Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Τα 13 σημαντικότερα γεγονότα στην Παιδεία το 2023

Κωνσταντίνα Χατζηανδρέα
- 31.12.2023

Τα 13 σημαντικότερα γεγονότα στην Παιδεία το 2023

Ανασκόπηση - Οι αλλαγές, οι αποφάσεις και όσα θα εφαρμοστούν με τον νέο χρόνο

Σε χαμηλούς τόνους και χωρίς ιδιαίτερες διαφωνίες κύλησε το 2023 για την Παιδεία. Ένας τομέας ο οποίος τα προηγούμενα χρόνια “ταλαιπωρήθηκε” από τις διαμάχες μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων. 

Η OffsiteNews συγκέντρωσε όλα τα σημαντικά γεγονότα που καταγράφηκαν κατά το 2023 στην Παιδεία και τα παρουσιάζει. 

Τρεις μήνες μετά την έλευση του 2023, ο Πρόδρομος Προδρόμου παρέδωσε τη σκυτάλη στην Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία παρέλαβε το χαρτοφυλάκιο ενός δύσκολου υπουργείου. Η υπουργοποίηση της έφερε χαμόγελα σε όλους όσους σχετίζονται με τα της Παιδείας, λόγω του ότι η ίδια προερχόταν από τον συγκεκριμένο χώρο καθώς διετέλεσε ως Διευθύντρια στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αλλά και Αναπληρώτρια Διευθύντρια στο υπουργείο παιδείας, και γνώριζε καλά τα προβλήματα αλλά και τις προκλήσεις που θα συναντούσε.

Εξετάσεις Τετραμήνων, Κλιματιστικά και … Γερμανικά

Το πρώτο σημαντικό κεφάλαιο για το οποίο κλήθηκε η Αθηνά Μιχαηλίδου να λάβει αποφάσεις, ήταν οι εξετάσεις Τετραμήνων. Από την τρέχουσα σχολική χρονιά (2023-2024) καταργήθηκε η ενδιάμεση εξέταση που θα διεξαγόταν τον Ιανουάριο, μειώθηκαν τα εξεταζόμενα μαθήματα για την Α’ Γυμνασίου σε 2 και η βαρύτητα της εξέτασης Μαΐου θα είναι 30%. 

Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα το οποίο αποτελούσε και πάγιο αίτημα εκπαιδευτικών και μαθητών για αρκετά χρόνια είναι η τοποθέτηση κλιματιστικών στα σχολεία. Τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και η υπουργός Παιδείας, έδωσαν υπόσχεση για εγκατάσταση κλιματιστικών σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας εντός τριών χρόνων. Ήδη οι σχολικές εφορείες έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για προκήρυξη διαγωνισμού και κατάθεση προσφορών από πλευράς των ενδιαφερομένων και τα πρώτα 50 σχολεία αναμένεται να αποκτήσουν κλιματιστικά αρχές του 2024.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου τον περασμένο Ιούνιο, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κάνοντας τον απολογισμό της Κυβέρνησης για τις πρώτες 100 ημέρες που είχαν αναλάβει καθήκοντα, αναφέρθηκε και στην έναρξη πιλοτικού προγράμματος εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας. Το πρόγραμμα αποφασίστηκε να εφαρμοστεί στα πλαίσια της διεύρυνσης της πολιτικής των γλωσσών, με τα γερμανικά να διδάσκονται 2 φορές την εβδομάδα σε 4 σχολεία, αμέσως μετά την λήξη των μαθημάτων.

Τα αιτήματα των Εκπαιδευτικών

Περί τα μέσα Ιουνίου το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την σταδιακή κατάργηση του καθεστώτος αγοράς υπηρεσιών στα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας. Τον Σεπτέμβριο τα προγράμματα ΔΡΑΣΕ+ Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προαιρετικό Ολοήμερο Σχολείο Δημοτικής Εκπαίδευσης στελεχώθηκαν με εκπαιδευτικούς οι οποίοι περιλαμβάνονται στους καταλόγους Διορισίμων και Διοριστέων της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας. Για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι εργοδοτήθηκαν στα υπόλοιπα προγράμματα -Ενιαία Ολοήμερα Σχολεία (ΕΟΣ), Επιμορφωτικά Κέντρα, ΔΡΑΣΕ (Δημιουργική Απασχόληση και ΔΡΑΣΕ Μέσης Εκπαίδευσης), Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ), Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (ΚΙΕ), Μουσικά Σχολεία, Σύστημα Μαθητείας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΣΜΕΕΚ), Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ), Πρόγραμμα Δια Βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΠΔΒΕΕΚ), τα Ναυτιλιακά στην Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, την Αισθητική στην Μέση Τεχνική Εκπαίδευση και την Κομμωτική στην Μέση Τεχνική Εκπαίδευση- προσφέρθηκαν συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου.

Τον περασμένο Νοέμβριο διεξήχθησαν και οι εξετάσεις Διορισίμων στις οποίες παρακάθισαν συνολικά 6.145 εκπαιδευτικοί. Οι εξετάσεις που διεξάγονται κάθε δύο χρόνια, δίνουν την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να εξασφαλίσουν θέση στους πίνακες Διορισίμων ή να βελτιώσουν την μοριοδότησή τους. 

Παράλληλα, πληθαίνουν και οι φωνές από πλευράς εκπαιδευτικών για μη κατάργηση των πινάκων Διοριστέων των 2027. Η όλη προσπάθεια ξεκίνησε από ομάδα εκπαιδευτικών με την Πρωτοβουλία για Μη Κατάργηση του Καταλόγου Διοριστέων οι οποίοι ήδη συναντήθηκαν με κόμματα, Βουλευτές και εκπαιδευτικές οργανώσεις, ενώ μαζεύουν και υπογραφές σε διαδικτυακό ψήφισμα. Ακολούθησε η ΠΟΕΔ η οποία κοινοποίησε ήδη την απόφαση της για να στηρίξει την μη κατάργηση του καταλόγου Διοριστέων ενώ πραγματοποίησε και συναντήσεις με τα κόμματα.  

Για πρώτη φορά φέτος, η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας έθεσε σε εφαρμογή νέα διαδικασία πρόσληψης εκπαιδευτικών για στελέχωση των σχολείων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Η διαδικασία αφορά την προκήρυξη των θέσεων που δεν καλύφθηκαν με τους διορισμούς που προηγήθηκαν.

Πέραν όμως των προαναφερομένων, το Υπουργικό Συμβούλιο στις 29 Νοεμβρίου ενέκρινε την αύξηση των Μόνιμων Οργανικών Θέσεων εκπαιδευτικών τόσο για την Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση όσο και για την Μέση και Τεχνική εκπαίδευση. Συνολικά για την τριετία 2024-2027, η συμφωνία προνοεί ότι θα δημιουργηθούν πάνω από 1800 νέες θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. 

Από τον περασμένο Σεπτέμβριο ξεκίνησε και η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας με δεύτερο/η νηπιαγωγό σε αριθμό δημόσιων νηπιαγωγείων. Σε 50 Νηπιαγωγούς προσφέρθηκαν συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Η συγκεκριμένη απόφαση προνοεί τη στήριξη αριθμού δημόσιων νηπιαγωγείων που δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα ΔΡΑ.Σ.Ε.+ με δεύτερο Νηπιαγωγό, για την κάλυψη των αναγκών ενισχυτικής διδασκαλίας, βίας και παραβατικότητας, καθώς και μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών.

Η Ειδική Εκπαίδευση, τα μέτρα για την Βία και ο εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων

Νίκος Χριστοδουλίδης και Αθηνά Μιχαηλίδου στις 2 Οκτωβρίου κήρυξαν την έναρξη του διαλόγου για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της Ειδικής Εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο του διαλόγου θα τεθούν προς εξέταση 9 βασικά σημεία με στόχο τον Σεπτέμβριο του 2024 να εφαρμοστούν οι αλλαγές της πρώτης φάσης.

Τα αυξημένα περιστατικά βίας και παραβατικότητας στους σχολικούς χώρους οδήγησαν την υπουργό και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην λήψη μέτρων, με στόχο την πάταξη τέτοιων φαινομένων. Μεταξύ άλλων αποφασίστηκε όπως τοποθετηθούν κάμερες υψηλής τεχνολογίας, φρουροί ενώ η Αστυνομία θα κάνει περιπολίες.

Τα κακά αποτελέσματα που είχαν οι Κύπριοι μαθητές στην έρευνα PISA 2022, θορύβησαν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με την Αθηνά Μιχαηλίδου να παραδέχεται ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρήζει αναδιοργάνωσης και βελτιώσεων. Θέλοντας λοιπόν να … χτυπήσει την PISA και να ξεκολλήσει η Κύπρος από τον πάτο των αποτελεσμάτων, η υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για 13 μέτρα, -εκ των οποίων μερικά ήδη ξεκίνησαν να υλοποιούνται-, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων. 

Με στόχο να αποκτήσει η Κύπρος ένα έγκυρο και αξιόπιστο Σύστημα Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την Τετάρτη (6/9) την πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την υιοθέτηση Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης για την Αυτοαξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων. Μία αξιολόγηση η οποία εκκρεμεί εδώ και χρόνια, με το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης να χαρακτηρίζεται από την ίδια την υπουργό Παιδείας αναχρονιστικό.

Τέλος, στα σημαντικότερα θέματα της Παιδείας για το 2023, συμπεριλαμβάνεται και η απόφαση της υπουργού να επαναφέρει το Νομοσχέδιο για την υποχρεωτική δωρεάν Προδημοτική από 4 ετών. Με την νέα χρονιά το Νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή και στην περίπτωση που εγκριθούν οι προτεινόμενες αλλαγές αυτές θα εφαρμοστούν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Πάντως, αυτό που διαφαίνεται μέσω των αποφάσεων που λήφθηκαν κατά το 2023, είναι ότι η Αθηνά Μιχαηλίδου αποφεύγει τις όποιες συγκρούσεις, είναι ανοικτή σε διάλογο και καταβάλλει προσπάθειες μαζί με τους συνεργάτες της και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για εκσυγχρονισμό της Παιδείας.

0
Home