Τέσσερις νέες ψηφιακές υπηρεσίες εισάγει η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας
Τέσσερις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που αποσκοπούν στην απλοποίηση των διαδικασιών και την εξυπηρέτηση χιλιάδων εκπαιδευτικών προχώρησε η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής. Οι υπηρεσίες παρουσιάστηκαν την Παρασκευή σε κοινή συνέντευξη Τύπου στο Αμφιθέατρο «Θεόφιλος Γεωργιάδης» στο ΓΤΠ.
Στην εισαγωγική του παρέμβαση, ο Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, Νικόδημος Δαμιανού, αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδει η Κυβέρνηση στους τομείς της Παιδείας και του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τονίζοντας την οριζόντια δύναμη της τεχνολογίας για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση κάθε τομέα, και για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των πολιτών.
Αναφέρθηκε ακολούθως στην ευρύτερη προσπάθεια που καταβάλλει το Υφυπουργείο για ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών που να είναι απλές και φιλικές στη χρήση, και να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και δεδομένα του εκάστοτε χρήστη. «Δεν ψηφιοποιούμε δηλαδή απλά την υφιστάμενη διαδικασία», δήλωσε ο Υφυπουργός, «αλλά την απλοποιούμε και την προσαρμόζουμε στη βάση του feedback που μας δίνουν οι ίδιοι οι χρήστες, διασυνδέοντας στον δυνατό βαθμό και τις βάσεις δεδομένων, ούτως ώστε να μην ζητείται από τον πολίτη να συμπληρώσει πολλαπλές φορές στοιχεία που το δημόσιο ήδη διατηρεί για αυτόν».
Στη δική του παρέμβαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, Παναγιώτης Αντωνίου, αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδει η ΕΕΥ στην υιοθέτηση και στην εφαρμογή νέων πρακτικών με στόχο τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών προς τους πολίτες, την εξυπηρέτηση των αναγκών του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, την εξοικονόμηση χρόνου εργασίας και την ελαχιστοποίηση της χρήσης χαρτιού.
«Για εμάς δεν υπάρχει τέλος στην προσπάθεια ανανέωσης και εξέλιξης των υπηρεσιών μας», δήλωσε ο κ. Αντωνίου. «Είναι πεποίθησή μας ισχυρή ότι κάθε ζωντανός οργανισμός, ιδιαίτερα αυτοί που έχουν σχέση με την εξυπηρέτηση του πολίτη, επιβάλλεται να βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία ανανέωσης και εκσυγχρονισμού. Είναι μέσα σε αυτό το πλαίσιο που σε συνεργασία με το Υφυπουργείο σχεδιάζεται η υλοποίηση άλλων τεσσάρων ψηφιακών υπηρεσιών, πέραν των όσων ανακοινώνουμε σήμερα».
Οι υπηρεσίες αφορούν τις αιτήσεις για Διορισμούς Εκπαιδευτικών με Σύμβαση, Αντικαταστάσεις και Μεταθέσεις Εκπαιδευτικών, καθώς και υπηρεσία Προβολής και Διαχείρισης Εγγράφων εκπαιδευτικών, από όπου οι ενδιαφερόμενοι αποκτούν πρόσβαση σε ένα συνεχώς διευρυνόμενο αρχείο εγγράφων που τους αφορούν, όπως Προαγωγές, Συμβόλαια Διορισμών ή Αντικαταστάσεων, καθώς και Αναλυτική Κατάσταση Μονάδων Μετάθεσης. Το εν λόγω αρχείο αριθμεί σήμερα περί των 20.000 εγγράφων, στα οποία οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ανατρέξουν ανά πάσα στιγμή, από όπου κι αν βρίσκονται, ενώ έχει απαλειφθεί η ανάγκη αποστολής τους με ταχυδρομείο.
Οι υπηρεσίες βρίσκονται ενσωματωμένες στη νέα κυβερνητική πύλη gov.cy, ενώ για τη χρήση τους απαιτείται ο χρήστης να έχει ενεργοποιημένο και ταυτοποιημένο προφίλ Cy Login, που αποτελεί τον κοινό μηχανισμό πρόσβασης στα κρατικά συστήματα και υπηρεσίες.
Οι τέσσερις αυτές υπηρεσίες έχουν ήδη τεθεί πιλοτικά σε εφαρμογή από τον Ιούλιο του 2024, εκτός από την υπηρεσία που αφορά τις Μεταθέσεις εκπαιδευτικών η οποία ενεργοποιήθηκε τον Νοέμβριο 2024.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Χατζηλουκά, Προϊστάμενος της Μονάδας Μηχανογράφησης ΕΕΥ και υπεύθυνο έργου, η εφαρμογή αυτών των αλλαγών επέφερε ουσιαστικό αντίκτυπο τόσο για τη διευκόλυνση των εκπαιδευτικών, όσο και τον ευρύτερο εκσυγχρονισμό και την αποδοτικότητα της ίδιας της ΕΕΥ, αφού επιτρέπει πλέον την διεκπεραίωση των διαφόρων εργασιών πλήρως ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του χρήστη.
Ενδεικτικά, ανέφερε πως από την ημέρα που τέθηκαν σε λειτουργία οι υπηρεσίες, η ΕΕΥ παρέλαβε ηλεκτρονικά περί των 22.000 αιτήσεων συνολικά, ενώ οι πολίτες ανέβασαν περισσότερα από 3.000 αρχεία, τα οποία παλαιότερα θα αποστέλλονταν σε δεύτερο χρόνο, μειώνοντας ως εκ τούτου σημαντικά τον χρόνο διεκπεραίωσης της όλης εργασίας. Έγιναν μέσω της ίδιας ηλεκτρονικής διαδικασίας σχεδόν 1.300 προσφορές διορισμού και λήφθηκαν περίπου 2.500 χιλιάδες απαντήσεις σε προσφορές διορισμού και σε αποδοχή εγγράφων.
Επόμενο βήμα, είπε, είναι η ψηφιοποίηση άλλων τεσσάρων υπηρεσιών της ΕΕΥ, που αφορούν τις Προαγωγές μόνιμων εκπαιδευτικών, Ενστάσεις, Αιτήματα εκπαιδευτικών και Αλλαγή Έδρας.
Σημειώνεται ότι μέσα από την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που παρουσιάστηκαν και τη διασύνδεση των βάσεων δεδομένων, το σύστημα μπορεί να αντλήσει στοιχεία από το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού, χωρίς να χρειάζεται ο χρήστης να επισυνάψει σχετικά στοιχεία.
Σε ερώτηση κατά πόσο μετά από αυτή την εξέλιξη θα χρειάζεται οι εκπαιδευτικοί να προσκομίζουν λευκό ποινικό μητρώο κατά τον διορισμό τους, ο Πρόεδρος της ΕΕΥ είπε ότι έχουν ήδη γίνει πολλές συζητήσεις με το Αρχηγείο της Αστυνομίας για το θέμα, το οποίο θεωρείται σημαντικό, καθώς θα απαλλάξει χιλιάδες εκπαιδευτικούς από ταλαιπωρία αλλά και την Αστυνομία από πολλές εργατοώρες.
Με τη σειρά του, ο Υφυπουργός ανέφερε ότι τα νέα ψηφιακά εργαλεία, η ηλεκτρονική υπογραφή και σφραγίδα, που μπορούν να αποδείξουν την αυθεντικότητα των εγγράφων, δίνουν τη δυνατότητα και τεχνικά να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο και για το λευκό ποινικό μητρώο.