Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

«Κοινωνικός Λειτουργός της Γειτονιάς»: Πού εφαρμόζεται και με ποια ζητήματα καταπιάνεται

Νεκταρία Χατζηχριστοδούλου
- 23.04.2025

«Κοινωνικός Λειτουργός της Γειτονιάς»: Πού εφαρμόζεται και με ποια ζητήματα καταπιάνεται

Το πόγραμμα που υλοποιείται σε 6 Δήμους και 29 Συμπλέγματα Κοινοτήτων

Γράφει: Νεκταρία Χατζηχριστοδούλου 

Σε 6 Δήμους και 29 Συμπλέγματα Κοινοτήτων -όπως έχουν διαμορφωθεί μετά την μεταρρύθμιση τους- οι οποίοι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον και υπέγραψαν Μνημόνια Συνεργασίας με τις ΥΚΕ, εφαρμόζεται το πρόγραμμα του «Κοινωνικού Λειτουργού της Γειτονιάς». Οι πολίτες που διαμένουν στους Δήμους/Συμπλέγματα που εφαρμόζεται το πρόγραμμα μπορούν μέσω τηλεφώνου να έρθουν σε επαφή με τον Κοινωνικό Λειτουργό ή να κλείσουν ραντεβού για κατοίκον επίσκεψη. Οικονομικά ζητήματα, συνθήκες διαβίωσης και στέγαση είναι μερικά από τα θέματα για τα οποία οι πολίτες μπορούν να αποταθούν για βοήθεια.

Η OffsiteNews, επικοινώνησε με το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας και εξασφάλισε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το «Πρόγραμμα του Κοινωνικού Λειτουργού της Γειτονιάς».  

Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα του «Κοινωνικού Λειτουργού της Γειτονιάς», υλοποιείται μέσω του Προγράμματος Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» με τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ, στο πλαίσιο του Έργου της Αναδιάρθρωσης των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας (ΥΚΕ). Το πρόγραμμα είχε εφαρμοστεί πιλοτικά σε 5 Δήμους και 3 Κοινότητες από τον Απρίλιο του 2023.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έδωσε στην OffsitNews το Υφυπουργείο Κοινωνικής πρόνοιας, η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος άρχισε στον Δήμο Λεμεσού, Λάρνακας, Πάφου και Παραλιμνίου, τον Δήμο Πόλης Χρυσοχούς και τις Ορεινές κοινότητες Ευρύχου, Παλαιχωρίου και Πέρα Πέδι. Μετά από την αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής του με θετικά αποτελέσματα ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την παγκύπρια εφαρμογή του η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2024.

Τώρα, το Πρόγραμμα έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε 16 Δήμους και 29 Συμπλέγματα Κοινοτήτων, όπως έχουν διαμορφωθεί μετά την μεταρρύθμιση τους και οι οποίοι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον και υπόγραψαν Μνημόνια Συνεργασίας με τις ΥΚΕ.

Όπως υποστηρίζει το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας, το όλο πρόγραμμα στοχεύει στην αποκέντρωση των κοινωνικών υπηρεσιών για να καταστεί γρηγορότερη η αντιμετώπιση κοινωνικών ζητημάτων και να γίνει αποτελεσματικότερη η πρόληψη.

Ο Κοινωνικός Λειτουργός λειτουργεί ως πρώτο σημείο αναφοράς για άτομα που έχουν ανάγκη σε τοπικό επίπεδο. Στοχεύει στην αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών, την βελτιστοποίηση των διαδικασιών, την καλύτερη και αποδοτικότερη διαχείριση/παρακολούθηση έργων και την ταχύτερη και πιο ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών.

Πώς μπορείτε να έρθετε σε επαφή μαζί του;

 Στους Δήμους/Συμπλέγματα Κοινοτήτων/Κοινότητες όπου εφαρμόζεται το Πρόγραμμα έχει κοινοποιηθεί στους κατοίκους το τηλέφωνο επικοινωνίας με τους Κοινωνικούς Λειτουργούς μέσω διαφημιστικών εντύπων ή ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Εάν κάποιος πολίτης θέλει να μάθει τον αριθμό του Κοινωνικού Λειτουργού της περιοχής του μπορεί να επισκεφτεί τις ιστοσελίδες των τοπικών αρχών.

Οι πολίτες μπορούν να μεταβαίνουν στο γραφείο που έχει οριστεί από τον Δήμο / Σύμπλεγμα Κοινοτήτων / Κοινότητα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους οι Κοινωνικοί Λειτουργοί για άμεση συνεργασία ή τηλεφωνικά για προγραμματισμό κατοίκον επισκέψεων.

Σύμφωνα με το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας, είναι ένας θεσμός που έχει αγκαλιαστεί από μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και έχει βοηθηθεί ήδη αρκετός κόσμος. Συγκεκριμένα, βάση του Υφυπουργείου από τη μέχρι σήμερα εφαρμογή του, έχουν τύχει χειρισμού εκατοντάδες αιτήματα τα οποία αφορούσαν κυρίως σε οικονομικά θέματα, συνθήκες διαβίωσης, θέματα στέγασης και φροντίδας.

Ο Κοινωνικός Λειτουργός της γειτονιάς μπορεί να…

 Οι αρμοδιότητες του Κοινωνικού Λειτουργού της Γειτονιάς είναι:

•       Ο έγκαιρος εντοπισμός προκλήσεων και να ενεργεί ως πρώτο σημείο αναφοράς για άτομα/οικογένειες /κοινωνικές ομάδες που υπάρχουν υποψίες ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα και έχουν ανάγκη ψυχοκοινωνική στήριξη.

•       Δέχεται αναφορές από τα ίδια τα άτομα ή από άλλους οργανισμούς κρατικούς και μη.

•       Προβαίνει σε άμεσο χειρισμό και σε διασύνδεση ατόμων με αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς σε αντιστοιχία των αναγκών τους.

•       Πραγματοποιεί τακτικές συναντήσεις με τα άτομα/ οικογένειες που βρίσκονται σε ανάγκη ψυχοκοινωνικής στήριξης και τους παρέχει συμβουλευτική καθοδήγηση.

•       Ενημερώνει τους πολίτες με τους οποίους συνεργάζεται για προγράμματα και σεμινάρια που υλοποιούνται στην περιοχή του.

•       Προβαίνει σε εισηγήσεις στους Φορείς Υλοποίησης για ανάπτυξη τυχόν προγραμμάτων πρόληψης και στήριξης των ευάλωτων ατόμων ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε κοινότητας  

•       Προβαίνει σε δράσεις ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης των πολιτών ως προς την αντιμετώπιση τυχόν κοινωνικών προβλημάτων

•       Προβαίνει σε δράσεις ενημέρωσης των πολιτών για τις υπηρεσίες, πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και τη διαδικασία πρόσβασης σε αυτές.

Τέλος να αναφερθεί πως οι αμοιβές των Επαγγελματιών καταβάλλονται από τις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίες λαμβάνουν τριμηνιαίες προκαταβολές ανάλογα με τους Επαγγελματίες που υλοποιούν το Έργο στον Δήμο/Σύμπλεγμα Κοινοτήτων τους.

0
Home