Έκκληση Κομισιόν για εφαρμογή κώδικα κατά της παραπληροφόρησης
Nέα έκκληση απηύθυνε σήμερα η Κομισιόν προς τις ηλεκτρονικές διαδικτυακές πλατφόρμες να επιτείνουν την εφαρμογή του κώδικα κατά της παραπληροφόρησης που υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2018, ενόψει ευρωεκλογών. Η Κομισιόν αναμένει από την Google, το Facebook, το Twitter και το Mozilla να αναπτύξουν μια πιο συστηματική προσέγγιση, ώστε να καταστεί δυνατή η σωστή και τακτική παρακολούθηση και αξιολόγηση, με βάση τα κατάλληλα δεδομένα απόδοσης.
Αναλυτικά, σύμφωνα με συνολική έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα η Κομισιόν, και περιέχει τα μέτρα που ελήφθησαν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018, οι δράσεις των ηλεκτρονικών εταιρειών είναι πιο προηγμένες και εκτενείς σε ορισμένους τομείς, όπως για παράδειγμα στην κατάργηση των ψεύτικων λογαριασμών και στην αποδυνάμωση των πηγών της παραπληροφόρησης, αλλά λιγότερο σε άλλες. Συγκεκριμένα, οι εκθέσεις δείχνουν ότι:
- Το Facebook έχει λάβει ή λαμβάνει μέτρα για την υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων αλλά τώρα πρέπει να παράσχει μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο το κοινωνικό δίκτυο θα αναπτύξει τα εργαλεία χειραφέτησης των καταναλωτών και θα ενισχύσει τη συνεργασία με τους ελεγκτές και την ερευνητική κοινότητα σε ολόκληρη την ΕΕ.
- Η Google έχει λάβει μέτρα για να υλοποιήσει όλες τις δεσμεύσεις της, ιδίως αυτές που αποσκοπούν στη βελτίωση του ελέγχου των τοποθετήσεων διαφήμισης, στη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης και στην παροχή στους χρήστες πληροφοριών, εργαλείων και υποστήριξης για την ενδυνάμωση τους στην ηλεκτρονική τους εμπειρία. Ωστόσο, ορισμένα εργαλεία διατίθενται μόνο σε μικρό αριθμό κρατών μελών. Η Κομισιόν καλεί επίσης την ηλεκτρονική μηχανή αναζήτησης να υποστηρίξει ερευνητικές δράσεις σε ευρύτερη κλίμακα.
- Το Twitter έχει δώσει προτεραιότητα σε ενέργειες εναντίον κακόβουλων παραγόντων, κλείνοντας ψεύτικους ή ύποπτους λογαριασμούς και αυτοματοποιημένα συστήματα "bots". Παρόλα αυτά, χρειάζονται περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πώς αυτό θα περιορίσει τους πιθανούς προμηθευτές παραπληροφόρησης από την προώθηση των tweets τους.
- Η Mozilla πρόκειται να εκκινήσει μια αναβαθμισμένη έκδοση του προγράμματος περιήγησής της για να εμποδίσει τον εντοπισμό μεταξύ ιστοτόπων, αλλά το online πρόγραμμα περιήγησης θα πρέπει να είναι πιο συγκεκριμένο για το πώς θα περιορίσει τις πληροφορίες που αποκαλύπτονται σχετικά με τις δραστηριότητες περιήγησης των χρηστών, οι οποίες ενδεχομένως θα χρησιμοποιηθούν για καμπάνιες παραπληροφόρησης.
Όσον αφορά τις εμπορικές ενώσεις που εκπροσωπούν τον τομέα της διαφήμισης (Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων, Ευρωπαϊκή Ένωση Υπηρεσιών Επικοινωνίας και Γραφείο Διαδραστικής Διαφήμισης Ευρώπης), η Κομισιόν σημειώνει τις θετικές προσπάθειές τους για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τον Κώδικα, αλλά σημειώνει επίσης την απουσία εταιρικών υπογραφόντων και τονίζει το βασικό ρόλο που παίζουν οι μάρκες και οι διαφημιζόμενοι στις προσπάθειες αποξένωσης των προμηθευτών παραπληροφόρησης.
Ο Άντρους Άνσιπ, Αντιπρόεδρος της Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς δήλωσε σχετικά ότι "τώρα πρέπει να βεβαιωθούν ότι τα εργαλεία αυτά είναι διαθέσιμα σε όλους σε ολόκληρη την ΕΕ, να παρακολουθούν την αποτελεσματικότητά τους και να προσαρμόζονται συνεχώς στα νέα μέσα που χρησιμοποιούνται από εκείνους που εξαπλώνουν την παραπληροφόρηση. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. "
Η Επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, Βέρα Γιούροβα συμπλήρωσε: "με την έναρξη του ευρωπαϊκού εκλογικού δικτύου με τις αρχές της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα και την παρούσα έκθεση, επιταχύνουμε σε όλα τα μέτωπα για να εξασφαλίσουμε ελεύθερες και δίκαιες εκλογές. Πρέπει να δράσουμε τώρα". Από τη δική του πλευρά ο Επίτροπος αρμόδιος για την Ασφάλεια Τζούλιαν Κινγκ τόνισε "Δεδομένης της εγγύτητας των ευρωπαϊκών εκλογών, είναι ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε πρόοδος στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε πιο γρήγορα και πιο γρήγορα πριν τον Μάιο. Την ημέρα μετά τις εκλογές και να συνειδητοποιήσουμε ότι θα έπρεπε να είχαμε κάνει περισσότερα".
Τέλος η Μαρίγια Γκάμπριελ, Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και την Κοινωνία, ανέφερε ότι τα ώς τώρα στοιχεία δείχνουν ένα καλό ξεκίνημα και "τώρα περιμένω από τους υπογράφοντες να εντείνουν την παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων και να αυξήσουν τη συνεργασία τους με οι ελεγκτές δεδομένων και η ερευνητική κοινότητα. Πρέπει να διασφαλίσουμε την πρόσβαση των πολιτών μας σε ποιοτικές και αντικειμενικές πληροφορίες που τους επιτρέπουν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές".