Τραγούδι για τον μικρότερο αγνοούμενο του 1974 από μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ακακίου
Το Δημοτικό Σχολείο Ακακίου συμμετέχει στον διαγωνισμό του European School Radio «Κάν’ το ν’ ακουστεί 2025». Ήδη, μετά την ψηφοφορία των κριτών, το τραγούδι του σχολείου βρίσκεται στους τρεις φιναλίστ που θα βραβευτούν στις 12 Απριλίου στη Χαλκιδική, όπου θα ανακοινωθεί η τελική κατάταξη.
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η ψηφοφορία του κοινού, όπου οι ακροατές μπορούν να συμμετάσχουν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του European School Radio: https://vote.europeanschoolradio.eu/vote/2.
Σε επικοινωνία της OffsiteNews με τη δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου Ακακίου, Σπυρούλα Χρυσοστόμου, η ίδια αναφέρθηκε στον διαγωνισμό, σημειώνοντας ότι το European School Radio «Κάν’ το ν’ ακουστεί 2025» αποτελεί έναν θεσμό με μακρά πορεία, που φιλοξενεί συμμετοχές σχολείων από την Ελλάδα, την Κύπρο και τα τελευταία δύο χρόνια, και από ευρωπαϊκές χώρες.
Το τραγούδι «Ο μικρός Αντρέας της Κύπρου»
Η επιλογή του τραγουδιού «Ο μικρός Αντρέας της Κύπρου» βασίστηκε στην επιθυμία τους να κάνουν γνωστή αυτή την ιστορία, καθώς και να αποτελέσει ένα «είδος μνημοσύνου» για όλα τα παιδιά που χάθηκαν άδικα κατά την περίοδο της τουρκικής εισβολής του 1974.
Η κυρία Χρυσοστόμου τόνισε πως το τραγούδι εντάσσεται στις δράσεις του Δημοτικού Σχολείου Ακακίου για τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την τραγική επέτειο της τουρκικής εισβολής, στο πλαίσιο του στόχου «Γνωρίζω – Δεν ξεχνώ – Διεκδικώ». Ο στόχος ήταν να γνωρίσουν οι νέες γενιές τα γεγονότα της τουρκικής εισβολής του Ιουλίου και του Αυγούστου, εστιάζοντας ιδιαίτερα στην τραγική πτυχή των αγνοούμενων παιδιών της Κύπρου.
Η κ. Χρυσοστόμου ανέφερε επίσης πως στον κατάλογο των αγνοουμένων Ελληνοκυπρίων της εισβολής καταγράφονται 36 αγνοούμενα παιδιά, εκ των οποίων μέχρι σήμερα έχουν ταυτοποιηθεί μόνο 20. Οι τουρκικές αρχές, ωστόσο, δεν έχουν δώσει καμία εξήγηση ή πληροφορία για το θέμα, προσποιούμενες άγνοια.
Η ιστορία του μικρού Ανδρέα
Ο μικρός Ανδρέας Κυριάκου ήταν μόλις έξι μηνών την ημέρα της τουρκικής εισβολής. Σύμφωνα με μαρτυρίες, στις 14 Αυγούστου, όταν ξεκίνησε η δεύτερη εισβολή, η μητέρα του Αγγελική, κρατώντας τον στην αγκαλιά της μαζί με τις αδελφές της, Σούλα και Μάρω, και τη γιαγιά του, Ελένη, προσπάθησαν να διαφύγουν από το χωριό τους.
Από τότε αγνοούνταν, μέχρι που τα οστά τους βρέθηκαν σε ομαδικό τάφο στο Τραχώνι Κυθρέας τον Σεπτέμβριο του 2015 και ταυτοποιήθηκαν με τη μέθοδο DNA. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η οικογένεια δολοφονήθηκε εν ψυχρώ από τον τουρκικό στρατό.
Στόχος η ευαισθητοποίηση του κοινού
Η κ. Χρυσοστόμου υπογράμμισε πως η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό στοχεύει στη διαφώτιση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε πανελλήνιο και ευρωπαϊκό επίπεδο για τη συνεχιζόμενη κατοχή της Κύπρου.
Αναφέρθηκε επίσης στη διαδικασία του διαγωνισμού, όπου αρχικά υπήρξε αξιολόγηση από την κριτική επιτροπή, που αποτελείται από μουσικοσυνθέτες, μεταξύ των οποίων ο Πόλυς Κυριάκου, ο Φάμελος και άλλοι καταξιωμένοι καλλιτέχνες.
Βαθμολογήθηκαν από την κριτική επιτροπή και τα συμμετέχοντα σχολεία της κατηγορίας Γ’ – Δ’ – Στ’ Δημοτικού. Όπου και τους ανακοινώθηκε πως το Δημοτικό Σχολείο Ακακίου είναι στους τρεις φιναλίστ που θα διεκδικήσουν ένα από τα πρώτα τρία βραβεία.
Παράλληλα, ο διαγωνισμός περιλαμβάνει και ένα ξεχωριστό βραβείο ακροατών, που προκύπτει από διαδικτυακή ψηφοφορία, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Απριλίου.
Οδηγίες ψηφοφορίας
Για να ψηφίσει κάποιος το τραγούδι, μπορεί να επισκεφθεί την ηλεκτρονική πλατφόρμα του European School Radio, https://vote.europeanschoolradio.eu/vote/2 και να ακολουθήσει τα εξής βήματα:
- Συνδεθείτε με τον Google λογαριασμό σας ή δημιουργήστε λογαριασμό “Επισκέπτη” μέσω της επιλογής «Εγγραφή/Επισκέπτης».
- Επιλέξτε την ψηφοφορία ακροατών μέσω του εικονιδίου «Κάν’ το ν’ ακουστεί 2025», και ακολούθως την επιλογή «Τραγούδια»
- Εντοπίστε το τραγούδι με κωδικό 11355 αφού επιλέξετε από τα φίλτρα αναζήτησης μόνο την κατηγορία Γ’ Δ’ Στ’ Δημοτικού
- Ακούστε το τραγούδι μέχρι να εμφανιστεί το εικονίδιο της καρδιάς
Η εμπλοκή των παιδιών στη δημιουργία του τραγουδιού
Η κ. Χρυσοστόμου ανέφερε πως η ιδέα ξεκίνησε από τους μαθητές της Γ’ Δημοτικού, οι οποίοι, στο μάθημα της τέχνης με τη δασκάλα τους Έλενα Χατζηπιερή, η οποία του μίλησε για αυτή την ιστορία, δημιούργησαν ένα εικαστικό έργο και έγραψαν σε ελεύθερο στίχο τις σκέψεις τους και τα συναισθήματα τους, για τον μικρό Ανδρέα.
Στη συνέχεια, οι μαθητές των υπόλοιπων τάξεων, με τη βοήθεια των δασκάλων τους, πλαισίωσαν σε στίχο με ομοιοκαταληξία και έγιναν οι στροφές και το ρεφρέν του τραγουδιού, ενώ αποφάσισαν να του δώσουν μια χαρούμενη μελωδία, παρά τη θλιβερή ιστορία που αφηγείται.
Όπως εξήγησε, στόχος δεν ήταν να βυθιστεί το συναίσθημα στη θλίψη, αλλά να αναδειχθεί η ελπίδα.
«Θέλουμε το τραγούδι μας να ακουστεί. Να μεταδώσουμε το μήνυμα πως δεν ξεχνούμε, πως συνεχίζουμε να ελπίζουμε πως κάποτε θα έρθει δικαίωση. Στέλνοντας και ένα μήνυμα ειρήνης μέσα από το τραγούδι αυτό», ανέφερε.
«Ανεξαρτήτως του βραβείου, το πιο σημαντικό είναι να ακουστεί αυτό το τραγούδι, ώστε να γνωρίζουμε, να μην ξεχνούμε και να ελπίζουμε στη δικαίωση όλων όσοι χάθηκαν εκείνες τις μαύρες σελίδες της κυπριακής ιστορίας», κατέληξε η κ. Χρυσοστόμου.
Ακούστε πιο κάτω το τραγούδι: