Πανεπιστημιακές Κλινικές θέλουν άμεσα τα Δημόσια Πανεπιστήμια
Με αφορμή την έγκριση του νομοσχεδίου για τη δημιουργία Πανεπιστημιακών Κλινικών από το Υπουργικό Συμβούλιο στην συνεδρία της Τετάρτης 26/02, η OffsiteNews επικοινώνησε με τα δύο κρατικά Πανεπιστήμια για τις απόψεις τους σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα.
Σε επικοινωνία της OffsiteNews με τον Πρύτανη του ΤΕΠΑΚ, κ. Παναγιώτη Ζαφείρη, ο ίδιος ανέφερε πως το θέμα αυτό πρέπει να προχωρήσει, καθώς είναι απαραίτητο για τις Ιατρικές Σχολές της Κύπρου και περιλαμβάνει σίγουρα και οφέλη για τις Σχολές Επιστημών Υγείας.
«Αξίζει να σημειωθεί πως εδώ και μερικά χρόνια λειτουργούμε την αποκατάσταση στο ΤΕΠΑΚ, όπου άτομα τα οποία χρειάζονται στήριξη σε θέματα λογοθεραπείας, αλλά και σύντομα σε εργοθεραπείας, το οποίο είναι ένα καινούργιο πρόγραμμα που θα έχουμε, παίρνουν κάποια στήριξη χωρίς οποιοδήποτε κόστος».
Όπως ανέφερε, δεν υπήρχε η θεσμοθέτηση τέτοιων διαδικασιών εσωτερικά και επίσης βγήκε μια νομοθεσία η οποία προωθείται τώρα. Αν και θεωρώ ότι το νομοσχέδιο που αφορά τις Πανεπιστημιακές Κλινικές αφορά περιπτώσεις όπου οι ασθενείς παραμένουν μέσα στο νοσοκομείο, ενώ στην δική μας περίπτωση οι ωφελούμενοι κάνουν επισκέψεις, δήλωσε ο κ.Ζαφείρη.
Τι αναφέρει ο Κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κύπρου
Ο Κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου Γιώργος Χατζηγεωργίου, ανέφερε ότι «πρέπει επιτέλους να ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τις Πανεπιστημιακές Κλινικές, το οποίο θα επιφέρει ανάπτυξη της Ιατρικής Σχολής».
Όπως σημείωσε, στις τελευταίες διεθνείς κατατάξεις, η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κύπρου βρίσκεται περίπου στην 250ή θέση παγκοσμίως, γεγονός που χαρακτήρισε ως ένα σημαντικό επίτευγμα. Ωστόσο, υπογράμμισε τη δυσκολία ανάπτυξης των Πανεπιστημιακών Κλινικών, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στους ανθρώπους που προσπαθούν να προσελκύσουν για να έρθουν στην Ιατρική Σχολή.
Ο κ.Χατζηγεωργίου τόνισε ότι ένας καθηγητής υψηλού επιπέδου, ο οποίος εργάζεται στο εξωτερικό, συνήθως διευθύνει μια κλινική. Όπως ανέφερε, «όταν τους προσεγγίζουμε, μας απαντούν ότι δεν μπορούν να κατανοήσουν πώς ένας καθηγητής μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε ένα Πανεπιστήμιο χωρίς να έχει τη διεύθυνση κάποιας κλινικής».
Διευκρίνισε ότι στόχος τους δεν είναι να αφαιρέσουν τις κλινικές από τους συναδέλφους τους. Αντίθετα, όπως επισήμανε, έχουν κατατεθεί προτάσεις για να λειτουργήσουν παράλληλα οι δύο δομές. Όπως ανέφερε, η συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας ήταν καλή και εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τον Υπουργό για την πρωτοβουλία να καταθέσει το νομοσχέδιο.
Ολοκληρώνοντας, υπογράμμισε ότι ευελπιστεί αυτή η τρίτη προσπάθεια για τη νομοθέτηση των Πανεπιστημιακών Κλινικών να προχωρήσει. Χαιρέτισε την κατάθεση του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας ότι είναι κάτι που ζητούν εδώ και χρόνια.
Τα επόμενα βήματα του νομοσχεδίου
Υπενθυμίζεται ότι η συζήτηση για το νομοσχέδιο που αφορά τις Πανεπιστημιακές Κλινικές ξεκίνησε για πρώτη φορά το 2013, πριν από τη δημιουργία της Ιατρικής Σχολής το 2015. Έκτοτε, έχουν πραγματοποιηθεί επανειλημμένες διαβουλεύσεις, χωρίς ωστόσο να υπάρξει πρόοδος, λόγω διαφορών μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών. Το τελευταίο νομοσχέδιο, που κατατέθηκε το 2020, επίσης δεν προχώρησε προς ψήφιση.
Μέτα την έγκριση του από το Υπουργικό Συμβούλιο πάντως αναμένεται το Νομοσχέδιο να προωθηθεί στην αρμόδια Επιτροπή Υγείας για συζήτηση.
Το νομοσχέδιο προνοεί μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
1. ρύθμιση της παροχής κλινικής εκπαίδευσης των φοιτητών ιατρικών σχολών των πανεπιστημίων στα νοσηλευτήρια.
2. ρύθμιση για τα είδη των κλινικών/τμημάτων που δύναται να προσφέρουν κλινική εκπαίδευση και τη διαδικασία ίδρυσης πανεπιστημιακών κλινικών/τμημάτων και πανεπιστημιακών νοσηλευτηρίων καθώς και τη διαδικασία πιστοποίησης τους.
3. σύσταση Μεικτής Επιτροπής Υλοποίησης και Παρακολούθησης της εφαρμογής των προγραμμάτων κλινικής εκπαίδευσης και την ποιότητα αυτών.
4. ρύθμιση του τρόπου τοποθέτησης πανεπιστημιακών ιατρών στα νοσηλευτήρια και τον τρόπο παροχής κλινικών υπηρεσιών από αυτούς.
5. ρύθμιση της συμμετοχής νοσοκομειακών ιατρών και άλλων επαγγελματιών η προώθηση της ερευνητικής δραστηριότητας και οι προϋποθέσεις ανάληψης της.
6. εισαγωγή προτύπων ποιότητας κλινικής εκπαίδευσης.