Έπιασαν τόπο οι φωνές των Λεμεσιανών – Θα κάνουν λεωφορειολωρίδες αλλά θα είναι για όλους
Ξεκαθάρισε ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης ότι τα έργα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού και συγκεκριμένα οι λεωφοριολωρίδες στη Νίκου Παττίχη θα προχωρήσουν ανεξαρτήτως των όποιων διαφωνιών και ενστάσεων υπάρχουν. Παράλληλα, επεσήμανε το γεγονός ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι οι λεωφορειολωρίδες στη Νίκου και Δέσποινας Παττίχη να μετατραπούν σε λωρίδες υψηλής πυκνότητας όπου η χρήση τους θα επιτρέπεται για παράδειγμα από μοτοσικλέτες, ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά αυτοκίνητα, ταξί και οχήματα κρατικών υπηρεσιών. Ακόμη, στόχος είναι η λεωφορειολωρίδες αυτές να να αξιοποιούνται αποκλειστικά από λεωφορεία μόνο κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες αιχμής.
Ο Υπουργός Μεταφορών, μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, ανέφερε ότι, παρά τους όποιους προβληματισμούς για την επίδραση της πόλης, «ο Δήμος Λεμεσού έχει καταλήξει ότι είναι θετικός στην εφαρμογή της πρόνοιας του ΣΒΑΚ. Στη περίπτωση της Λεωφόρου Δέσποινας και Νίκου Παττίχη, άξονας που συνδέει το κέντρο της πόλης, συνδέει σαν τον κύριο άξονα τη Λεμεσό με τη περιοχή στα Παλώδια και το Μονάγρι. Εκεί αναμένουμε να είναι η επόμενη φάση ανάπτυξη της Λεμεσού».
Ο κ. Βαφεάδης εξήγησε ότι η λειτουργία ουσιαστικά αυτού του δρόμου θα επενεργήσει ώστε να υπάρχει μία μεταφορά κοινού και κόσμου προς το κέντρο. «Εύκολα το κοινό θα μπορεί να κινείται. Οι πρόνοιες περιλαμβάνουν τη σύνδεση του κόσμου με σταθμούς μετεπιβίβασης. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι αυτά τα έργα δεν είναι απομονωμένα. Αυτή η σύμβαση που έχουμε ενώπιον μας, είναι σχέδιο που περιλαμβάνει μία σειρά από μέτρα, όπως να βελτιώσει το σύστημα της συμφόρησης. Η κίνηση με το λεωφορείο συνδυάζεται με τους σταθμούς μετεπιβίβασης. Όσα χρειαστεί η πόλη της Λεμεσού ούτως ώστε να έχει πρόσβαση προς το κέντρο περισσότερος κόσμος. Η πρόθεση να γίνει πιο φιλικό το αστικό κέντρο για τον άνθρωπο. Ο λόγος που έχουμε προβλήματα με τη συμφόρηση είναι διότι οι πόλεις σχεδιάστηκαν για χρήση των αυτοκινήτων», είπε ο Υπουργός.
Παράλληλα, ο Υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι εθνικός στόχος του κράτους είναι η μείωση του αριθμού των οχημάτων στους δρόμους και η διαχείριση της συμφόρησης.
Θα μπορούν να σταθμεύουν στη Ν. Παττίχη
Αναφορικά με τις αντιδράσεις των κατοίκων για τις λεωφοριολωρίδες, ο Υπουργός Μεταφορών ξεκαθάρισε ότι πρόθεσή τους δεν είναι η ταλαιπωρία του κόσμου. Ειδικότερα, για τους κατοίκους στη Λεωφόρο Νίκου και Δέσποινας Παττίχη, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι δεν θα αλλάξει κάτι, ενώ οι απόψεις και ανησυχίες τους έχουν εισακουστεί. Όπως είπε ο Υπουργός, οι κάτοικοι θα μπορούν να σταθμεύουν και κατά τη διάρκεια των έργων, ενώ κάποιες επιχειρήσεις έχουν με δικά τους έξοδα χώρους στάθμευσης.
Παράλληλα, για τις επιχειρήσεις όπου η εργασία τους βασίζεται στην ικανότητα των περαστικών για να εξυπηρετηθούν, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι προκύπτει πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης. «Με τη στάθμευση ενός οχήματος έξω από το κατάστημα καταλήγει ο δρόμος να γίνεται με δύο λωρίδες», είπε.
Τα έργα στη Λεωφόρο Νίκου και Δέσποινας Παττίχη – Χρήση και από άλλα οχήματα οι λεωφορειολωρίδες
Ο Υπουργός Μεταφορών είπε πως είναι αποδεκτό τα έργα για τη λεωφοριολωρίδα στη Νίκου και Δέσποινας Παττίχη να γίνονται σε κάποιες ώρες της ημέρας και της νύχτας, ώστε να εξυπηρετήσει τη συμφόρηση και τους καταστηματάρχες και παράλληλα η χρήση της να μην είναι αποκλειστικά για λεωφορεία.
>>> «Όχι» Δήμου Λεμεσού για λεωφορειολωρίδες στη λεωφόρο Νίκου και Δέποινας Παττίχη <<<
Σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, μπορεί να επιτρέπεται η χρήση και από ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα, ταξί, μοτοσικλέτες και λεωφορεία ούτως ώστε να εξυπηρετήσουν στρατηγικές του κράτος και να είναι πιο εύκολη η έξοδος και η είσοδος. «Η γνωστή σαν λεωφοριολωρίδα να τη σκεφτόμαστε σαν λωρίδες υψηλής πυκνότηταςπου θα δίνουν πρόσβαση σε κάποια οχήματα, κάποιες ώρες της ημέρας. Η επίδραση των επιχειρήσεων αυτών θα είναι πολύ μειωμένη. Όταν κατασκευαστούν εναπόκειται στο Δήμο Λεμεσού να εφαρμόσει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», ξεκαθάρισε ο Υπουργός.
Προχωράει το έργο – Από λεωφορειολωρίδες σε λωρίδες υψηλής πυκνότητας.
«Το έργο θα προχωρήσει, πρέπει να εφαρμοστεί, είναι μέρος του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και είναι προς το δημόσιο συμφέρον», ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών, σημειώνοντας πως ο Δήμος Λεμεσού ήταν θετικός με το εν λόγω έργο.
Ακόμη, ο κ. Βαφεάδης εξέφρασε στην Επιτροπή Μεταφορών τη πρόθεσή του να γίνουν τροποποιήσεις αναφορικά με τις λεωφοριολωρίδες ούτως ώστε να γίνου λωρίδες υψηλής πυκνότητας, δηλαδή η χρήση να μην αφορά αποκλειστικά και μόνο τα λεωφορεία και τα ταξί, εκτός από τις ώρες αιχμής.
«Το πώς ορίζεις τη λεωφοριολωρίδα είναι ανοιχτό πεδίο, ποιοι δικαιούνται και ποιες οι ώρες λειτουργίας. Σημαίνει ότι είναι στη διακριτική ευχέρεια της αρμοδίου αρχής ποια χρησιμοποιούνται. Θα πρέπει να αποφασιστεί. Επειδή ο χρόνος ουσιαστικά έχει εκλείψει δεν θα πετύχουμε τους στόχους μας που είναι να τελειώσουν τα έργα το πρώτο τρίμηνο του 2026. Δώσαμε παράταση στις προσφορές. Πρέπει να ληφθεί απόφαση για να πετύχουμε τους στόχους του κράτους για το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», εξήγησε ο κ. Βαφεάδης
Μέρος του συνολικού σχεδίου οι προσφορές
«Η επιλογή των έργων έγινε γιατί είναι έργα που μπορεί να γίνουν εύκολα και γρήγορα. Κατόπιν μελέτης των συμβούλων που εκπόνησαν αυτό το σχέδιο. Επιλέγηκαν τα έργα, εντάχθηκαν στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αυτές οι τρεις προσφορές μέρος του συνολικού σχεδίου. Προχωράμε και με άλλους πόρους για να υλοποιήσουμε και άλλα έργα. Επιδιώκουμε τη λειτουργία του park&ride στο Άλφα Μέγα και Σπύρου Κυπριανού. Πακέτο μέτρων μέρος των οποίων αυτές οι τρεις προσφορές. Το μέγιστο αποτέλεσμα θα επιτευχθεί όταν υλοποιηθούν», είπε ο Υπουργός.
Γ. Αρμεύτης - Σημαντικό να γίνει διαχείριση του κυκλοφοριακού
Ο Δήμαρχος Λεμεσού Γιάννης Αρμεύτης ανέφερε ότι υπήρξε συναίνεση για τα έργα του ΣΒΑΚ κατά τη τελευταία συνεδρία, θέτοντας μερικές προϋποθέσεις όπως για παράδειγμα η εμπορικότητα του δρόμου στη Νίκου Παττίχη, θέματα διαβούλευσης και ζητήματα που επηρεάζουν τους κατοίκους. Ο σχεδιασμός της Ν. Παττίχη, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, να γίνει βορείως του αυτοκινητόδρομου από Γιάννη Κρανιδιώτη με το στάδιο.
Ο Δήμαρχος Λεμεσού πρόσθεσε ότι είναι σημαντικό για την πόλη η διαχείριση του κυκλοφοριακού. Η λεωφορειολωρίδα, κατά τον κ. Αρμεύτη, όπως παρουσιάστηκε δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί. Σημαντικό κατά τον Δήμαρχο είναι η λεωφοριολωρίδα να ενώνει και τους τρεις Δήμους, από το Δήμο Αμαθούντας στον Δήμο Λεμεσού και προς τη περιοχή του Δήμου Κουρίου.
Χρονοδιαγράμματα
Ο Υπουργός Μεταφορών εξήγησε πως οι προσφορές πήραν παράταση δύο εβδομάδες, ωστόσο σημείωσε ότι εάν δοθεί επιπρόσθετη παράταση δεν θα επιτευχθεί το οτιδήποτε. Πρόσθεσε το γεγονός ότι οι προσφορές καταβάλλονται, ενώ υπάρχει η επιλογή για να ρυθμιστεί το πώς θα αξιοποιούνται οι λεωφορειολωρίδες.
Καταστηματάρχες - Επιλέχθηκε η λεωφόρος Ν. Παττίχη γιατί ταπελώνεται και βάφεται
Η εκπρόσωπος των καταστηματαρχών στη λεωφόρο Νίκου και Δέσποινας Παττίχη σημείωσε ότι επιλέχθηκε η περιοχή γιατί «ταπελώνεται» και βάφεται. «Εάν το δημοτικό συμβούλιο δεν θέλει τη Ν. Παττίχη, τότε μπορεί στο παρών στάδιο να εξαιρεθεί», είπε προσθέτοντας παράλληλα πως ζητούσαν ο δρόμος να μελετηθεί σε ρυθμιστικά πλαίσια.
Παναγιώτης Ευριπίδου