Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

K. Ιωάννου στην OffsiteNews - Καλεί τον ΔΗΣΥ να συμμετάσχει στην Κυβέρνηση

Χαράλαμπος Ζάκος
- 01.12.2024

K. Ιωάννου στην OffsiteNews - Καλεί τον ΔΗΣΥ να συμμετάσχει στην Κυβέρνηση

Εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του Υπ. Εσωτερικών – Τι λέει για Μεταναστευτικό, ΤΑ, Στεγαστικό, Κομματικά & Προεδρικές 28
  • Ο ΔΗΣΥ έχει αξιόλογα στελέχη – Θα μπορούσε να συμμετέχει στην Κυβέρνηση 
  • Άκαιρη η συζήτηση για Προεδρικές 2028 - Τιμώ τον Πρόεδρο και υπηρετώ τη συλλογική προσπάθεια για να πάρουμε τη χώρα μπροστά
  • Η Τουρκία, μας έστελνε ως μετανάστες άτομα που έφταναν στα κατεχόμενα ως φοιτητές 
  • Από τα 3.145 άτομα που διέμεναν στο Πουρνάρα το 2022, έμειναν 200 το 2024
  • Οι μετανάστες θα παρακολουθούν μαθήματα της ελληνικής γλώσσας 
  • Προχωρούμε με ολοκληρωτικό πολεοδομικό και οικοδομικό εκσυγχρονισμό 
  • Αναθεωρείται ο τρόπος που θα παραχωρούνται οι τ/κ περιουσίες 
  • Έρχεται το 112 για προειδοποιήσεις με sms και αυξάνονται τα καταφύγια 
  • Ετοιμάζουμε πακέτο τροποποιήσεων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση 

Συνέντευξη στον Χαράλαμπο Ζάκο

Ο Υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Ιωάννου, σε αποκαλυπτική συνέντευξη που παραχώρησε στην Offsitenews, μιλά για όλους και για όλα, αναλύοντας από τη μια τους σχεδιασμούς του Υπουργείου του και απαντώντας από την άλλη για τα όσα λέγονται τόσο στο προσκήνιο, όσο και στο παρασκήνιο για την κομματική του ταυτότητα, αλλά και για το πολιτικό του μέλλον

Ο κ. Ιωάννου μεταξύ άλλων, απάντησε για το κατά πόσο ενδιαφέρεται για την Προεδρία της Δημοκρατίας, ενώ παράλληλα - εμμέσως πλην σαφώς - προσκαλεί την «Πινδάρου» να τολμήσει τη συμμετοχή της στην Κυβέρνηση, αφού όπως τονίζει η παρουσία ενός κόμματος όπως ο ΔΗΣΥ μόνο όφελος μπορεί να έχει τόσο για τον τόπο, όσο και για τους ίδιους τους πολίτες. 

Ο Υπουργός Εσωτερικών ταυτόχρονα αναλύει με ποιο τρόπο η διακύβερνηση Χριστοδουλίδη κατάφερε να επιτύχει τη μείωση ρεκόρ στις αφίξεις μεταναστών, σχολιάζοντας επίσης τις προσπάθειες από τη Τουρκία για εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού, αφού όπως αποκαλύπτει, στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι μετανάστες που έφταναν στις ελεύθερες περιοχές ήταν Αφρικανοί υπήκοοι που κατείχαν «φοιτητικές θεωρήσεις» για τα παράνομα πανεπιστήμια των κατεχομένων.

Ο κ. Ιωάννου μεταξύ άλλων αναφέρεται και στο σοβαρό πρόβλημα του στεγαστικού, αναπτύσσοντας τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για αντιμετώπιση του, συμπληρώνοντας πως παράλληλα με τις άλλες ενέργειες προχωρά και η αναθεώρηση των Πολεοδομικών Ζωνών, αλλά και η καλύτερη διαχείριση των τ/κ περιουσιών. 

Όσον αφορά τώρα τα θέματα πολιτικής προστασίας ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρει πως θα αυξηθούν τα καταφύγια, θα δημιουργηθεί ειδική εφαρμογή για καθοδήγηση του πληθυσμού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, θα προχωρήσει η αντικατάσταση του συστήματος σειρήνων, και θα εφαρμοστεί το 112 που θα προειδοποιεί τους πολίτες μέσω μηνυμάτων στα κινητά τηλέφωνα. 

Τέλος, ο Υπουργός Εσωτερικών απαντά για τα προβλήματα που προέκυψαν μετά τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την άποψη του για τον αριθμό και τα καθήκοντα των Αντιδημάρχων, αλλά και για τα επόμενα βήματα του Υπουργείου για να αντιμετωπιστούν όλες οι αδυναμίες που εντοπίστηκαν

Αυτούσια η συνέντευξη: 

 

Ερ.: Κύριε Υπουργέ. Ας ξεκινήσουμε από την πρώτη επιτυχία του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά τη μετανάστευση. Τι το διαφορετικό πράξατε από τον προκάτοχό σας και μειώθηκαν σε αριθμούς ρεκόρ οι αφίξεις; Ποιο μέτρο θεωρείτε πως ήταν το πιο σημαντικό, αλλά και τι θα γίνει με όσους βρίσκονται ήδη στην Κύπρο; 

"Αναλαμβάνοντας τη διακυβέρνηση της χώρας, βρεθήκαμε ενώπιον μιας τεράστιας πρόκλησης σε ό,τι αφορά στο μεταναστευτικό, εξαιτίας των δυσανάλογα μαζικών μεταναστευτικών ροών που δεχόταν, κυρίως μέσω της Πράσινης Γραμμής, η Κυπριακή Δημοκρατία και που προκαλούσαν τεράστιες πιέσεις στο σύστημα υποδοχής και φιλοξενίας. Σημαντικός παράγοντας που δυσχέραινε ακόμα περισσότερο την κατάσταση, ήταν η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού από την Τουρκία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2021 και 2022 που ήταν οι χρονιές-ρεκόρ σε σχέση με τις αφίξεις, το 95% των παράτυπων μεταναστών έφτανε μέσω της Πράσινης Γραμμής, με μεθοδευμένες προωθήσεις από την Τουρκία. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν Αφρικανοί υπήκοοι, οι οποίοι κατείχαν «φοιτητικές θεωρήσεις» για φοίτηση σε μη αναγνωρισμένα ακαδημαϊκά ιδρύματα των κατεχομένων, αλλά προωθούνταν στις ελεύθερες περιοχές και αιτούνταν άσυλο. Διαπιστώσαμε πως πολλοί εξ αυτών -και είναι ακόμα ένα στοιχείο που αποδεικνύει το μέγεθος της εκμετάλλευσής τους από την Τουρκία- έφταναν στα κατεχόμενα, για να φοιτήσουν σε αγγλόφωνα μη αναγνωρισμένα πανεπιστήμια, χωρίς να γνωρίζουν αγγλικά. Πολλοί δε από αυτούς δεν γνώριζαν καν ότι η Κύπρος είναι νησί και ήθελαν να μεταβούν οδικώς σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στην πλειοψηφία τους ήταν νεαροί άντρες από ασφαλείς χώρες, δεδομένο που επιβεβαιώνει ότι επρόκειτο για οικονομικούς μετανάστες και όχι για πρόσωπα που διέτρεχαν κίνδυνο στη χώρα τους. Μεγάλος ήταν, επίσης, και ο αριθμός των ασυνόδευτων παιδιών, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για το πώς επιτρεπόταν σε ανήλικους να επιβιβαστούν χωρίς συνοδεία σε αεροπλάνα, να ταξιδέψουν μέσω αεροδρομίων, χωρίς επιτήρηση, για να φτάσουν στην χώρα μας.

Όλα αυτά, καθώς και διάφορες άλλες διαπιστώσεις που κάναμε ως Κυβέρνηση, μάς οδήγησαν σε μια νέα προσέγγιση στο μεταναστευτικό. Εξ αρχής οι δράσεις μας επεκτάθηκαν σε πολλά επίπεδα και η στρατηγική μας στηρίχθηκε σε τέσσερις πυλώνες: (1) μείωση των αφίξεων και τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών, (2) βελτίωση των υποδομών, (3) την αύξηση των επιστροφών, και (4) την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου. 

Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι ενέργειές μας στην αύξηση των επιστροφών. Καταφέραμε να αυξήσουμε τις αναχωρήσεις κατά περίπου 50%, κάτι που αναγνωρίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εκφράστηκε με τον πλέον επίσημο τρόπο σε ανώτατο επίπεδο τόσο από τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής κ. Μαργαρίτη Σχοινά όσο και από την αρμόδια Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων κα Γιόχανσον, οι οποίοι χαρακτήρισαν την Κύπρο πρωταθλήτρια στις επιστροφές, προτρέποντας τα άλλα κράτη μέλη να ακολουθήσουν το παράδειγμά μας. Την επιτυχημένη πρακτική μας για την αύξηση των επιστροφών κληθήκαμε και παρουσιάσαμε επίσης σε Σύνοδο που διοργάνωσε η Βελγική Προεδρία, όπου κάποια από τα κράτη μέλη της ΕΕ παρουσίασαν τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζουν σε εθνικό επίπεδο.

Στις ενέργειές μας, περιλαμβάνονται, ανάμεσα σε άλλα:

•    η μείωση του χρόνου της εξέτασης των αιτήσεων ασύλου από 12 μήνες κατά μέσο όρο σε τρεις μήνες, με υπερδιπλασιασμό του προσωπικού,

•    η αποκοπή των επιδομάτων στις περιπτώσεις οριστικής απόρριψης της αίτησης,

•    η εντατικοποίηση των ελέγχων σε χώρους εργασίας για πάταξη της παράνομης εργοδότησης,

•    η διενέργεια ενημερωτικής εκστρατείας σε χώρες της υποσαχάριας Αφρικής (Νιγηρία, Καμερούν, Κογκό) για τις πραγματικότητες που επικρατούν στην Κύπρο,

•    η ενίσχυση με προσωπικό του τομέα επιστροφών,

•    η εφαρμογή αναθεωρημένου και βελτιωμένου προγράμματος εθελούσιων επιστροφών με οικονομικό κίνητρο,

•    η αξιοποίηση του προγράμματος μετεγκατάστασης της ΕΕ,

•    η υιοθέτηση και η εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης για την Ανατολική Μεσόγειο,

•    η άσκηση πίεσης προς την Τουρκία και αερομεταφορείς μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για λήψη μέτρων, με στόχο τη βελτίωση του βαθμού ελέγχων των προσώπων, τα οποία κατέληξαν στην Κύπρο, μέσω του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης,

•    οι επαφές με τις Αρχές του Λιβάνου για αύξηση της επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων τους και αποτροπή του απόπλους βαρκών από τις ακτές της χώρας,

•    η ανάδειξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο της ανάγκης επαναξιολόγησης του καθεστώτος περιοχών της Συρίας, ώστε να επιτρέπονται υπό προϋποθέσεις οι επιστροφές παράτυπων μεταναστών σε αυτές,

•    η ανάκληση του καθεστώτος από Σύρους που αποδείχθηκε ότι μετέβαιναν στην Συρία μέσω κατεχομένων,

•    η αναστολή της εξέτασης των αιτήσεων ασύλου Σύρων υπηκόων,

•    η πραγματοποίηση επαφών με εταίρους μας στην ΕΕ, τόσο στο πλαίσιο των Συμβουλίων και της ομάδας MED5 όσο και από δική μας πρωτοβουλία -υπενθυμίζω την επίσκεψή μου σε Δανία, Τσεχία και Ελλάδα-, αλλά και η διεξαγωγή Υπουργικής Συνόδου στην Κύπρο με τη συμμετοχή οκτώ κρατών μελών της ΕΕ,

•    η επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας και της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον Λίβανο και η ανακοίνωση στο πλαίσιο αυτό, της παραχώρησης πακέτου οικονομικής ενίσχυσης της χώρας, ύψους €1 δις, για αποτελεσματικότερη επιτήρηση των εξωτερικών του συνόρων και την ανάπτυξη συστήματος υποδοχής και φιλοξενίας μεταναστών,

•    η αναβάθμιση του ΚεΠΥ Πουρνάρα και του Κέντρου Φιλοξενίας στην Κοφίνου και η έναρξη κατασκευής του προαναχωρησιακού κέντρου στις Λίμνες".

 

Ερ: Πόσοι μετανάστες υπήρχαν στην Κύπρο το 2022 και πόσοι σήμερα; 

"Όλα τα μέτρα που ανέφερα πιο πάνω, οδήγησαν στη σαφώς βελτιωμένη εικόνα που παρουσιάζει πλέον η χώρα μας σε σχέση με το μεταναστευτικό. Πιο συγκεκριμένα: 

•  Αφίξεις: Οι αφίξεις το 2022 έφτασαν τις 21.565, τις οποίες μειώσαμε κατά 50% το 2023, δηλαδή ο αριθμός έφτασε τις 10.991. Παραδώσαμε στον Υφυπουργό Μετανάστευσης περίπου 220 αφίξεις (Μάιος 2024), (Μέχρι και τον Μάιο οι αφίξεις για το 2024, μαζί με τις μαζικές ροές που είχαν παρατηρηθεί και είχαν επιλυθεί άμεσα, έφτασαν τις 4326.

• Αφίξεις μέσω Πράσινης Γραμμής: Το 95% των αφίξεων το 2022 ήταν παράτυποι μετανάστες που έφταναν μέσω της Πράσινης Γραμμής. Συγκεκριμένα, το 2022 έφτασαν μέσω σημείων της γραμμής κατάπαυσης του πυρός 16.501 άτομα. Το 2023, με την υλοποίηση των ενεργειών μας, ο αριθμός μειώθηκε κατά 65% (6.732 άτομα), ενώ τον Μάιο 2024, παραδίδοντας τον περασμένο Μάιο λιγότερες από 220 αφίξεις. Εντυπωσιακή ήταν επίσης και η μείωση στον αριθμό των Αφρικανών υπηκόων κατά 85% (2022: 9.384 > 2023: 2.607 > Μάιος 2024: 81).

• Πουρνάρα: Το Κέντρο Πρώτης Υποδοχής Πουρνάρα δεχόταν ασφυκτικές πιέσεις λόγω των μαζικών ροών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Απρίλιο του 2022, ο αριθμός των αιτητών που διέμεναν στο Κέντρο έφτασε τις 3.145 και ήταν ο υψηλότερος, με τον μέσο όρο για το 2022 να είναι 1.800 άτομα, τη στιγμή που η χωρητικότητα ήταν για περίπου 1.000 άτομα. Τον Δεκέμβριο του 2023 είχαμε πετύχει δραματική μείωση, με τον αριθμό των φιλοξενούντων να φτάνει στους 948, ενώ τον Μάιο του 2024 παραδώσαμε ένα Κέντρο, όπου διέμεναν μόλις 254 άτομα, με τον αριθμό έκτοτε να είναι σταθερός κοντά στα 200 άτομα.

• Επιστροφές: Το 2022 έγιναν συνολικά 7.700 επιστροφές, αριθμός που για το 2023 αυξήθηκε κατά 50% μετά από τα μέτρα που λάβαμε (12.750 επιστροφές). Μόνο τον Μάιο του 2024, είχαν αναχωρήσει 879 παράτυποι μετανάστες.

Με τα προσεκτικά και στοχευμένα μέτρα που υιοθετήσαμε, πετύχαμε να ανατρέψουμε το αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ αποχωρήσεων και αφίξεων, την ώρα που στα υπόλοιπα κράτη μέλη το ποσοστό αυτό παραμένει αρνητικό. Αυτό το θετικό ισοζύγιο μεταξύ των αποχωρήσεων και των αφίξεων παρουσιάζεται σταθερό τους τελευταίους μήνες και φαίνεται ότι θα συνεχιστεί στο ίδιο επίπεδο το επόμενο διάστημα.

Τα πιο πάνω δεδομένα δεν είναι παρά τα αποτελέσματα της στοχευμένης πολιτικής και της αποφασιστικότητας που δείξαμε ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο, την οποία συνεχίζει τώρα το καθ’ ύλην αρμόδιο Υφυπουργείο Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας. Το μεταναστευτικό είναι ένα ευμετάβλητο θέμα που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, κυρίως εξωγενείς, και απαιτεί συνεχή προσοχή, για να αποφευχθεί εκτροχιασμός. Είναι ενθαρρυντικό πως, παρόλο που εξακολουθεί να απασχολεί την κοινωνία, ευρήματα πρόσφατων δημοσκοπήσεων καταδεικνύουν ότι η ανησυχία των πολιτών για το μεταναστευτικό και τις συνέπειές του μειώνεται συνεχώς". 

 

Ερ: Άλλες χώρες όπως οι Σκανδιναβικές παραχωρούν άσυλο αν κάποιος το δικαιούται αλλά την ίδια ώρα υποχρεώνουν τους μετανάστες να μάθουν την γλώσσα και μάλιστα παρακάθονται σε εξετάσεις. Εμείς ως Κύπρος τι προγράμματα ενσωμάτωσης έχουμε αυτή την στιγμή; 

"Τα θέματα κοινωνικής συμπερίληψης και ενσωμάτωσης μεταναστών στην κοινωνία και την οικονομία μιας χώρας αποτελούν μια ιδιαίτερα ευαίσθητη πτυχή του μεταναστευτικού, στα οποία και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδίδει μεγάλη σημασία και καθορίζει αριθμό δεσμεύσεων και υποχρεώσεων προς τα κράτη μέλη.

Στην Κύπρο, στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης πολιτικής της Κυβέρνησης για την αποτελεσματική διαχείριση του μεταναστευτικού, αλλά και την ομαλή συμπερίληψη των υπηκόων τρίτων χωρών που διαμένουν στη χώρα μας νόμιμα, εκπονήθηκε Σχέδιο Δράσης, το οποίο περιλαμβάνει 50 δράσεις που χωρίζονται σε πέντε άξονες, καλύπτοντας όλες τις εκφάνσεις της κοινωνίας και της οικονομίας. Συγκεκριμένα, οι ενέργειες αγγίζουν τους τομείς της στέγασης, της απασχόλησης, της βελτίωσης των δεξιοτήτων, της υγείας και της εκπαίδευσης. Ανάμεσα στις δράσεις που αφορούν την εκπαίδευση, είναι και τα προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας (από ενήλικες και ανήλικους), ως ίσως το εφαλτήριο που συνεπακόλουθα, θα διευκολύνει τους μετανάστες να ανταποκριθούν επαρκώς σε προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων, αλλά και να έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας και σε υπηρεσίες (π.χ. υγειονομικής φροντίδας, εξασφάλισης στέγης, κοκ), και στο τέλος να ενταχθούν στην κυπριακή κουλτούρα και το κοινωνικό σύνολο.

Το Σχέδιο Δράσης είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και η πρακτική εφαρμογή του θα γίνει από τα συναρμόδια Υπουργεία/Υφυπουργεία και Τμήματα, υπό τον συντονισμό του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας".

 

Ερ: Θέσατε διάφορους στόχους για το 2024. Σε τι βαθμό έχουν υλοποιηθεί; Και τι ακολουθεί το 2025, σύμφωνα με τα όσα παρουσιάσατε πριν λίγες ημέρες στον Προϋπολογισμό του Υπουργείου για την επόμενη χρονιά; Ποιους στόχους θεωρείτε πιο σημαντικούς;

"Η πρακτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση, με το κάθε Υπουργείο/Υφυπουργείο να ανακοινώνει τους στόχους του για την επόμενη χρονιά, γίνεται στο πλαίσιο της λογοδοσίας που η κάθε Κυβέρνηση πρέπει να έχει απέναντι στους πολίτες, επιτρέποντάς τους να ασκούν, ως οι απόλυτοι κριτές, τον απαραίτητο έλεγχο.

Για το 2024, είχαμε καθορίσει έξι εμβληματικές δράσεις. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης όλων των δράσεων, πλην της σύστασης του Υφυπουργείου Μετανάστευσης, ήταν τα δύο χρόνια. Επομένως, πέρα από την μεταφορά των αρμοδιοτήτων μετανάστευσης και ασύλου στο νεοσύστατο Υφυπουργείο, άρχισε η υλοποίηση όλων των υπόλοιπων δράσεων, κάποιες εκ των οποίων είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2025.

Επιπλέον, στις εμβληματικές μας δράσεις για το 2024 περιλαμβάνονταν οι στόχοι για εφαρμογή της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης της ανάπτυξης γης, δύο στόχοι που συνδέονται άρρηκτα. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι εντός του 2024 προχωρήσαμε στην εφαρμογή μιας σειράς 22 μέτρων που απλοποιούν και επιταχύνουν τον τρόπο αδειοδότησης, και επιπρόσθετα θέσαμε τις βάσεις και ξεκινήσαμε το εγχείρημά μας για τον ολοκληρωτικό πολεοδομικό και οικοδομικό εκσυγχρονισμό. Για το 2025, επικεντρωνόμαστε στην αξιολόγηση και την αναθεώρηση και τη βελτίωση του νέου πλαισίου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και στην υλοποίηση της δεύτερης φάσης του πολεοδομικού και οικοδομικού εκσυγχρονισμού.

Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο στο οποίο δώσαμε λύσεις, είναι εκείνο της στέγασης. Το 2024 υλοποιήσαμε όλα τα μέτρα και τα Σχέδια που περιλήφθηκαν στην ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική, αντιμετωπίζοντας σε μεγάλο βαθμό το σοβαρό αυτό ζήτημα, που απασχολεί τους πολίτες. Εστιάζοντας σε δύο άξονες, στην αύξηση δηλαδή του οικιστικού αποθέματος και στην ενίσχυση της αγοραστικής δυνατότητας των πολιτών, δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στη δημιουργία επιλογών προσιτής κατοικίας, έτσι ώστε να βοηθηθούν κοινωνικό-οικονομικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όπως οι νέοι, οι νεαρές οικογένειες και οι χαμηλά και μεσαία αμειβόμενοι. Σε αυτό το πλαίσιο, το 2025 συνεχίζεται η υλοποίηση των στεγαστικών σχεδίων, η αξιολόγησή τους και βελτίωσή τους εκεί και όπου απαιτείται, ώστε να είναι κατά το δυνατό πιο αποδοτικά για τους δικαιούχους.

Σχετική είναι και η πρόθεσή μας να βελτιώσουμε την προσφυγική στεγαστική πολιτική. Κάναμε την αρχή εντός του 2024 με την υλοποίηση του Σχεδίου «κτίΖΩ», με σκοπό να επιλύσουμε οριστικά τα προβλήματα στις πολυκατοικίες των κυβερνητικών οικισμών στέγασης εκτοπισθέντων. Αξιολογήσαμε τα στεγαστικά σχέδια της Υπηρεσίας Μέριμνας και Αποκατάστασης Εκτοπισθέντων και προχωρήσαμε με αλλαγές που τα αναβαθμίζουν και δίνουν το δικαίωμα σε περισσότερους δικαιούχους να επωφεληθούν από αυτά. Οι τροποποιήσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2024 και θα τεθούν άμεσα σε εφαρμογή.

Επιπλέον, ετοιμάστηκε και υποβλήθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προσφύγων για συζήτηση και ψήφιση από την Ολομέλεια, ένα πλήρως αναθεωρημένο νομοσχέδιο για εξορθολογισμό της διαδικασίας διαχείρισης και διάθεσης των τουρκοκυπριακών περιουσιών. Για πρώτη φορά, επιχειρούμε να τερματίσουμε οριστικά τα φαινόμενα κατάχρησης και εκμετάλλευσης, περιορίζοντας τη διακριτική ευχέρεια που έχει ο εκάστοτε Υπουργός Εσωτερικών, ως ο Κηδεμόνας των τουρκοκυπριακών περιουσιών, και εισάγοντας σύστημα επιλεξιμότητας και μοριοδότησης των αιτητών, με σαφείς, μετρήσιμους και αντικειμενικούς δείκτες, ώστε να διασφαλίζεται η ισονομία, η διαφάνεια και η αξιοκρατία ανάμεσα στον προσφυγικό κόσμο.

Τελευταίος αλλά εξίσου σημαντικός στόχος μας για το 2024, ήταν η ενίσχυση της πολιτικής προστασίας. Ως πρώτο βήμα, έχω δώσει οδηγίες στη Δύναμη Πολιτικής Άμυνας να προχωρήσει σε εντοπισμό και αξιολόγηση χώρων, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως καταφύγια σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Στόχος είναι να αυξηθεί το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού από 30% σε 70%. Εντός του 2025, προχωρούμε επίσης στην ανάπτυξη ηλεκτρονικής εφαρμογής (application), μέσω της οποίας θα μπορεί ο πολίτης να εντοπίζει το πλησιέστερο σε αυτόν καταφύγιο. Συνυφασμένη με την αύξηση των καταφυγίων είναι και η εκπαίδευση των πολιτών σε θέματα πολιτικής προστασίας, που προωθείται εντός του 2025, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν και να προστατευτούν σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού. Τέλος, το 2025, αρχίζει η ανάπτυξη του συστήματος διαχείρισης του πανευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 και η σταδιακή αντικατάσταση του συστήματος σειρήνων.

Συμπεραίνεται από τα πιο πάνω, ότι οι πλείστοι στόχοι μας για το 2024 έχουν είτε ολοκληρωθεί σε μεγάλο ποσοστό είτε έχει δρομολογηθεί η υλοποίησή τους και θα ολοκληρωθούν εντός του 2025. Ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου για το 2025 είναι ολοκληρωμένος, με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, ανέρχεται στα €752,1 εκ. και είναι αυξημένος κατά €18 εκ. σε σύγκριση με το 2024. Σε αυτόν περιλαμβάνονται πολιτικές για την υλοποίηση των δέκα εμβληματικών δράσεων, στις οποίες, εκτός των πιο πάνω, περιλαμβάνονται η λειτουργία του τομέα έργων στρατηγικής ανάπτυξης, καθώς και η ενίσχυση των ψηφιακών μας δυνατοτήτων σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες του Αρχείου Πληθυσμού.

 

Ερ: Οι πολίτες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εξεύρεση προσιτής στέγης. Ποιο θεωρείτε ως πιο σημαντικό σχέδιο από τη Στεγαστική Πολιτική που ανακοινώσατε; 

στεγαστική πολιτική του Κράτους είναι για πρώτη φορά ολοκληρωμένη και αγγίζει τη δυσκολία απόκτησης και πρόσβασης σε κατοικία σε πολλαπλά επίπεδα. Το πρόβλημα εντοπίζεται σε δύο πτυχές: στη χαμηλή προσφορά, δηλαδή στην έλλειψη οικιστικού αποθέματος, και στη μειωμένη αγοραστική δυνατότητα των πολιτών. Άρα, για να επιλύσουμε τα δύο αυτά σημεία, σχεδιάσαμε μια σειρά από μέτρα και σχέδια, με τα οποία από τη μια αυξάνουν την παραγωγή οικιστικού αποθέματος στην ολότητά του, με έμφαση στην παραγωγή προσιτής κατοικίας, και από την άλλη ενδυναμώνουν την αγοραστική δυνατότητα των πολιτών, με στόχευση στους νέους, τις νεαρές οικογένειες και τις οικογένειες στις χαμηλές εισοδηματικές τάξεις. Παράλληλα, επικεντρωθήκαμε στη δημιουργία προϋποθέσεων για αύξηση των διαθέσιμων μονάδων στέγασης σε αστικά κέντρα, όπου διαπιστώνεται η μεγαλύτερη έλλειψη, αλλά και την ανάπτυξη ευκαιριών στέγασης σε χωριά, στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας της Κυβέρνησης για αναζωογόνηση των περιοχών στα ορεινά και την ύπαιθρο.

Όλα τα Σχέδια της στεγαστικής πολιτικής έχουν τη σημασία και την αναγκαιότητά τους, ως κρίκοι μιας αλυσίδας που το ένα συμπληρώνει το άλλο. Χωρίς να υποβαθμίζω τη χρησιμότητα των υπολοίπων, αν θα έπρεπε απαραίτητα να ξεχωρίσω κάποιο, θα έλεγα ότι είναι ουσιαστικής σημασίας η παρέμβαση που κάνουμε ως Κράτος για την παραγωγή οικιστικού αποθέματος με την παραχώρηση επιπρόσθετου συντελεστή δόμησης μέχρι 45% στους επαγγελματίες ανάπτυξης γης. Παρέχουμε δωρεάν ένα περιουσιακό στοιχείο του Κράτους, με τεράστια αξία που δεν μπορεί να εκτιμηθεί επακριβώς, βάζοντας όμως υποχρεώσεις για παραχώρηση μέρους ή όλων των επιπρόσθετων μονάδων που θα παραχθούν σε δικαιούχους προσιτής κατοικίας. Προσφέρουμε έτσι ένα win-win μέτρο, δημιουργώντας επιχειρηματικές ευκαιρίες και διασφαλίζοντας την ίδια στιγμή την αύξηση των επιλογών προσιτής κατοικίας, προς όφελος των πολιτών. Εξίσου σημαντικό είναι ότι τα πολεοδομικά κίνητρα προσφέρουν τη δυνατότητα εξαγοράς του συντελεστή δόμησης, με καταβολή του σχετικού αντισταθμίσματος στο ειδικό ταμείο του ΚΟΑΓ, με σκοπό να αξιοποιηθούν από τον Οργανισμό για την υλοποίηση των προγραμμάτων του".

 

Ερ: Πολεοδομικές ζώνες. Διαδραματίζουν ρόλο στην προσιτή στέγη. Πότε θα ανακοινωθούν; Θα δούμε επέκταση της οικιστικής ζώνης σε διάφορες περιοχές; 

"Θα συμφωνήσω μαζί σας για τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι πολεοδομικές ζώνες και, κατ’ επέκταση, τα Τοπικά Σχέδια, στην ανάπτυξη. Είναι για αυτό εξάλλου που στις προτεραιότητές μας ως Υπουργείο, βρίσκεται ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες, και με δεδομένο ότι η ανάπτυξη αποτελεί βασικό παράγοντα στην προσπάθεια για διατήρηση της οικονομίας σε τροχιά ανάπτυξης. 

Στον προγραμματισμό μας για το 2025 περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση της εκπόνησης των Τοπικών Σχεδίων και των Σχεδίων Περιοχής που είναι ήδη σε εξέλιξη, καθώς και η έναρξη της αναθεώρησης άλλων. Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται ότι θα προχωρήσει η αναθεώρηση των Τοπικών Σχεδίων για τα τέσσερα μεγάλα αστικά συμπλέγματα, αλλά και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης εκπόνησης της Δήλωσης Πολιτικής για την ύπαιθρο. Στόχος είναι να διασφαλιστεί η κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική αναβάθμιση των αστικών κέντρων και των Κοινοτήτων".

 

Ερ: Εγκλωβισμένοι αγοραστές. Τελικά βρήκατε τους developers που εγκλώβισαν πολίτες; Τι σκέφτεστε να κάνετε; Πόσοι και ποιοι είναι; 

"Οι εγκλωβισμένοι αγοραστές είναι ένα θέμα που όντως προβληματίζει τόσο εμάς ως Υπουργείο όσο και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, λόγω της νομικής πολυπλοκότητάς του. Ειδικότερα μετά την απόφαση του δικαστηρίου, με την οποία συγκεκριμένες πρόνοιες της νομοθεσίας του 2015 κρίθηκαν αντισυνταγματικές, η διαδικασία μεταβίβασης των τίτλων ιδιοκτησίας παγοποιήθηκε, με σχεδόν 9.500 αιτήσεις να παραμένουν σε εκκρεμότητα. Για αυτές τις περιπτώσεις, έδωσα οδηγίες να συσταθεί μια ad hoc ομάδα, με συμμετοχή του Υπουργείου Εσωτερικών, της Νομικής Υπηρεσίας, βουλευτών της Επιτροπής Νομικών και εκπροσώπων του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, η οποία επεξεργάζεται διάφορα σενάρια και πιθανές λύσεις, στη βάση του Συντάγματος, για τις περιπτώσεις που εξακολουθούν να εκκρεμούν. Δεν θα ήθελα προς το παρόν να επεκταθώ, καθότι δεν υπάρχει κάποια κατάληξη επί του θέματος. Σας διαβεβαιώνω όμως ότι το προσεγγίζουμε με απόλυτη σοβαρότητα και ευαισθησία και αναζητούμε τις καλύτερες δυνατές θεραπείες".

 

Ερ: Τουρκοκυπριακές περιουσίες. Αναθεωρούνται οι διαδικασίες. Θα μπορέσουν οι αλλαγές να επιλύσουν τα προβλήματα και τι κερδίζει το κράτος και οι πολίτες από την αναθεώρηση; 

"Ο μέχρι τώρα τρόπος διαχείρισης των τουρκοκυπριακών περιουσιών αποτελεί ένα αγκάθι στην προσφυγική πολιτική του Κράτους. Προσωπικά, πιστεύω πως τα φαινόμενα εκμετάλλευσης και κακοδιαχείρισης των τ/κ περιουσιών πηγάζουν από το γεγονός ότι δίδεται στον Κηδεμόνα -δηλαδή τον εκάστοτε Υπουργό Εσωτερικών- η εξουσία άσκησης διακριτικής ευχέρειας, πρακτική με την οποία προσωπικά διαφωνώ. Για τον λόγο αυτό, με μια σειρά αλλαγών και με πρόθεση να εφαρμόσουμε ένα νέο σύστημα παραχώρησης και διαχείρισης των τ/κ περιουσιών, περιορίζουμε τη διακριτική ευχέρεια του Κηδεμόνα, για να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την ίση αντιμετώπιση των προσφύγων.

Πιο συγκεκριμένα, υιοθετούμε για πρώτη φορά σύστημα επιλεξιμότητας και μοριοδότησης για την παραχώρηση των τ/κ περιουσιών. Εισάγουμε δηλαδή σαφή κριτήρια επιλεξιμότητας των αιτητών και, σε δεύτερο επίπεδο, καθορίζουμε αντικειμενικούς και μετρήσιμους δείκτες μοριοδότησης του κάθε αιτητή, έτσι ώστε οι περιουσίες να δίνονται με αξιοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες και στη βάση κοινωνικό-οικονομικών και οικογενειακών δεδομένων.

Παράλληλα, για πρώτη φορά λαμβάνεται υπόψη τυχόν άλλη ιδιόκτητη περιουσία που κατέχει ο αιτητής στις ελεύθερες ή τις κατεχόμενες περιοχές ή και η επαγγελματική του δραστηριοποίηση πριν το 1974 σε περιπτώσεις διάθεσης τ/κ επαγγελματικών υποστατικών ή και γεωργικού κλήρου".

 

Ερ: Στην επικαιρότητα λόγω της έντασης στη Μέση Ανατολή βρίσκεται και το θέμα της πολιτικής προστασίας στην Κύπρο. Είχαν εκφραστεί επικρίσεις σχετικά με τον αριθμό, αλλά και την κατάσταση των καταφυγίων. Πώς απαντάτε; 

"Η ενίσχυση του τομέα της πολιτικής προστασίας βρίσκεται ανάμεσα στις εμβληματικές δράσεις του Υπουργείου για το 2025, όπως ανέφερα και πιο πάνω. Επικεντρωνόμαστε σε μια σειρά ενεργειών που θα ενισχύσουν την ανταπόκρισή μας, τόσο των αρμόδιων Αρχών όσο και των πολιτών, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή φυσικών και ανθρωπογενών περιστατικών. Για την Κυβέρνηση αποτελεί προτεραιότητα η ανάπτυξη ενός εθνικού μηχανισμού πολιτικής προστασίας, με την αναδιοργάνωση της Δύναμης Πολιτικής Άμυνας, την εισαγωγή μηχανισμών έγκαιρης προειδοποίησης του πληθυσμού, την ενημέρωση των πολιτών μέσα από διάφορες δράσεις, κοκ. Στόχος φυσικά είναι η αύξηση της ανθεκτικότητας της κοινωνίας και η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από πιθανές κρίσεις.

Σε σχέση τώρα με τα καταφύγια, με τα υφιστάμενα δεδομένα, η κάλυψη του πληθυσμού φτάνει στο 30%. Για να αυξήσουμε αυτό το ποσοστό, με οδηγίες μου από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Δύναμη Πολιτικής Άμυνας πραγματοποιεί μια εκστρατεία εντοπισμού και αξιολόγησης χώρων σε κτήρια που μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλο αριθμό πολιτών και είναι εύκολα προσβάσιμα. Σκοπός μας είναι σταδιακά να εξασφαλιστούν χώροι για δημιουργία καταφυγίων που θα μπορούν να καλύψουν το 70% του πληθυσμού. Να διευκρινίσω επίσης ότι σε κανένα κράτος, πλην μεμονωμένων περιπτώσεων, τα καταφύγια δεν καλύπτουν το 100% του πληθυσμού, αφού ομάδες όπως οι εργαζόμενοι στα σώματα ασφαλείας, στις υπηρεσίες υγείας, πολιτικής προστασίας, εθελοντές, κοκ, συνδράμουν στη διαχείριση των περιστατικών.

Επιπρόσθετα, εντός του 2025, θα δρομολογηθεί η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για την εξεύρεση σε ζωντανό χρόνο του πλησιέστερου καταφυγίου, για την καθοδήγηση του πληθυσμού σε περιπτώσεις έκτακτης κρίσης. 

Ακόμα, προωθείται η διαδικασία για την εξασφάλιση ενός σύγχρονου συστήματος ενημέρωσης του κοινού, όπως στο Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης του πληθυσμού από την Πολιτική Άμυνα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, μέσω μηνυμάτων στα κινητά τηλέφωνα για την πιο αποτελεσματική πρόληψη, αλλά και καλύτερη ανταπόκριση σε περιπτώσεις κρίσεων. Ταυτόχρονα, αρχίζει η ανάπτυξη του συστήματος διαχείρισης του πανευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 με τεχνολογίες νέας γενιάς και θα προχωρήσει η αντικατάσταση πεπαλαιωμένου συστήματος σειρήνων". 

 

Ερ: Τοπική Αυτοδιοίκηση. Είχατε εκφράσει τον προβληματισμό σας πριν από την εφαρμογή της μεταρρύθμισης. Ποια θεωρείτε τα μεγαλύτερα προβλήματα και πώς μπορούν αυτά να επιλυθούν;

"Επιτρέψτε μου κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι για την Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη ήταν σαφές πως η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν μια αναγκαιότητα για την κυπριακή κοινωνία και πως σε βάθος χρόνου το νέο καθεστώς θα έχει πολλαπλάσια οφέλη για τους πολίτες από το προηγούμενο. 

Έχω ισχυρή πεποίθηση ότι η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα έχει τεράστια οφέλη, μετά την πρώτη μεταβατική περίοδο και σε βάθος χρόνου, σε σχέση με τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης. Η συγκέντρωση σε ένα σημείο ουσιαστικών υπηρεσιών όπως η υδροδότηση, η αποχέτευση, η διαχείριση των αποβλήτων και κυρίως η αδειοδότηση της ανάπτυξης, θα αλλάξει ριζικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την εξυπηρέτηση των πολιτών. Αρκεί να σας πω ότι η αρμοδιότητα της αδειοδότησης στο προηγούμενο καθεστώς ήταν κατακερματισμένη σε 46 Αρχές, με διαφορετική κουλτούρα και ανομοιόμορφες διαδικασίες. Παρά το γεγονός ότι οι ΕΟΑ αντιμετώπισαν κάποιες δυσκολίες στο ξεκίνημά τους, εκτιμώ ότι, μετά και την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης, θα προσφέρουν ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πολίτες.

Αντίστοιχα ευεργετική, θα είναι η μεταρρύθμιση για τις Κοινότητες, πολλές εκ των οποίων αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία τους, την ώρα που συχνά παρατηρούνταν φαινόμενα κακοδιαχείρισης. Αυτό συνέβαινε εξαιτίας της ελλιπούς στελέχωσης και τεχνογνωσίας. Η δημιουργία των Συμπλεγμάτων Παροχής Υπηρεσιών έρχεται να δώσει λύσεις στις Κοινότητες, για να τις βοηθήσει να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν προς όφελος των κατοίκων τους. Η πρόσληψη επιστημονικού προσωπικού για τα διοικητικά, λογιστικά και γραμματειακά καθήκοντα, θα δώσει τη δυνατότητα στα Συμπλέγματα να λειτουργούν σε ένα ορθολογιστικό πλαίσιο, να διαχειρίζονται σωστά τους πόρους τους, να διεκδικούν χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ και να βελτιώνουν την ποιότητα ζωής στις Κοινότητές τους.

Στην περίπτωση, ωστόσο, των Δήμων εντοπίζουμε ουσιώδη κεφάλαια που χρειάζονται βελτιώσεις. Οι στρεβλώσεις αυτές εντοπίστηκαν όντως ευθύς μόλις ανέλαβα το πηδάλιο του Υπουργείου Εσωτερικών και είχα δηλώσει δημόσια τον προβληματισμό μου, αλλά και τη βούλησή μου να προχωρήσω, σε συνεργασία με τα κόμματα, σε τροποποιήσεις που θα έκλειναν αυτά τα κενά. Ορισμένες πρωτοβουλίες μου για νομοθετικές ρυθμίσεις στρεβλώσεων, δεν είχαν την αναμενόμενη ανταπόκριση, και λόγω του στενού χρονικού περιθωρίου που είχαμε μέχρι την 1η Ιουλίου, η πολιτική απόφαση ήταν να ξεκινήσουμε με εκείνα τα δεδομένα και στην πορεία να γίνουν οι αλλαγές.

Για αυτό και είμαστε τώρα στη διαδικασία ετοιμασίας ενός πακέτου τροποποιήσεων που, ως εκτελεστική εξουσία κρίνουμε ότι χρήζουν βελτίωσης, για να έχουμε μια βάση επί της οποίας θα διαβουλευτούμε με τα κοινοβουλευτικά κόμματα για να βρούμε τις καλύτερες λύσεις. 

Μια εκ των σοβαρότερων στρεβλώσεων που διαπιστώνω, είναι ο αριθμός των Δήμων και ο τρόπος που προέκυψαν τα νέα σχήματα. Υπενθυμίζω ότι η αρχική μελέτη που είχε διενεργηθεί έκανε λόγο για δημιουργία πέντε Δήμων και, μετά από διάφορες προτάσεις, η τελική κατάληξη είναι αυτή που έχουμε σήμερα, δηλαδή τετραπλάσιος αριθμός Δήμων από όσους θα υπήρχαν αν υιοθετείτο η εισήγηση της μελέτης. Επίσης, παρά τις διακηρύξεις ότι κανένας Δήμος δεν θα έμενε μόνος, παρέμειναν χωρίς συνένωση οι Δήμοι Στροβόλου και Πάφου, ενώ άλλοι μικρότεροι Δήμοι συνενώθηκαν με μικρές Κοινότητες, με αποτέλεσμα να μην διαφοροποιείται ιδιαίτερα η πληθυσμιακή τους μάζα ή τα οικονομικά τους δεδομένα. Συνεπώς, το οφέλη από τη μεταρρύθμιση για αυτές τις περιπτώσεις, δεν θα είναι στον βαθμό που αναμενόταν ή στον ίδιο βαθμό με άλλους Δήμους (π.χ. Δήμος Λευκωσίας). Αυτό συμβαίνει διότι ακριβώς στον σχηματισμό των νέων Δήμων δεν λήφθηκαν υπόψη τα πληθυσμιακά, γεωγραφικά και οικονομικά δεδομένα στη βάση των μελετών.

Επιπρόσθετα, ένα άλλο πολυσυζητημένο κεφάλαιο, στο οποίο εντοπίζουμε σειρά κενών, αφορά στον θεσμό των Αντιδημάρχων. Αρχικά, να θυμίσω ότι η νομοθεσία προέβλεπε οριζόντιο ποσό αντιμισθίας για όλους τους Αντιδημάρχους, το οποίο με δική μας εισήγηση τροποποιήθηκε στη βάση πληθυσμιακών δεδομένων. Από εκεί κι έπειτα, ο μη καθορισμός συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων στη νομοθεσία για τους Αντιδημάρχους σε συνδυασμό με τον πολύ μεγάλο αριθμό τους, δημιουργεί σοβαρή στρέβλωση που απαιτεί την παρέμβασή μας. Πρόθεσή μας είναι, μέσα από διάλογο, να επαναξιολογήσουμε τον αριθμό των Αντιδημάρχων σε συνάρτηση με τις αρμοδιότητές τους.

Όλα αυτά, μαζί με μια σειρά άλλων αλλαγών που θέλουμε να γίνουν, θα αποτελέσουν αντικείμενο της διαβούλευσής μας με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ώστε να διασαφηνιστούν οι διάφορες πτυχές και να υποβληθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση που θα έχει πραγματικά θετικά οφέλη στο εγχείρημα της μεταρρύθμισης".

 

Ερ: Τελικά είστε μέλος του ΔΗΣΥ ή όχι; Αν ναι, θα αποχωρήσετε; Ή θα παραμείνετε και θα εργαστείτε να ενταχθεί και ο ΔΗΣΥ στην Κυβέρνηση;

"Ο ΔΗΣΥ ήταν ο πολιτικός χώρος που με εξέφραζε διαχρονικά, παρόλο που δεν είχα οποιαδήποτε οργανική σχέση με το κόμμα. Έγινα αυτομάτως μέλος του ΔΗΣΥ όταν διορίστηκα Υπουργός, τον Μάρτιο του 2018. Εξ όσων γνωρίζω, εξακολουθώ να είμαι μέλος του Δημοκρατικού Συναγερμού. Θεωρώ τον Δημοκρατικό Συναγερμό μια από τις μεγαλύτερες παρατάξεις αλλά και σχολή σκέψης στη χώρα μας, που είχε και έχει τεράστια συνεισφορά στη διαμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής μας ζωής, στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά και στην αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου του λαού μας. 

Κατά την άποψή μου -και το έχω δηλώσει και στο παρελθόν-, η παρουσία του ΔΗΣΥ σε μια Κυβέρνηση, μόνο οφέλη μπορεί να έχει για τη διακυβέρνηση και, κατ’ επέκταση, για την ίδια την κοινωνία και τον τόπο. Η δεκαετής διακυβέρνηση Αναστασιάδη και προηγουμένως η διακυβέρνηση του αείμνηστου Γλαύκου Κληρίδη, ήταν δύο περίοδοι με θετικό πρόσημο για τη χώρα, και μάλιστα σε εξαιρετικά κρίσιμες συγκυρίες. Επιπλέον, οι δύο αυτές δεκαετίες παρουσίας του ΔΗΣΥ στην εκτελεστική εξουσία, συνέβαλαν στην ανάδειξη στελεχών που απέκτησαν την απαιτούμενη εμπειρία και τις δεξιότητες, για την αποτελεσματική και εποικοδομητική διακυβέρνηση. Σέβομαι την απόφαση της ηγεσίας του ΔΗΣΥ ότι είναι στην αντιπολίτευση, αλλά εκτιμώ ότι υπάρχουν στελέχη του κόμματος και προσωπικότητες από τον χώρο της παράταξης, που θα μπορούσαν να προσφέρουν στον τόπο μέσα από τη συμμετοχή τους στην Κυβέρνηση".

 

Ερ: Πολλοί λένε ότι σας ενδιαφέρει το 2028 - Τι λέτε;

"Θα επαναλάβω για μια ακόμη φορά ότι είμαι μέλος της Κυβέρνησης του Προέδρου Χριστοδουλίδη και παραμένω προσηλωμένος στην υλοποίηση του προγράμματος διακυβέρνησής του. Υπάρχουν ενώπιόν μας μεγάλες προκλήσεις και αρκετά ζητήματα που απασχολούν την καθημερινότητα των πολιτών, που απαιτούν την προσοχή μας. Οποιαδήποτε άλλη συζήτηση γίνεται στη δημόσια σφαίρα, θεωρώ ότι είναι άνευ αντικειμένου και άκαιρη. Τιμώ τον Πρόεδρο και υπηρετώ τη συλλογική προσπάθεια για να πάρουμε τη χώρα ακόμη πιο μπροστά".

0
Home