Έπιασαν τόπο οι φωνές - Έβαλαν προς συζήτηση τα ξενόγλωσσα προγράμματα των Πανεπιστημίων
Στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας μπήκε – μετά και τις αντιδράσεις που δημιουργήθηκαν – το θέμα των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων στα δημόσια Πανεπιστήμια και συγκεκριμένα για το Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Η Επιτροπή Παιδείας θα εξετάσει σήμερα Τετάρτη (16/10) τους Κανονισμούς που αφορούν:
• Ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην προσφορά από το Πανεπιστήμιο Κύπρου προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε άλλη γλώσσα από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας και διαπανεπιστημιακών προγραμμάτων σπουδών.
Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Τάσος Χριστοφίδης, εξήγησε στην OffsiteNews ότι η διαδικασία ξεκίνησε με τη κατάθεση του Νομοσχεδίου από το Υπουργείο Παιδείας στο οποίο αναφέρεται η διαδικασία τρόπου εισδοχής των φοιτητών στα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων. Επίσης, υπάρχει η πρόνοια αναφορικά με τον τρόπο καθορισμού του ύψους των διδάκτρων στα εν λόγω προπτυχιακά προγράμματα, καθώς και η διαδικασία έγκρισης των προγραμμάτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου, τα τρία θέματα που θα εξεταστούν είναι:
1. Η διαδικασία έγκρισης των προγραμμάτων
2. Ο καθορισμός του ύψους των διδάκτρων
3. Η διαδικασία και ο τρόπος εισδοχής
«Η Πρόταση για ένα πρόγραμμα σπουδών γίνεται από το Υπουργείο Παιδείας στον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας. Γίνεται τεκμηριωμένα μετά από μελέτη και όλα τα δεδομένα και εγκρίνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο. Το ίδιο γίνεται και με τα δίδακτρα, τα οπία εγκρίνονται από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από πρόταση του Πανεπιστημίου Κύπρου», ανέφερε ο κ. Χριστοφίδης.
Να σημειωθεί ότι, ο τρόπος εισδοχής στα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα είναι με διεθνείς εξετάσεις (GCE, Baccalaureate κ.λπ.), είτε και με εξετάσεις που καθορίζουν τα εκάστοτε Τμήματα Σπουδών.
Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, πρόσθεσε ότι οι Κανονισμοί και οι πρόνοιες που συμπεριλαμβάνονται πρέπει να ψηφιστούν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Έπιασαν τόπο οι φωνές
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με προηγούμενο ρεπορτάζ της OffsiteNews, με αφορμή και τις προηγούμενες συζητήσεις στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας αναφορικά με τη δημιουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο, οι δύο Πρυτάνεις των δημόσιων Πανεπιστημίων (Πανεπιστήμιο Κύπρου-ΤΕΠΑΚ), αντέδρασαν για τη μη συμπερίληψη της Επιτροπής του θέματος των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από τα δημόσια Πανεπιστήμια.
Ιδιαίτερα, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου είχε διευκρινίσει πως δεν υπάρχει οποιαδήποτε ένσταση σχετικά με τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων στην Κύπρο, ωστόσο σημείωσε ότι η εν λόγω τροποποίηση πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή ταυτόχρονα με το Νομοσχέδιο που αφορά τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα στα Δημόσια Πανεπιστήμια.
Όπως ανέφερε ο κ. Χριστοφίδης, πρόθεση της Υπουργού ήταν αυτές οι δύο Νομοθεσίες να εγκριθούν ταυτόχρονα.
«Δεν είναι λογικό να επιτρέπεται σε ξένα πανεπιστήμια να προσφέρουν προγράμματα σπουδών ξενόγλωσσα στη Κύπρο και να μην επιτρέπεται το ίδιο στα δημόσια Πανεπιστήμια», πρόσθεσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Το θέμα χρονίζει
Το θέμα χρονίζει και συγκεκριμένα συνολικά 6 χρόνια έχουν περάσει από την ημέρα όπου το Υπουργικό Συμβούλιο άναψε το πράσινο φως και ενέκρινε κανονισμούς προγραμμάτων σπουδών σε ξένες γλώσσες από τα δημόσια Πανεπιστήμια. Δηλαδή να προσφέρονται σε προπτυχιακό επίπεδο, προγράμματα σπουδών σε ξένες γλώσσες (αγγλικά), με την καταβολή διδάκτρων.
Όπως γράφτηκε και σε προηγούμενο ρεπορτάζ της OffsiteNews, από τότε, έγιναν πολλές συζητήσεις στην επιτροπή Παιδείας αλλά και δημόσιες δηλώσεις, χωρίς ωστόσο να υπάρξει τελική κατάληξη.
Υπήρξαν διαφωνίες και αντιρρήσεις αναφορικά με κάποιες από τις πρόνοιες των νομοσχεδίων, ωστόσο άπαντες συμφωνούν πως πρέπει να εισαχθούν στα δημόσια Πανεπιστήμια της Κύπρου ξενόγλωσσα προγράμματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και τα ελληνικά πανεπιστήμια προχώρησαν σε διάφορα προγράμματα σπουδών στην αγγλική γλώσσα όπου η ένταξη των φοιτητών γίνεται με βάση διεθνών πιστοποιητικών και εξετάσεων. Το μοντέλο των ξενόγλωσσων προγραμμάτων στην Ελλάδα ( στην αγγλική γλώσσα) κρίνεται μάλιστα ως πετυχημένο με αποτέλεσμα χρόνο με το χρόνο ολοένα και περισσότερα Πανεπιστήμια του δημοσίου να προσθέτουν ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών.
Η τάση για ξενόγλωσσα προγράμματα, κυρίως στην αγγλική γλώσσα, άρχισε να εμφανίζεται και να αναπτύσσεται την τελευταία δεκαετία σε όλη την Ευρώπη από τα Δημόσια Πανεπιστήμια των διαφόρων χωρών. Μάλιστα στην εποχή μετά του Brexit, τα ξενόγλωσσα (αγγλική γλώσσα) προγράμματα από διάφορα δημόσια πανεπιστήμια σε όλη την Ε.Ε. φαίνεται να έχουν ιδιαίτερη ζήτηση από ευρωπαίους φοιτητές και η εξασφάλιση θέσης σε τέτοιου είδους προγράμματα να καθίσταται και ιδιαίτερα ανταγωνιστική.
Παναγιώτης Ευριπίδου