση Φαινόμενο
Για τον O’Rourke πρόκειται για μια εξαιρετική επίδοση, μια επίδοση που οι πολιτικοί αναλυτές αποκαλούν επίτευγμα. Μέσα σε μόλις 19 μήνες, σχεδόν χωρίς οποιαδήποτε βοήθεια, πήρε το τεξανό κόμμα των Δημοκρατικών από την μιζέρια και την αφάνεια των περασμένων δεκαετιών, το "ντόπαρε" με αδρεναλίνη και το επανέφερε ουσιαστικά στο προσκήνιο.
Αυτό το επίτευγμα τόσο για το Τέξας όσο και για την υπόλοιπη χώρα, αλλά κυρίως για τους Δημοκρατικούς, αντιπροσωπεύει κάτι πολύ μεγαλύτερο-την ελπίδα ότι η δεύτερη μεγαλύτερη πολιτεία της χώρας μπορεί να "απελευθερωθεί" από τον ρεπουμπλικανικό κλοιό.
Αν τα κατάφερε στο Τέξας...σκέψου τι θα έκανε στις υπόλοιπες πολιτείες...
Βλέποντας τις επιδόσεις του O'Rourke, άνοιξε η όρεξη των Δημοκρατικών, οι οποίοι πλέον σκέφτονται πως αν τα κατάφερε τόσο καλά σε μια τόσο δύσκολη περιφέρεια όπως το Τέξας, τι θα μπορούσε να πετύχει στην υπόλοιπη επικράτεια των ΗΠΑ για τους Δημοκρατικούς...
“Αν στο αποτέλεσμα των εκλογών, βλέπεις ότι έχασε ο Beto, τότε χάνεις την ουσία" αναφέρει η Bethany Albertson, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας. “Κανένας Δημοκρατικός υποψήφιος δεν έφτασε τόσο κοντά σε εκλογή στο Τέξας, εδώ και αρκετές δεκαετίες, η συμμετοχή των πολιτών ανέβηκε κατά πολύ, νέοι άνθρωποι που δεν ψήφισαν ποτέ τώρα πήγαν στις κάλπες...", αναφέρει πολύ χαρακτηριστικά.
Αυτή την φόρμουλα είναι που θέλει να αναπαράγει σε όλη τη χώρα το κόμμα των Δημοκρατικών.

Ας δούμε όμως τι έκανε και τα κατάφερε τόσο καλά ο Beto
Όταν ξεκίνησε την αποστολή αυτή, δεν είχε σχεδόν καμιά βοήθεια, πέραν από κάποιους φίλους και ένα αυτοκίνητο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο Τύπος στις ΗΠΑ.
Μέχρι την ημέρα των εκλογών κατάφερε να δημιουργήσει μια ομάδα εθελοντών, οι οποίοι σε αριθμό έφτανας τις 25000 και ένα ποσό που έφτανε τα 70 εκατομμύρια δολάρια, όλα από μικρές εισφορές μέσα από το online portal ActBlue. Δεν είχε ούτε και ένα σεντ από μεγάλες εταιρείες, από δωρεές ή από οποιαδήποτε άλλη πηγή εξάρτησης και όμως εξασφάλισε το υψηλότερο ποσό από κάθε άλλη καμπάνια για τις εκλογές στη θέση του Γερουσιαστή.
Όργωσε την περιφέρεια του Τέξας, από το ένα άκρο μέχρι το άλλο, μια πολιτεία η οποία είναι μεγαλύτερη από την Γαλλία. Πήγε συνολικά σε 254 περιοχές, δηλαδή σε όλες όσες έχει το Τέξας.
Το μήνυμά του: Ούτε εγώ θα ψήφιζα ένα πολιτικό που δεν είδα ποτέ μου
Όπου και να πήγαινε, έδινε την αίσθηση του καινούριου, του διαφορετικού, της αναγέννησης του κόμματος των Δημοκρατικών. Με τη χρήση ψηφιακής εφαρμογής, κινητοποιούσε τους εθελοντές του, να κινητοποιήσουν με τη σειρά τους τους γείτονές τους.
Όλη του η καμπάνια, είχε βασιστεί στην απεκεντρωμένη δράση, με απίστευτη εμπιστοσύνη στους εθελοντές και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αγνή και πραγματική κινητοποίηση του απλού κόσμου.
Τις τελευταίες εβδομάδες πριν τις εκλογές, έκαναν την εμφάνισή τους τα λεγόμενα “pop-up offices”, πέραν των 700 σε ολόκληρο το Τέξας.
Η καινοτομία είναι πως τα γραφεία αυτά δεν είχαν ενοικιαστεί ή δημιουργηθεί από τον ίδιο τον Beto, αλλά αποτελούνταν από δωμάτια που είχαν έξτρα κάποιοι εθελοντές, κάποια γραφεία, γκαράζ, κιόσκια σε κήπους, ό,τι χώρο μπορούσε κανείς να φανταστεί, που να είναι κοντά στην καθημερινότητα κάθε πολίτη.
Υπήρχαν περιοχές όπου η συμμετοχή στις εκλογές διπλασιάστηκε σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις.
"Η εκστρατεία αυτή μας δίδαξε πως το να είμαστε κοντά ο ένας στον άλλον, είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να κινητοποιήσουμε την κοινωνία, είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να πάρουμε τη δημοκρατία στα χέρια μας", ανέφερε χαρακτηριστικά μια εθελοντής.
Η σύνδεση με τη νέα γενιά
Στην ομιλία του μετά το αποτέλεσμα των εκλογών και την ήτταν από τον Cruiz, o Beto μίλησε μπροστά σε χιλιάδες υποστηρικτές του θέλοντας να δείξει πως αυτά που στηρίζουν και που πιστεύουν είναι που τους καθορίζουν. Είπε χαρακτηριστικά: “Εδώ δεν είμαστε γιατί είμαστε εναντίον οποιουδήποτε. Δεν μας καθορίζει το σε ποιον ή σε τι είμαστε απέναντι, τι μας φοβίζει ή τι δεν θέλουμε να συμβεί...Είμαστε σπουδαίοι άνθρωποι".
Αυτό το μήνυμα είχε απήχηση στην μεγαλύτερη ομάδα στην οποία βασίστηκε ο υποψήφιος των Δημοκρατικών, αυτή των νέων ψηφοφόρων.
Το 2016 η Κλίντον, εξασφάλισε 55% των ηλικιών 18-29 στο Τέξας, και ο Τραμπ 36%. Ο Beto εξασφάλισε 71% σε αντίθεση με τον Cruiz που πήρε μόλις 29% των νέων.
Το κλειδί της επιτυχίας σε σχέση με τους νέους είναι το γεγονός ότι μιλά αρκετές γλώσσες, αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι μιλά την γλώσσα της τεχνολογία, καθώς είναι εξαιρετικά καλός χειριστής του Instagram και του Snapchat, έχει έφεση στα viral videos και δεν έχει κανένα φόβο να τσαλακωθεί.
Η καμπάνια μέσω τεχνολογίας
Αξιοποίησε στο έπακρο την τάση που είχε για καλή επικοινωνία με τη νέα γενιά. Χρησιμοποίησε σε μεγάλο βαθμό τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χρησιμοποίησε επίσης πλατφόρμα για διαδικτυακές δωρεές από απλό κόσμο, αξιοποίησε την ψηφιακή διαφήμιση, ειδικά στο Facebook όπου οι διαφημίσεις είχαν διάρκεια 6 δευτερολέπτων ή ακόμα και πιο λίγο, στοχευμένες τόσο γεωγραφικά όσο και στα ενδιαφέροντα των ψηφοφόρων.
Στατιστικά, τους τελευταίους έξι μήνες, δαπάνησε 6 εκατομμύρια δολάρια σε διαφήμιση στο διαδίκτυο και οι διαφημίσεις του είχαν 20 εκατομμύρια views.
Νέοι ψηφοφόροι, λευκές γυναίκες, λατίνοι, διαδικτυακό fundraising, ψηφιακή διαφήμιση, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εθελοντισμό, αυτοσχεδιασμό, αυθεντικότητα...αυτή η καμπάνια είχε όλα τα στοιχεία μιας σύγχρονης μορφής προεκλογικής εκστρατείας. Παρά την ήττα βγήκε νικητής.
Δικαίως η ενέργεια που έφερε στο προσκήνιο ο Beto O'Rourke προσομοιάζει με αυτή που είχε φέρει ο Ομπάμα το 2008. Θα έχει άραγε την ίδια κατάληξη το 2020 στις προεδρικές εκλογές;