Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Βουλή: Βάζει περιορισμούς στις συγκεντρώσεις - Δυο χρόνια στη Φυλακή οι κουκουλοφόροι

Γιώργος Μιχαηλίδης
- 26.02.2025

Βουλή: Βάζει περιορισμούς στις συγκεντρώσεις - Δυο χρόνια στη Φυλακή οι κουκουλοφόροι

7 μέρες πριν θα πρέπει να γίνεται ειδοποίηση για συγκέντρωση στην αρμόδια Αρχή - Αναλύουμε όλο το νομοσχέδιο

Περιορισμούς θέτει νομοσχέδιο που θα συζητηθεί σήμερα Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025 και αφορά τον Περί Δημοσίων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2025. Το νομοσχέδιο  που  αναλύει η OffsiteNews θεσπίζει νέα νομοθεσία σχετικά με τις δημόσιες συγκεντρώσεις και παρελάσεις και κατάργηση της υφιστάμενης.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο καθορίζεται η αυθόρμητη συγκέντρωση που αφορά: Tη συγκέντρωση που πραγματοποιείται χωρίς προηγούμενη συνεννόηση ή πρόσκληση.

>>>>Διαβάστε επίσης: Βουλή: Ξανά στο προσκήνιο οι κουκουλοφόροι σε διαδηλώσεις - Ψάχνουν νόμους άλλων χωρών>>>> 

Ως δημόσιος χώρος καθορίζεται  ο δρόμος, η πλατεία, η  διάβαση, η γέφυρα ή άλλο υπαίθριο χώρο, όπου κάθε φορά το κοινό έχει δικαίωμα ή άδεια εισόδου, είτε χωρίς όρους είτε με όρο πληρωμής, αλλά δεν περιλαμβάνει κτίριο.

«Κινούμενη συγκέντρωση» σημαίνει συγκέντρωση η οποία πραγματοποιείται με μετακίνηση των συμμετεχόντων ή μέρους των συμμετεχόντων σε συγκεκριμένη διαδρομή·

«Οργανωτής» σημαίνει σύλλογο, οργάνωση, πολιτικό κόμμα, σωματείο, συντεχνία, πρόσωπο ή πρόσωπα που διοργανώνουν συγκέντρωση ή παρέλαση·

«Παρέλαση» σημαίνει παρέλαση είκοσι ή περισσότερων προσώπων σε δημόσιο χώρο, και περιλαμβάνει παρέλαση οχημάτων·

Συγκέντρωση 20 ατόμων και άνω

«Συγκέντρωση» σημαίνει σταθερή ή κινούμενη συγκέντρωση είκοσι ή περισσότερων προσώπων σε δημόσιο χώρο, και περιλαμβάνει συγκέντρωση οχημάτων, που πραγματοποιείται για τον ίδιο σκοπό, ιδίως για από κοινού διαμαρτυρία, προβολή απόψεων, διατύπωση αιτημάτων οποιουδήποτε χαρακτήρα ή λήψη σχετικών αποφάσεων·

«Σταθερή συγκέντρωση» σημαίνει συγκέντρωση, της οποίας η έναρξη, η διάρκεια και η λήξη πραγματοποιούνται στον ίδιο δημόσιο χώρο·

Ο τρόπος οργάνωσης - 7 μέρες ειδοποίηση

Οργανωτής που επιθυμεί ή προτίθεται να οργανώσει παρέλαση ή συγκέντρωση πρέπει να αποστείλει  γραπτή ειδοποίηση στην αρμόδια αρχή.

Η  ειδοποίηση αποστέλλεται σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή, τουλάχιστον 7 ημέρες πριν από την ημερομηνία κατά την οποία η παρέλαση ή η συγκέντρωση προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί.

Στην ειδοποίηση που θα  αποστέλλεται θα αναφέρονται το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας του οργανωτή, ο σκοπός, η ημερομηνία κατά την οποία θα πραγματοποιηθεί η παρέλαση ή η συγκέντρωση και η ώρα έναρξής της και ο χώρος ή το δρομολόγιο της παρέλασης ή της συγκέντρωσης, ανάλογα με την περίπτωση. Η αρμόδια αρχή αποστέλλει χωρίς καθυστέρηση αντίγραφο της ειδοποίησης στον Αρχηγό Αστυνομίας.

Επιτρέπεται μόνο εάν…

 Αυθόρμητη συγκέντρωση για την οποία δεν έχει δοθεί γραπτή ειδοποίηση θα  επιτρέπεται, εφόσον δεν υφίσταται κίνδυνος ότι με την πραγματοποίηση της απειλείται η διασάλευση της δημόσιας ασφάλειας ή της δημόσιας τάξης.

Στην περίπτωση αυθόρμητης συγκέντρωσης, ο Αρχηγός της Αστυνομίας  θα καλεί τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ δύναται να επιβάλει περιορισμούς.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους επιβληθέντες περιορισμούς, ο Αρχηγός της Αστυνομίας ή ο Υπουργός, ανάλογα με την περίπτωση, δύναται να προβεί στη διάλυση της συγκέντρωσης, κατόπιν προφορικής ή γραπτής διαταγής.

Οι πρόνοιες δεν εφαρμόζονται σε παρελάσεις ή συγκεντρώσεις που πραγματοποιούνται για θρησκευτικούς, αθλητικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς·

(β) για σκοπούς εορτασμού εθνικών επετείων και εορτασμού της Πρωτομαγιάς·

(γ) από πολιτικά κόμματα ή Συντεχνίες εγγεγραμμένες δυνάμει του περί Συντεχνιών Νόμου.

Οι υποχρεώσεις οργανωτή

Ο οργανωτής της παρέλασης ή συγκέντρωσης  θα υποχρεούται να μεριμνά για την ομαλή διεξαγωγή της λαμβάνοντας κάθε αναγκαίο και πρόσφορο μέτρο, και ιδίως-

(α) Να συνεργάζεται συνεχώς με την αρμόδια αρχή ή την Αστυνομία και ιδίως με τον Υπεύθυνο Αξιωματικό και να συμμορφώνεται στις υποδείξεις τους, παρέχοντας τη συνδρομή του για την τήρηση της τάξης και την ομαλή πραγματοποίηση της παρέλασης ή συγκέντρωσης,

(β) Να ενημερώνει τους συμμετέχοντες στην παρέλαση ή συγκέντρωση για την υποχρέωση τους να μην φέρουν αντικείμενα πρόσφορα για την άσκηση βίας, και  ζητά την παρέμβαση της Αστυνομίας για την απομάκρυνση των ατόμων που φέρουν τέτοια αντικείμενα.

Κατά τη διεξαγωγή της παρέλασης ή συγκέντρωσης θα ορίζεται αξιωματικός της Αστυνομίας ως Υπεύθυνος Αξιωματικός, ο οποίος θα αποτελεί τον σύνδεσμο της Αστυνομίας με τον οργανωτή, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή και σύμφωνη με τον παρόντα Νόμο διεξαγωγή της παρέλασης ή συγκέντρωσης.  

Ο Υπεύθυνος Αξιωματικός  θα μεριμνά-

(α) για τη δημιουργία άμεσης επαφής με τον οργανωτή. (β) για τη διαρκή συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ της Αστυνομίας και οργανωτή.

Οι περιορισμοί

Σε περίπτωση που η αρμόδια αρχή, σταθμίζοντας όλες τις σχετικές περιστάσεις, κάτω από τις οποίες αναμένεται να πραγματοποιηθεί παρέλαση ή συγκέντρωση, κρίνει ότι δυνατόν να καταστεί αναγκαία για σκοπούς δημοσίου συμφέροντος η επιβολή περιορισμών, συγκαλεί υπό την προεδρία της σύσκεψη. Σε αυτήν καλούνται να παραστούν ο οργανωτής ή εκπρόσωπος του, και ο Αρχηγός της Αστυνομίας ή εκπρόσωπος του, για συζήτηση του θέματος κατά πόσο επιβάλλεται ή όχι η επιβολή περιορισμών και οι περιορισμοί που προτείνονται.

 Εάν κατά τη σύσκεψη υπάρξει ομοφωνία μεταξύ αρμόδιας αρχής, Αστυνομίας και οργανωτή ως προς τους περιορισμούς που πρέπει να επιβληθούν, η αρμόδια αρχή δύναται να επιβάλει περιορισμούς. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει τέτοια ομοφωνία, είτε λόγω απουσίας του οργανωτή, είτε διαφωνίας του για επιβολή των προτεινόμενων περιορισμών, αλλά υπάρχει σύμφωνη γνώμη αρμόδιας αρχής και Αστυνομίας, η αρμόδια αρχή παραπέμπει το θέμα στον Υπουργό, ο οποίος δύναται, στην περίπτωση που συμφωνήσει με τις απόψεις της αρμόδιας αρχής, να επιβάλει περιορισμούς.

 Οι περιορισμοί που δύναται να επιβάλει η αρμόδια αρχή ή ο Υπουργός ανάλογα με την περίπτωση, δυνάμει του εδαφίου (2), θα πρέπει να είναι απόλυτα αναγκαίοι προς το συμφέρον της ασφάλειας της Δημοκρατίας ή της συνταγματικής τάξης ή της δημόσιας ασφάλειας ή της δημόσιας τάξης ή της πρόληψης του εγκλήματος ή της δημόσιας υγείας ή των δημοσίων ηθών ή της προστασίας των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων και ελευθεριών άλλων προσώπων. Στόχος είναι προληφθεί η αναταραχή, η ζημιά ή εκφοβισμός άλλων προσώπων.

Ο Υπουργός, για τη λήψη της απόφασης για επιβολή περιορισμών, λαμβάνουν υπόψη, ιδίως-

(α) τον εκτιμώμενο αριθμό συμμετεχόντων·

(β) την περιοχή πραγματοποίησης της παρέλασης ή συγκέντρωσης·

(γ) τον βαθμό επικινδυνότητας αυτής, ως προς την πιθανότητα διάπραξης σοβαρών αδικημάτων·

(δ) την πραγματοποίηση άλλης παρέλασης ή συγκέντρωσης ή εκδήλωσης, με κίνδυνο αντιπαράθεσης ή συμπλοκής·

(ε) τις συμπεριφορές που παρατηρήθηκαν σε προηγούμενες παρελάσεις ή συγκεντρώσεις του οργανωτή.

Οι περιορισμοί που δύναται να επιβάλει η αρμόδια αρχή ή ο Υπουργός αφορούν, μεταξύ άλλων, την πορεία της παρέλασης ή συγκέντρωσης, τον χρόνο ή τον χώρο της παρέλασης ή συγκέντρωσης  με στόχο τη μη παρακώλυση της κυκλοφορίας και της πρόσβασης σε δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμούς κοινής ωφελείας ή νοσηλευτήρια. Η απόφαση της αρμόδιας αρχής ή του Υπουργού, ανάλογα με την περίπτωση, πρέπει να είναι αιτιολογημένη.

Οι ποινές

Οργανωτής που παραλείπει να αποστείλει την προβλεπόμενη  ειδοποίηση ή που διοργανώνει παρέλαση ή συγκέντρωση κατά τρόπο που διαφέρει ουσιωδώς από τον προβλεπόμενο στην ειδοποίηση, διαπράττει ποινικό αδίκημα  που τιμωρείται  με χρηματική ποινή €2,000.

Κάθε πρόσωπο που λαμβάνει μέρος σε παρέλαση ή συγκέντρωση που, εν γνώσει του, πραγματοποιείται κατά παράβαση περιορισμών που επιβλήθηκαν θα  διαπράττει ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με χρηματική ποινή €2,000.

Αποτελεί υπεράσπιση για πρόσωπο κατηγορούμενο δυνάμει του παρόντος άρθρου, αν αποδείξει ότι μη συμμόρφωση του με περιορισμούς που επέβαλε η αρμόδια αρχή ή ο Υπουργός, ανάλογα με την περίπτωση, οφειλόταν σε λόγους ή περιστατικά πέραν του ελέγχου του.

Ολική απαγόρευση

Αν η αρμόδια αρχή ή ο Αρχηγός Αστυνομίας θα θεωρεί  ότι λόγω ειδικών περιστάσεων που επικρατούν σε συγκεκριμένη περιοχή της Κύπρου ή στην Κύπρο γενικότερα, η επιβολή περιορισμών δεν θα  συνιστά αποτελεσματικό μέτρο για την πρόληψη των καταστάσεων με την πραγματοποίηση παρελάσεων ή συγκεντρώσεων θα απαιτείται θα εισηγείται στον Υπουργό έκδοση διατάγματος απαγόρευσης παρελάσεων ή συγκεντρώσεων, ο οποίος θέτει την εισήγηση ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου το οποίο δύναται να εκδώσει σχετικό διάταγμα.

Το διάταγμα το οποίο εκδίδεται θα απαγορεύει την πραγματοποίηση παρελάσεων ή συγκεντρώσεων σε οποιαδήποτε περιοχή της Δημοκρατίας για χρονική περίοδο μη υπερβαίνουσα τον ένα μήνα. Διατάγματα που εκδίδονται  θα μπορούν να  ακυρωθούν ή διαφοροποιηθούν με την έκδοση νεότερου διατάγματος.

 Διατάγματα που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος άρθρου δημοσιεύονται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.

Παρέλαση ή συγκέντρωση που βρίσκεται σε εξέλιξη μπορεί  να διαλυθεί κατόπιν απόφασης του Αρχηγού της Αστυνομίας, σε περίπτωση που:

Πραγματοποιείται κατά παράβαση περιορισμών που επιβλήθηκαν δυνάμει του άρθρου 6 του παρόντος Νόμου,

Πραγματοποιείται παρά την έκδοση διατάγματος απαγόρευσης 

Όταν ο Υπεύθυνος Αξιωματικός  θα διαβλέπει ότι θα  επίκειται χρήση βίας που ενδέχεται να αλλοιώσει 

Τον ειρηνικό χαρακτήρα της παρέλασης ή συγκέντρωσης, ή 

Διαπιστώνει ότι η παρέλαση ή συγκέντρωση μετατρέπεται σε βίαιη από τους συμμετέχοντες, με την πρόκληση επίθεσης κατά προσώπων, ή

Πρόκληση ζημιάς σε δημόσια ή ιδιωτική περιουσία, ή 

Με τη χρήση βομβών, εκρηκτικών ή άλλων επικίνδυνων μηχανισμών, καπνογόνων, βεγγαλικών, νπυροτεχνημάτων, φωτοβολίδων, κροτίδων, παράνομων μαχαιριών, πυροβόλων ή επιθετικών όπλων, ή άλλων επικίνδυνων αντικειμένων.

Βία θεωρείται η χρήση σωματικής βίας που είναι πιθανόν να οδηγήσει σε τραυματισμό ή θάνατο ή σε σοβαρή ζημιά στην περιουσία, αλλά δεν περιλαμβάνει απλά σπρωξίματα ή διατάραξη της κυκλοφορίας οχημάτων ή πεζών ή καθημερινών δραστηριοτήτων. Η απόφαση διάλυσης, θα  έχει τη μορφή προφορικής ή γραπτής διαταγής.

Ποινή 10.000 ευρώ

Όποιος θα οργανώνει ή θα λαμβάνει μέρος σε παρέλαση ή συγκέντρωση που εν γνώσει του έχει απαγορευθεί ή έχει διαταχθεί η διάλυση τηςθα , διαπράττει ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με χρηματική ποινή €10,000.

Κουκουλοφόροι

Πρόσωπο το οποίο θα  συμμετέχει στην παρέλαση ή συγκέντρωση και αποκρύβει με οποιοδήποτε τρόπο το πρόσωπο του, σε σημείο που αυτό να μην μπορεί να αναγνωριστεί, χωρίς αιτιολογία, θεωρείται ότι το αποκρύβει προς το σκοπό διάπραξης αδικήματος και είναι ένοχο πλημμελήματος. Σε  περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ (€4.000) ή και στις δύο αυτές ποινές.

Η εν λόγω πρόταση νόμου που υποβλήθηκε από τους βουλευτές του ΔΗΣΥ Νίκο Τορναρίτη, Φωτεινή Τσιρίδου και Νίκο Γεωργίου με σκοπό να θεσπίσει  το αδίκημα  της συμμετοχής προσώπου σε διαδήλωση ή συνάθροιση με ηθελημένη κάλυψη ή αλλοίωση του προσώπου του με οποιοδήποτε τρόπο ή/και αντικείμενο με σκοπό την παρεμπόδιση της εξακρίβωσης της ταυτότητάς του. Η πρόταση νόμου έχει στόχο την ποινικοποίηση της χρήσης κουκούλας σε διαδηλώσεις και συγκεντρώσεις.

Χώρες της ΕΕ που απαγορεύεται η κάλυψη προσώπου είναι η Γαλλία, η Γερμανία, Αυστρία, Δανία, Βέλγιο, Ισπανία και Ιταλία.

Η πρόταση νόμου του ΔΗΣΥ δεν καλύπτει τη χρήση κουκούλας από φιλάθλους στα γήπεδα αφού το θέμα της αθλητικής βιας καλύπτεται από αυστηρότερη νομοθεσία. 

Γιώργος Μιχαηλίδης

0
Home