Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Τι γίνεται αν κτυπήσεις με το αυτοκίνητο γάτο, σκύλο ή άλλο ζώο

Παναγιώτης Ευριπίδου
- 28.07.2024

Τι γίνεται αν κτυπήσεις με το αυτοκίνητο γάτο, σκύλο ή άλλο ζώο

Σε ποιες περιπτώσεις εμπλέκεται η Αστυνομία – Η σημαντικότητα του να προκύψει μαρτυρία και ο ρόλος των Ασφαλιστικών

Για τη διαδικασία που προκύπτει στα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα όπου εμπλέκονται ζώα μίλησαν στην OffsiteNews ο Πρόεδρος του Κόμματος για τα Ζώα, Κυριάκος Κυριάκου, ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας του Αρχηγείου, Τάσος Ασσίηκης, και ο Υπεύθυνος του Γραφείου Πρόληψης Εγκλημάτων του Αρχηγείου Αστυνομίας και υπεύθυνος της Αστυνομίας ζώων, Αστυνόμος Βύρωνας Βύρωνος.

Μιλώντας στην OffsiteNews, εξήγησαν τη διαδικασία που ακολουθείται σε περιπτώσεις τροχαίου όπου εμπλέκονται ζώα, τη διαφορά εάν ο οδηγός κτυπήσει σκόπιμα ή άθελά του κάποιο ζώο, αλλά και τις ποινές που προκύπτουν είτε στον ιδιοκτήτη του ζώου είτε στον οδηγό του οχήματος. Παράλληλα, επισημάνθηκε το πρόβλημα με τα αδέσποτα και εγκαταλελειμμένα ζώα αλλά και το κατά πόσο εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Τροχαίας της Αστυνομίας περιστατικά από ατυχήματα με ζώα, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου προκαλούνται ελαφρές υλικές ζημιές σε ένα όχημα. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη υπάρχει Νομοθεσία όπου ο οδηγός είναι υποχρεωμένος σε περίπτωση που εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (12 ώρες), να ενημερώσει τη Τροχαία Αστυνομία ή τον Αστυνομικό Σταθμό για το συμβάν, ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν αντιλαμβάνονται ότι κτύπησαν κάποιο ζώο, ενώ ακόμη τις περισσότερες φορές οι Αρχές δεν ενημερώνονται για τα συγκεκριμένα περιστατικά. 

Κόμμα για τα Ζώα – Η διαφορά κηδεμόνων ζώου και αδέσποτα ζώα 

Σε επικοινωνία της OffsiteNews με τον Πρόεδρο του Κόμματος για τα Ζώα, Κυριάκο Κυριάκου, αναφορικά με το θέμα που ανέδειξε για τη διαδικασία όταν στα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα εμπλέκονται ζώα, μας τόνισε ότι οι «οι υποθέσεις είτε εμπλέκονται ζώα είτε άνθρωποι, αντιμετωπίζονται με την ίδια σοβαρότητα και τις ίδιες ποινές που αφορούν για όποιον κτυπά-εγκαταλείπει ζώο ή άνθρωπο».

Ο κ. Κυριάκου επεσήμανε ότι δεν είναι τόσο εύκολη η υπόθεση με τα τροχαία στα οποία εμπλέκονται τα ζώα. «Όταν υπάρχουν υλικές ζημιές στο αυτοκίνητο, ο φταίχτης είναι ο κηδεμόνας του ζώου γιατί το άφησε να φύγει. Όταν είναι εγκαταλειμμένο ζώο ή αδέσποτο, τότε δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει υπόθεση», πρόσθεσε. 

Ο Πρόεδρος του Κόμματος για τα Ζώα ανέφερε για παράδειγμα πως εάν ένα γαϊδούρι περιφέρεται σε έναν συνοικισμό ή στον αυτοκινητόδρομο, τότε «πρώτο μέλημα είναι να βρεθεί ο κηδεμόνας του. Αν υπάρχει ιδιοκτήτης, τότε η τροχαία θα προχωρήσει σε στοιχειοθέτηση υπόθεσης. Τότε, στο Δικαστήριο θα μπουν οι ανάλογες ποινές ωσάν να είναι ένας άνθρωπος». 

Αναφορικά με τη πρότασή του για τα τροχαία όπου εμπλέκονται τα ζώα, ο κ. Κυριάκου εξήγησε ότι στόχος τους είναι να ξεκαθαρίσουν οι διαδικασίες για να γνωρίζουν οι πολίτες τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους πάνω σε αυτό το θέμα. 

Πρόβλημα με αδέσποτα και εγκαταλελειμμένα ζώα 

Ζήτημα προκύπτει ιδιαίτερα με τα αδέσποτα και εγκαταλελειμμένα ζώα, με τον κ. Κυριάκου να αναφέρει ότι υπάρχει επιλεκτική εγκατάλειψη, ενώ κηδεμόνες δεν φροντίζουν να έχουν τις κατάλληλες περιφράξεις για να προστατεύονται τα ζώα, ιδιαίτερα στις πόλεις με αποτέλεσμα να την πληρώνει το αθώο ζώο. 

Στα περισσότερα τροχαία εμπλέκονται γάτες 

Οι γάτες είναι το κυριότερο είδος ζώου όπου εμπλέκεται στα τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα και με τον Πρόεδρο Κυριάκο Κυριάκου. Όπως μας ανέφερε, οι γάτες είναι ελεύθερο ζώο που περιφέρεται και δεν μπορεί κάποιος να το περιορίσει. «Όταν ο οδηγός τηρεί την ταχύτητά του είναι εύκολο να σταματήσει. Όταν ξεπερνά τα 65-70 χιλιόμετρα σε κατοικημένη περιοχή είναι δύσκολο να σταματήσει, δεν προλαβαίνει.

Εάν ο οδηγός μείνει εκεί, η τροχαία θα μπορεί να κοιτάξει για την ταχύτητα του οδηγού, να γίνει νεκροψία του ζώου από το κτηνιατρείο και η Αστυνομία θα γνωρίζει εάν ο οδηγός έτρεχε με αποτέλεσμα να κτυπήσει στο ζώο», εξήγησε ο κ. Κυριάκου. 

Ωστόσο, ο Πρόεδρος του Κόμματος για τα Ζώα ανέφερε ότι αυτό πρέπει να αποδειχθεί. Εάν δεν φταίει ένας οδηγός και προκληθούν υλικές ζημιές στο όχημα, τότε ο ίδιος θα κινήσει τις ιδιωτικές ποινικές υποθέσεις, θα ζητήσει έκθεση από την Αστυνομία και τη συνδρομή των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών. «Εάν για παράδειγμα ο γάτος πετάχτηκε μπροστά του και δεν πρόλαβε να σταματήσει, τότε θα κινήσει αγωγή για υλικές ζημιές». 

Τάσος Ασσίηκης – Σε ποιες περιπτώσεις παρεμβαίνει η Τροχαία Αστυνομία 

Από την πλευρά του για το πιο πάνω θέμα, ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας του Αρχηγείου, Τάσος Ασσίηκης, εξήγησε στην OffsiteNews ότι οι ποινές και η εμπλοκή της Τροχαίας Αστυνομίας σε τέτοιες περιπτώσεις διαφέρουν αναλογικά με τα περιστατικά της κάθε υπόθεσης, τη μαρτυρία που προσκομίζεται και το γεγονός εάν υπάρχει καταγγελία για τέτοια υπόθεση στην Αστυνομία. 

«Ας υποθέσουμε ότι ένας οδηγός εμπλέκεται σε οδική σύγκρουση και κτυπά ζώο. Αν δεν έχει μαρτυρία και έχει ελαφρές υλικές ζημιές στο όχημά του, θα καλέσει την ασφαλιστική του εταιρεία και το πιο πιθανόν δεν θα καλέσει την Αστυνομία. 

Υπάρχει και μία συμφωνία η οποία επιτεύχθηκε μεταξύ Αστυνομίας και του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών βάση της οποίας η Αστυνομία έχει απεμπλοκή από τη διερεύνηση οδικών συγκρούσεων με ελαφρές υλικές ζημιές», εξήγησε ο κ. Ασσίηκης, σημειώνοντας ότι ο οδηγός είναι υπόχρεος να καλέσει την ασφαλιστική του εταιρεία.  

«Αν υπάρχει μαρτυρία και έχει παράπονο οποιοσδήποτε πολίτης», πρόσθεσε ο κ. Ασσίηκης, σχετικά με οδήγηση όπου οδηγός κτύπησε σκόπιμα και προκάλεσε τον θάνατο του ζώου, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Όπως ανέφερε ο Υπαστυνόμος Τροχαίας, προκύπτει αδίκημα που εμπίπτει στη νομοθεσία των ζώων. «Εκεί δεν θα το εξετάσει η Τροχαία, θα το εξετάσει ο Τοπικός Αστυνομικός Σταθμός, καθώς είναι αδίκημα που έχει να κάνει με τα ζώα. Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει αδίκημα, εάν υπάρξει όμως τέτοιου είδους μαρτυρία εναντίον οδηγού ότι η οδήγηση προκάλεσε σκόπιμα», πρόσθεσε.  

Από την άλλη, «αν ο οδηγός ενεπλάκη σε σύγκρουση και σκότωσε το ζώο γιατί μπήκε στον δρόμο του και καλέσει την ασφαλιστική εταιρεία και δεν καλέσει την Αστυνομία εμείς δεν έχουμε να κάνουμε κάτι. Εάν όμως κάποιος ζητήσει πεισματικά να έρθει η Αστυνομία γιατί θεώρησε ότι προκλήθηκε σκόπιμα ο θάνατος του ζώου, εδώ είναι διαφορετικό. Είμαστε υπόχρεοι να εξετάσουμε αν υπάρχει τέτοιου είδους μαρτυρία. Μία μαρτυρία θα ελεγχθεί από το δικαστήριο αν όντως είναι αξιόπιστη. Εδώ είναι θέμα κρίσης του δικαστηρίου, ενώ εμείς είμαστε υπόχρεοι να πάρουμε την κατάθεση και να οδηγήσουμε την υπόθεση ενώπιον δικαστηρίου», εξήγησε ο Υπαστυνόμος Τροχαίας. 

Βύρωνας Βύρωνος – Οι ποινές από σκόπιμο κτύπημα ζώου 

Ο Υπεύθυνος του Γραφείου Πρόληψης Εγκλημάτων του Αρχηγείου Αστυνομίας και υπεύθυνος της Αστυνομίας ζώων, Αστυνόμος Βύρωνας Βύρωνος εξήγησε στην OffsiteNews ότι εάν αποδειχθεί ότι ο οδηγός κτύπησε ένα ζώο σκόπιμα τότε αυτομάτως διώκεται με τη νομοθεσία «περί Προστασίας και Ευημερίας των Ζώων» ή τον «Περί Σκύλων Νόμος». Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Βύρωνος, δεν έχει προκύψει μέχρι στιγμής περίπτωση όπου σκόπιμα κάποιος κτύπησε ζώο με το όχημά του. 

«Αν είναι τροχαίο δυστύχημα δεν έχει σχέση με τον Περί Ευημερίας των Ζώων Νόμος, είναι κανονικά δυστύχημα όπως γίνεται όταν κτυπά αυτοκίνητο με αυτοκίνητο», ανέφερε ο Υπεύθυνος της Αστυνομίας των Ζώων. 

Παράλληλα, ανέφερε ότι εάν ένα όχημα κινήθηκε με σκοπό να σκοτώσει κάποιο ζώο, τότε δεν είναι δυστύχημα αλλά εξετάζεται μέσα από την πρόνοια για την ευημερία των ζώων. 

Σύμφωνα με τον κ. Βύρωνος, σε περιπτώσεις σκόπιμης βλάβης ενός ζώου, η πρώτη ποινή είναι 10.000 ευρώ πρόστιμο ή ένα χρόνο φυλάκιση και εάν επαναληφθεί είναι 20.000 ευρώ πρόστιμο ή δύο χρόνια φυλάκιση. 

«Αν είναι ατυχήματα που γίνονται τυχαία στο δρόμο, πετάχτηκε ένας γάτος ή σκύλος, είναι τροχαίο ατύχημα, δεν έχει ποινή», πρόσθεσε ο Αστυνόμος. 

«Μπορεί να παραπεμφθεί ο οδηγός για αμελή οδήγηση και ότι προκάλεσε βλάβη στο ζώο χωρίς να το θέλει, ωστόσο δεν είχαμε τέτοια περιστατικά. Πολλές φορές φαίνεται ξεκάθαρα ότι εξ υπαιτιότητας του ζώου το κτύπησαν οι οδηγοί», πρόσθεσε. 

Σε ερώτημα για το εάν προέκυψαν περιπτώσεις όπου οι οδηγοί κτύπησαν σκόπιμα κάποιο ζώο, ο κ. Βύρωνος ανέφερε ότι ως Αρχή βρήκαν περιπτώσεις ζώων που κτυπήθηκαν από αυτοκίνητα, ενώ δεν είχε αποκλειστεί το ενδεχόμενο να έχουν κτυπηθεί σκόπιμα. Ωστόσο, σημείωσε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις δεν βρέθηκαν οι οδηγοί καθώς χρειάζεται μαρτυρία και οι Αρχές να γνωρίζουν το αυτοκίνητο ώστε να εντοπίσουν τον οδηγό. 

Από την άλλη, στο ερώτημα εάν υπάρχει σχετική Νομοθεσία που υποχρεώνει τον οδηγό να ενημερώσει ότι κτύπησε κάποιο ζώο, ο κ. Βύρωνος εξήγησε πως είναι σε εφαρμογή «Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμος», όπου ο εμπλεκόμενος οφείλει να ενημερώσει σε διάστημα 12 ωρών για το τροχαίο που ενεπλάκη, ακόμη και στις περιπτώσεις που κτύπησε κάποιο ζώο. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Αστυνόμο, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι οδηγοί δεν αντιλαμβάνονται ότι κτύπησαν κάποιο ζώο, ενώ όσες φορές ενημερώνουν είναι λόγω της ζημιάς που υπέστη το όχημά τους. Ως εκ τούτου, τις πλείστες περιπτώσεις οι οδηγεί δεν προχωράνε σε ενημέρωση προς την Αστυνομία. 

Να σημειωθεί ότι, μετά και από ερώτηση προς τον κ. Βύρωνος, δεν υπάρχει στα σκαριά κάποια Νομοθεσία για τα τροχαία ατυχήματα που αφορούν ζώα. 

Η σχετική ανακοίνωση από το Κόμμα για τα Ζώα

Παναγιώτης Ευριπίδου

0
Home