Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Μαρίνος Μουσιούττας: Να δοθεί χρόνος στη Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη

Παναγιώτης Ευριπίδου
- 20.10.2024

Μαρίνος Μουσιούττας: Να δοθεί χρόνος στη Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ OFFSITENEWS - "Περάσαμε δύσκολα στη ΔΗΠΑ άλλα είμαστε ενωμένοι"

«Οφείλουμε να πιστώσουμε και να δώσουμε το αναγκαίο χρονικό περιθώριο, ώστε η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη να προωθήσει και να υλοποιήσει όλα όσα υποσχέθηκε στην κοινωνία που την εμπιστεύτηκε με τη ψήφο της. Η Δημοκρατική Παράταξη- Συνεργασία αξιολογεί συνεχώς το έργο της Κυβέρνησης και είναι έτοιμη τόσο να στηρίξει κάθε θετική απόφαση, όσο και να κάνει τις κατάλληλες υποδείξεις για διορθωτικές ενέργειες», αναφέρει σε συνέντευξή του στην OffsiteNews ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών και Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας. 

Αναφορικά με τα σενάρια περί διάσπασης της Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων με τη Δημοκρατική Παράταξης λόγω της διαφωνίας ότι το κόμμα βρίσκεται στη συγκυβέρνηση, ο Βουλευτής του κόμματος ξεκαθαρίζει ότι «η Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ΔΗΠΑ και αντιστρόφως εδώ και τρία χρόνια». Παράλληλα ο κ. Μουσιούττας σημειώνει πως «περάσαμε από μία δύσκολη εκλογική διαδικασία, όπου σίγουρα τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών δεν ήταν τα επιθυμητά, αλλά την ίδια ώρα καταγράψαμε καλά αποτελέσματα σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης».

Ως Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ αναφέρει στη συνέντευξη ότι «ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα νομοθετήματα της περιόδου αυτής ήταν το νομοθέτημα για τη Φωτοεπισήμανση αλλά και αυτό των Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας γνωστό σε όλους μας με την ονομασία Scooters, αφού εισάχθηκαν στην καθημερινότητα μας δύο καινούργια στοιχεία, οι κάμερες και τα σκούτερ».

Αναφορικά με το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών εξηγεί ότι «το παράδοξο, για τη συγκεκριμένη Νομοθεσία ήταν το γεγονός ότι πρώτα υπογράφτηκαν τα συμβόλαια με την ανάδοχη εταιρεία την περίοδο 2019-2020 και μετά τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής για εξέταση και κατ΄επέκταση τη ψήφιση της σε Νόμο το 2021. Το γεγονός αυτό σχολιάστηκε αρνητικά, πλην όμως δεν μας παρείχε τα χρονικά περιθώρια που χρειάζονταν για περαιτέρω μελέτη τους πριν τη ψήφιση ή την απόρριψη του. Όλα αυτά συνέβαλαν σε κάποιο βαθμό σε προβλήματα που υπήρχαν και υπάρχουν». 

Σχετικά με τη Πρόταση Νόμου για το όριο των Βουλευτών για τρεις συνεχόμενες θητείες που κατέθεσε αλλά την εξαίρεση των Αρχηγών των κομμάτων και στο ότι είναι δύο οι συνεχόμενες θητείες ενός Προέδρου, ο κ. Μουσιούττα ξεκαθαρίζει ότι προσωπικά «δεν είμαι γαντζωμένος στη θέση των δύο ή τριών θητειών, φτάνει να γνωρίζει ο κόσμος αλλά και το άτομο που εκλέγεται ότι υπάρχει θεσμοθετημένη νομοθετική ρύθμιση του ορίου θητειών. Ο αρχηγός κόμματος πρέπει να εξαιρεθεί για να μην υπάρχει σύγκρουση με τα καταστατικά λειτουργίας των κομμάτων».

-Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πιο σημαντικά θέματα που βρίσκονται σε εξέλιξη και εξετάζονται από την Επιτροπή Μεταφορών; Επίσης, ποια ήταν τα σημαντικότερα θέματα που εξέτασε η Επιτροπή κατά τη διάρκεια της Προεδρίας σας; 

-Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών εξετάζει ζητήματα που αφορούν τις Μεταφορές, τα Δημόσια Έργα, τις Επικοινωνίες και θέματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών όπως για παράδειγμα το κυκλοφοριακό και την εξέλιξη και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης μεγάλων έργων. 

Επίσης εξετάζονται θέματα που αφορούν την ασφάλεια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τις Εγκαταστάσεις Αερολιμένων της Κυπριακής Δημοκρατίας και θέματα που αφορούν την Ναυτιλία. 

Ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα νομοθετήματα της περιόδου αυτής ήταν το νομοθέτημα για τη Φωτοεπισήμανση αλλά και αυτό των Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας γνωστό σε όλους μας με την ονομασία Scooters, αφού εισάχθηκαν στην καθημερινότητα μας δύο καινούργια στοιχεία, οι κάμερες και τα σκούτερ. 

Σήμερα η Επιτροπή επικεντρώνεται στην εξέταση νομοθετημάτων που αφορούν τη δημιουργία Μητρώου Μελετητών του ΕΤΕΚ (ένα νομοθέτημα που είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτά που αφορούν τις επικίνδυνες οικοδομές) νομοθετήματα που αφορούν την Ναυσιπλοΐα, Σχολές Οδηγών κ.α. Επίσης, πέρα από τα νομοθετήματα η Επιτροπή εστιάζει στην εξέταση αυτεπάγγελτων θεμάτων που αφορούν τον Πολίτη και επηρεάζουν την καθημερινότητα του, όπως για παράδειγμα τα χρονοδιαγράμματα και τις εργασίες λόγω της έναρξης των εργασιών στη Λεωφόρο Τσερίου. 

Επιπλέον η Επιτροπή εξετάζει προτάσεις νόμου που στοχεύουν στη βελτίωση υφιστάμενων νομοθετημάτων όπως για παράδειγμα η πρόταση νόμου της ΔΗΠΑ -ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, που εγκρίθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής και αφορά τη διαβάθμιση του ποσού των εξώδικων προστίμων στα φώτα τροχαίας όπου ρυθμίζονται από κάμερες.   

-Τι εκκρεμότητες έχει να αντιμετωπίσει η Επιτροπή Μεταφορών;

-Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι ένα από τα θέματα που Επιτροπή θα καλεστεί να εξετάσει το επόμενο διάστημα είναι ο έλεγχος, τα χρονοδιαγράμματα και τυχόν προβλήματα που προκύπτουν στα μεγάλα κατασκευαστικά έργα (δρόμοι, κτήρια) που γίνονται Παγκύπρια. Επίσης η Επιτροπή θα επανεξετάσει ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια στους δρόμους όπως μεταξύ άλλων τη Νομοθεσία για Συσκευές Προσωπικής Κινητικότητας (Scooters), και θα προχωρήσει με συζητήσεις για τη Νομοθεσία Περί Ηλεκτρισμού και τη Νομοθεσία που αφορά τις Σχολές Οδηγών. 

-Πώς βλέπετε τη συνεργασία της Επιτροπής Μεταφορών με το αντίστοιχο Υπουργείο και τον Υπουργό Αλέξη Βαφεάδη; Υπάρχου σημαντικές διαφωνίες σε κάποια θέματα;

-Τόσο εγώ όσο και τα Μέλη της Επιτροπής, θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τον Υπουργό για θέματα της Επιτροπής. Και υπάρχει πολύ καλή συνεργασία, αλληλοενημέρωση και αλληλοκατανόηση. Προβλήματα και διαφορετικές απόψεις πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν, όμως με πνεύμα καλής θέλησης αυτά ξεπερνούνται αφού ο στόχος είναι κοινός.  

-Τι αναμένετε να γίνει με τις Προτάσεις Νόμου για το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης; Τη περίοδο που ήρθε το Νομοσχέδιο για το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης θεωρείτε πώς έγιναν λάθη και έπρεπε η Επιτροπή και τα μέλη της να είναι πιο προσεκτικά όταν εγκρίθηκε η λειτουργία του; Γιατί δεν εντοπίστηκαν από τότε οι προβληματικές δυσλειτουργίες του Συστήματος;

-Μέσα στο διάστημα που εφαρμόζεται το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης διαφάνηκε ότι υπάρχουν πρακτικά σημεία που χρειάζονται βελτίωση ή και ακόμα να γίνουν τροποποιήσεις στην υφιστάμενη Νομοθεσία. Τόσο το Αρμόδιο Υπουργείο, η Αστυνομία και η Επιτροπή προσπαθούν συνεχώς, ο καθένας από το δικό του τομέα να τα βελτιώσει.   

Πολλά από τα θέματα που σήμερα καλούμαστε να επανεξετάσουμε προέκυψαν με την εφαρμογή της λειτουργίας των καμερών, όπως για παράδειγμα το πρόβλημα με το χρόνο διάρκειας του βέλους δεξιά ή το θέμα των προστίμων για την πρώτη γραμμή, τη δεύτερη γραμμή και τη διασταύρωση οχήματος στην απέναντι πλευρά. 

Το παράδοξο, για τη συγκεκριμένη Νομοθεσία ήταν το γεγονός ότι πρώτα υπογράφτηκαν τα συμβόλαια με την ανάδοχη εταιρεία την περίοδο 2019-2020 και μετά τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής για εξέταση και κατ΄επέκταση τη ψήφιση της σε Νόμο το 2021. Το γεγονός αυτό σχολιάστηκε αρνητικά, πλην όμως δεν μας παρείχε τα χρονικά περιθώρια που χρειάζονταν για περαιτέρω μελέτη τους πριν τη ψήφιση ή την απόρριψη του.  Όλα αυτά συνέβαλαν σε κάποιο βαθμό σε προβλήματα που υπήρχαν και υπάρχουν. 

-Γιατί καταθέσατε Πρόταση Νόμου για το όριο των Βουλευτών για τρεις συνεχόμενες θητείες; Επίσης, δεν είναι διάκριση το να μη συμπεριλαμβάνεται στη Πρότασή σας ο Πρόεδρος του εκάστοτε κόμματος ή ο επικεφαλής ψηφοδελτίου; Γιατί οι θητείες των Βουλευτών να είναι τρεις και του Προέδρου της Δημοκρατίας δύο; Ποια η διαφορά στο χρόνο έργου ενός Βουλευτή με ενός Προέδρου της Δημοκρατίας και χρειάζονται περισσότερες θητείες τα μέλη του Κοινοβουλίου;

-Σε μια εποχή όπου η εικόνα της πολιτικής βάλλεται, πλήττεται και αμφισβητείται, όχι αδίκως θα μπορούσε κάποιος να πει, οφείλουμε εμείς οι πολιτικοί να πάρουμε τέτοιες αποφάσεις που να ενισχύουν και να αποκαθιστούν την αξιοπιστία αυτής μέσα στην κοινωνία. Αποτελεί χρέος μας να επαναχαρτογραφήσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση πολίτη και πολιτικής. Ένα βασικό θέμα που τίθεται, επιτακτικά από την πλειοψηφία του κόσμου, είναι η παγιοποίηση προσώπων σε αξιώματα όπου μέσα από το πέρασμα του χρόνου θα μπορούσε αναπόφευκτα να οδηγήσει σε στασιμότητα πολιτικών θέσεων και αντιλήψεων. Η κοινωνία απαιτεί ανανέωση ιδεών αλλά και προσώπων.

Η πρόταση Νόμου για το όριο θητειών για τους Βουλευτές κατατέθηκε με σκοπό να ολοκληρωθεί ένα πακέτο προτάσεων νόμου που επανακαταθέσαμε με την έναρξη της Νέας Συνόδου της Βουλής και αφορούσαν τις θητείες και την οριζόντια ψηφοφορία. Κάποιες από τις προτάσεις μας, όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούσαν τις θητείες Δημάρχων και Κοινοταρχών, ρυθμίστηκαν  με τη ψήφιση του Πέρι Δήμων Νόμου και του Πέρι Κοινοτήτων Νόμου. Υπάρχουν όμως και εκκρεμούν προτάσεις μας ενώπιον των Αρμόδιων Επιτροπών και αφορούν το Ασυμβίβαστο Βουλευτών και η πρόταση μας για την Αποποίηση του Δικαιώματος εξάσκησης οποιουδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας, ιδιότητας ή επιτηδεύματος ασκούμενο επι κέρδη ή μη. 

Τώρα, όσο αφορά το ερώτημα σας για τις θητείες Βουλευτών και Προέδρου της Δημοκρατίας, να θυμίσω ότι το 2019 η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε εν τη σοφία της, όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει το δικαίωμα δυο θητειών ενώ άφησε ανέπαφο και ανοικτό το θέμα που αφορά τις θητείες Βουλευτών. Επίσης μόλις πρόσφατα η Βουλή ψήφισε στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της Τ.Α όπως το όριο θητειών για τους Δημάρχους κτλ. να ανέρχεται στις τρείς θητείες, και αυτό  μετά από πολλές συζητήσεις στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών. 

Η θέσπιση ορίου θητειών θα συμβάλει θετικά προς αυτή την κατεύθυνση. Προσωπικά δεν είμαι γαντζωμένος στη θέση των δύο ή τριών θητειών, φτάνει να γνωρίζει ο κόσμος αλλά και το άτομο που εκλέγεται ότι υπάρχει θεσμοθετημένη νομοθετική ρύθμιση του ορίου θητειών. Ο αρχηγός κόμματος πρέπει να εξαιρεθεί για να μην υπάρχει σύγκρουση με τα καταστατικά λειτουργίας των κομμάτων όπου ρητά αναφέρεται στην κατά νόμο εκπροσώπηση από τον αρχηγό του κόμματος, αλλά και σωρεία άλλων θεμάτων που αφορούν θεσμοθετημένη εκπροσώπηση των αρχηγών των κομμάτων. 

-Υπάρχουν συζητήσεις στα πολιτικά πηγαδάκια περί διάσπασης της τότε Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων με τη Δημοκρατική Παράταξη λόγω της διαφωνίας για το κόμμα που βρίσκεται στη συγκυβέρνηση. Πώς το σχολιάζετε; Αυτό, με αφορμή και τον κίνδυνο η ΔΗΠΑ να εκλέξει λιγότερους βουλευτές στις επερχόμενες Βουλευτικές του 2026 σε συνδυασμό με τα χαμηλά ποσοστά που εξασφάλισε στις Ευρωεκλογές. 

-Κανένας κίνδυνος, καμία διάσπαση και καμία ανησυχία. Η Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ΔΗΠΑ και αντιστρόφως εδώ και τρία χρόνια. Η Δημοκρατική Παράταξη-Συνεργασία  συνεχίζει ενωμένη και σταθερή τις διακηρύξεις και τις υποχρεώσεις της έναντι της κοινωνίας. Περάσαμε από μία δύσκολη εκλογική διαδικασία, όπου σίγουρα τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών δεν ήταν τα επιθυμητά, αλλά την ίδια ώρα καταγράψαμε καλά αποτελέσματα σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι Ευρωεκλογές αποτελούν ξεχωριστή εκλογική διαδικασία και έχουν τη δική τους ιδιαιτερότητα. Σημειώνω πώς σχεδόν όλα τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα είχαν απώλειες στα ποσοστά τους. Σε ότι αφορά τις Βουλευτικές Εκλογές του 2026, πορευόμαστε με αισιοδοξία και πίστη για το εκλογικό αποτέλεσμα. Καθήκον και πρωταρχικός στόχος μας να βελτιώσουμε τους διαύλους επικοινωνίας μας με τους πολίτες, την παραγωγή πολιτικής και θέσεων και εκφορά ποιοτικού πολιτικού λόγου, για να κερδίσουμε ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών.  

-Πώς κρίνετε τη συνεργασία της ΔΗΠΑ-Συνεργασία  με την Κυβέρνηση; Πιστεύετε πώς η ΔΗΠΑ-Συνεργασία  πρέπει να αποχωρήσει από την Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη;

-Η Δημοκρατική Παράταξη από ιδρύσεώς της πολιτεύτηκε με σύνεση και πολιτική διαλλακτικότητα. Η συμπόρευση με τον Νίκο Χριστοδουλίδη σκοπό είχε και έχει την προώθηση και προαγωγή εκείνων των θέσεων που θα βοηθήσουν προς την ανάταση της κοινωνικής ευημερίας και προόδου. Ουδέποτε ήμασταν της φιλοσοφίας των ωφελιμίστικων πολιτικών επιλογών και της συμμετοχής σε συνεταιρισμούς διαμοιρασμού πολιτικών αξιωμάτων και θέσεων. Όπως κάθε συνεργασία, οποιαδήποτε συνεργασία, έχει τις καλές και τις λιγότερες καλές στιγμές της. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να ακολουθούμαι ακραίες γραμμές και να ενεργούμε βάση της λογικής του ¨άσπρο ή μαύρο¨ . Η επικοινωνία, η ανταλλαγή απόψεων και η αλληλοεκτίμηση μεταξύ των Μερών είναι αυτό που δημιουργεί καθημερινά τα δεδομένα για την εξέλιξη και τη βελτίωση σε διάφορους τομείς με προτάσεις, εισηγήσεις κτλ. 

Οφείλουμε να πιστώσουμε και να δώσουμε το αναγκαίο χρονικό περιθώριο, ώστε η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη να προωθήσει και να υλοποιήσει όλα όσα υποσχέθηκε στην κοινωνία που την εμπιστεύτηκε με τη ψήφο της. Η Δημοκρατική Παράταξη- Συνεργασία  αξιολογεί συνεχώς το έργο της Κυβέρνησης και είναι έτοιμη τόσο να στηρίξει κάθε θετική απόφαση, όσο και να κάνει τις κατάλληλες υποδείξεις για διορθωτικές ενέργειες. 

Με τα ισχύοντα δεδομένα, λόγος αποχώρησης από την Κυβέρνηση θα υφίστατο αν υπήρχε διάσταση απόψεων μας, στο Κυπριακό, το κυριότερο θέμα που απασχολεί κάθε Κύπριο πολίτη, κάτι που δεν υφίσταται.   

Παναγιώτης Ευριπίδου

0
Home