Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Φυλακιση 15 χρόνια για άγρα παιδιών μέσω τηλεφώνου και διαδικτύου

Γιώργος Μιχαηλίδης
- 03.08.2024

Φυλακιση 15 χρόνια για άγρα παιδιών μέσω τηλεφώνου και διαδικτύου

Τι αλλάζει στο νόμο για σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων και παιδική πορνογραφία - Τι ισχύει με επιτηρητές

Nόμο οχυρό ώστε να μην τολμά κανείς να βγαίνει σε άγρα παιδιών με σκοπό να τα προσεγγίσει είτε με τα μέσα επικοινωνίας είτε κατ’ιδίαν, ετοιμάζει το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας. Το νομοθέτημα που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση επισύρει ποινή φυλάκισης ως και 15 χρόνια για όσους θα προσεγγίσουν ανήλικους μέσω τηλεφώνου,sms,  διαδικτύου, άλλων μέσων επικοινωνίας για να τους συναντήσουν χωρίς άδεια, ή για να τους παρενοχλήσουν σεξουαλικά.

Σκοπός του προτεινόμενου τροποποιητικού νομοσχεδίου είναι να ενισχύσει περαιτέρω το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την πρόληψη και καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης, της σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας, καθώς και να καλύψει κενά που έχουν εντοπιστεί κατά την εφαρμογή του υφιστάμενου Νόμου.

Τι ισχύει σήμερα

Αυτή τη στιγμή ο νόμος είναι απόλυτα αυστηρός, αφού επισύρει την ποινή της δια βίου φυλάκισης σε όσους είτε προσεγγίζουν είτε παρενοχλούν ανήλικους κάτω των 13 ετών. Η προσέγγιση ανηλίκων άνω των 13 ετών επισύρει ποινή αναλόγως της σοβαρότητας των αδικημάτων. Ενδέχεται όμως η σοβαρότητα του αδικήματος  να επισύρει και την ποινή της δια βίου φυλάκισης. 

>>>>Διαβάστε επίσης: Η Αναστασία εξηγεί γιατί αυξήθηκαν οι καταγγελίες σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών<<<<

Ενισχύεται ο νόμος των επιτηρητών

Ο νέος νόμος ενισχύει και τον ρόλο των επιτηρητών. Με τα υφιστάμενα δεδομένα οι αποφυλακίσεις έχουν τη σφραγίδα και της Επιτροπής Εποπτείας που αποτελείται από εκπροσώπους διαφόρων υπηρεσιών με τον τελικό λόγο να ανήκει στον Γενικό Εισαγγελέα.  Στην Επιτροπή συμμετέχουν και επαγγελματίες με ειδικότητα στην ψυχολογική υποστήριξη και παρακολούθηση. Παραλλήλως, επόπτες επιτηρούν τους καταδίκους και η άποψή τους τους για το ενδεχόμενο αποφυλάκισης έχει βαρύνουσα σημασία. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προσπάθεια για τη συγγραφή του νέου νόμου χρονολογείται αφού επί θητείας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης της Στέφης Δράκου ζητήθηκε από την Επίτροπο Νομοθεσίας Λουίζα Ζαννέτου Χριστοδουλίδη και την απερχόμενη πρόεδρο του Συμβουλίου «ΦΩΝΗ» Αναστασία Παπαδοπούλου να ετοιμάσουν νέο ισχυρό νόμο. Οι δυο γυναίκες διαβουλεύτηκαν με διάφορους φορείς πριν καταλήξουν.

Τα άρθρα που τροποποιούνται είναι:

Άρθρο 2: «Eπιτηρητής» σημαίνει πρόσωπο μέλος  της δημόσιας υπηρεσίας που θα διορίζεται, όπως προβλέπεται στον εκάστοτε ισχύοντα περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμο ή πρόσωπο του οποίου οι υπηρεσίες αγοράζονται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως. Σκοπός θα είναι η  άσκηση εποπτείας σε καταδικασθέντα, για αδικήματα σεξουαλικής φύσεως κατά παιδιών  ως  προνοούνται στο παρόντα Νόμο.

‘Αρθρο 9:  «Όποιος μέσω της τεχνολογίας της πληροφορικής και των επικοινωνιών, προσκαλεί ή προσεγγίζει παιδί το οποίο δεν έχει φτάσει στην ηλικία συναίνεσης.   ‘Ατομο το οποίο πιστεύει ότι είναι παιδί που δεν έχει φτάσει στην ηλικία συναίνεσης και αποπειράται να αποκτήσει ή αποπειράται να έχει πρόσβαση ή αποκτά ή επιτυγχάνει πρόσβαση σε υλικό παιδικής πορνογραφίας που απεικονίζει το παιδί αυτό, είναι ένοχος κακουργήματος, και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε φυλάκιση που δεν υπερβαίνει τα δεκαπέντε  (15) έτη».

Επικοινωνία σεξουαλικού περιεχομένου

Άρθρο 9Α: «Όποιος αποστέλλει δια δημόσιου ή ιδιωτικού δικτύου επικοινωνιών ή  μέσω της τεχνολογίας της πληροφορικής μήνυμα σεξουαλικού περιεχομένου ή/και   κατάφωρα προσβλητικού ή/και άσεμνου ή αισχρού ή απειλητικού χαρακτήρα, ή οτιδήποτε άλλο σε παιδί,είναι ένοχος κακουργήματος, και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε φυλάκιση που δεν υπερβαίνει τα πέντε  έτη.»

 Nα μην πλησιάζουν στα 500 μέτρα

Άρθρο 14:  

«14.-(1) Το Δικαστήριο  δύναται, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας συμπεριλαμβανομένης της προφυλάκισης ή κατά ή μετά την επιβολή ποινής σε καταδικασθέντα φυσικό ή νομικό πρόσωπο και ανεξάρτητα από την επιβολή οποιασδήποτε  ποινής η κύρωσης για τη διάπραξη των ποινικών αδικημάτων που προβλέπονται στον παρόντα Νόμο, να διατάξει –

(α)  την επιβολή δικαστικής εποπτείας ή την παραπομπή στην Αρχή Εποπτείας για χρονικό διάστημα που καθορίζει το Δικαστήριο∙

(β) την απαγόρευση στον κατηγορούμενο ή στον καταδικασθέντα εισόδου ή και παραμονής ή και διαμονής ή και επίσκεψης ή να πλησιάζει σε απόσταση μέχρι πεντακοσίων μέτρων στο χώρο διαμονής του θύματος ή άλλων παιδιών ή σε χώρο ο οποίος γειτνιάζει είτε με τον τόπο διαμονής του θύματος ή άλλων παιδιών είτε σε οργανωμένους χώρους όπου βρίσκονται ή συχνάζουν παιδιά ή το θύμα είτε σε οποιοδήποτε σχολείο του θύματος η άλλων παιδιών∙

(γ)  την απαγόρευση του κατηγορούμενου ή του καταδικασθέντος να έρχεται σε επαφή ή επικοινωνία με το θύμα, άμεσα ή έμμεσα, είτε με την οικογένεια του θύματος είτε με οποιοδήποτε παιδί, με οποιοδήποτε τρόπο, μέθοδο ή μέσο, περιλαμβανομένων της τηλεφωνικής επικοινωνίας, αλληλογραφίας, ή οποιασδήποτε μορφής ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Νοείται ότι σε περίπτωση τυχαίας επαφής με κάποιο ή κάποια από τα πιο πάνω πρόσωπα, υποχρεούται να απομακρυνθεί αμέσως και να ενημερώσει σχετικά την Αστυνομία ή τον επιτηρητή του.

Νοείται περαιτέρω ότι σε περίπτωση συμμετοχής του σε εκδήλωση, στην οποία γνωρίζει ότι δύναται να συμμετέχει το θύμα ή οποιοδήποτε από τα πιο πάνω πρόσωπα υποχρεούται τουλάχιστον 5 μέρες προηγουμένως, να ενημερώσει  την Αστυνομία και τον επιτηρητή του και αφού εξασφαλίσει έγκριση από τον επιτηρητή του να συμμετέχει.

 Νοείται περαιτέρω ότι σε περίπτωση που δικαιολογημένα δεν είναι εφικτό να γνωρίζει την ημερομηνία διεξαγωγής της εκδήλωσης εντός του πιο πάνω χρονικού διαστήματος υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα την Αστυνομία και τον επιτηρητή του και δύναται να συμμετέχει σε αυτή με την έγκριση του επιτηρητή  του.

(δ) την προσωρινή ή τη μόνιμη απαγόρευση άσκησης καθορισμένης εμπορικής δραστηριότητας ή εργασίας ή παροχής υπηρεσιών είτε απευθείας είτε μέσω τρίτου∙

(ε) τον αποκλεισμό από δημόσιες παροχές ή ενισχύσεις·

(στ) τη διάλυση του νομικού προσώπου∙

>>>>Διαβάστε επίσης: Η ΦΩΝΗ που απέκτησαν τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και η αφύπνιση της κοινωνίας<<<<

(ζ) το προσωρινό ή το μόνιμο κλείσιμο των υποστατικών ή εγκαταστάσεων που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη του αδικήματος∙

 (η) την απαγόρευση εργοδότησης του κατηγορούμενου ή του καταδικασθέντος σε χώρους όπου βρίσκονται ή συχνάζουν παιδιά ή το θύμα∙

(η) τον τερματισμό απασχόλησης του κατηγορούμενου ή καταδικασθέντος σε χώρους όπου βρίσκονται ή συχνάζουν παιδιά ή το θύμα∙

(ι) την κατάσχεση και τη δήμευση οποιουδήποτε αντικειμένου ή μέσου το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη διάπραξη οποιουδήποτε αδικήματος που προβλέπεται στον παρόντα Νόμο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16∙

(κ) την ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης και προειδοποίησης όπως αυτό καθορίζεται στο εδάφιο (2) του άρθρου 21Β του περί Φυλακών Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται∙

(λ) οποιοδήποτε από τα μέτρα που καθορίζεται στο εδάφιο (6) του άρθρου 51 και κρίνεται εύλογα επιτρεπτό να επιβληθεί. (μ) Οποιοδήποτε άλλο εύλογο μέτρο κρίνει σκόπιμο η Αρχή Εποπτείας και που δύναται να το εισηγηθεί στο Δικαστήριο με την σύμφωνη γνώμη του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας.

>>>>Διαβάστε επίσης: Η Αναστασία εξηγεί γιατί αυξήθηκαν οι καταγγελίες σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών<<<<

Στη Φυλακή και η παρακίνηση ψευδών καταγγελιών

Άρθρο 15: Οποιοδήποτε πρόσωπο, παρακινεί ή προτρέπει παιδί ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο, να καταγγείλει ψευδώς ότι υπέστη σεξουαλική κακοποίηση σε σχέση με τα αδικήματα που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, ενώ γνωρίζει ότι δεν έχει διαπραχθεί αδίκημα,  διαπράττει αδίκημα. Σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα τρία  (3) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα  χιλιάδες ευρώ (€10.000) ή και στις δύο αυτές ποινές.

Οποιοδήποτε πρόσωπο εν γνώσει του  προβαίνει σε ψευδείς αναφορές ή σε ψευδείς καταγγελίες σε σχέση με τα αδικήματα που προβλέπονται στον παρόντα νόμο είναι ένοχο ποινικού αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα τρία (3) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα τριάντα χιλιάδες ευρώ (€10.000) ή και στις δύο αυτές ποινές.

Άρθρο 17: α Δικαστήρια της Δημοκρατίας έχουν δικαιοδοσία να εκδικάζουν αδικήματα που προβλέπονται στον παρόντα Νόμο εφόσον αυτά διαπράττονται από πολίτη της Δημοκρατίας  ή εναντίον  πολίτη  της Δημοκρατίας ή προσώπου που έχει τη συνήθη διαμονή του στη Δημοκρατία, οπουδήποτε και αν αυτά διαπράχθηκαν και ανεξάρτητα από το κατά πόσο οι σχετικές πράξεις που συνιστούν τα αδικήματα του παρόντος Νόμου συνιστούν αδικήματα σε ξένη χώρα στην οποία διαπράχθηκαν.»

Τι κάνει η Αστυνομία

Άρθρο 28: Όταν η Αστυνομία ενημερωθεί από αρμόδια Αρχή Κράτους Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι αφίχθηκε ή αναμένεται να αφιχθεί στη Δημοκρατία πρόσωπο, το οποίο καταδικάσθηκε σε Κράτος Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για σεξουαλικά αδικήματα κατά παιδιού και προτίθεται να παραμείνει στη Δημοκρατία για περίοδο πέραν των 48 ωρών, ενημερώνει τον Αστυνομικό Διευθυντή της περιοχής που προτίθεται να διαμένει.

(3) Σε περίπτωση που η Αστυνομία ενημερωθεί από τις Αρχές Κράτους Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι υπήκοος του, ο οποίος βρίσκεται υπό εποπτεία στη χώρα του, μετά από καταδίκη για σεξουαλικά αδικήματα κατά ανηλίκων, αφίχθηκε ή θα αφιχθεί στην Κύπρο, ενημερώνει άμεσα την Αρχή Εποπτείας και εξασφαλίζει τη σχετική απόφαση του Κράτους Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οποιοδήποτε άλλο έγγραφο που αφορά την καταδίκη ή/και την εποπτεία του εν λόγω προσώπου, καθώς και τα στοιχεία διαμονής και επικοινωνίας του στην Κύπρο. 

Η Αρχή Εποπτείας, αφού λάβει υπόψη το χρόνο και το χώρο διαμονής του στην Κύπρο, καθώς και το βαθμό επικινδυνότητας επανάληψης του αδικήματος, δύναται να εισηγηθεί στο Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας την καταχώρηση αίτησης στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας για έκδοση διατάγματος εποπτείας από την Αρχή Εποπτείας.

Άρθρο 33: «Το Δικαστήριο δύναται, έπειτα από αίτηση μέλους της οικογένειας ή του Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας ή Οικογενειακού Συμβούλου ή της Αστυνομίας ή του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, να εκδώσει προσωρινό διάταγμα αποκλεισμού του υπόπτου, μέχρις ότου καταχωρισθεί και εκδικαστεί ποινική υπόθεση εναντίον του κατηγορούμενου για ποινικό αδίκημα το οποίο προνοείται στον παρόντα Νόμο»

«Το Δικαστήριο δύναται, έπειτα από αίτησης μέλους της οικογένειας ή της Αστυνομίας ή του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ή του Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, να εκδώσει προσωρινό διάταγμα απομάκρυνσης θύματος, μέχρις ότου καταχωρισθεί και εκδικαστεί ποινική υπόθεση εναντίον του κατηγορούμενου για ποινικό αδίκημα το οποίο προνοείται στον παρόντα Νόμο»

Tο άρθρο 42 του βασικού Νόμου τροποποιείται ως εξής:

«O Υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας  διορίζει κατάλληλα πρόσωπα για να εκτελούν καθήκοντα Οικογενειακού Συμβούλου με σκοπό την καλύτερη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Νόμου».

Με την προσθήκη νέου εδαφίου (2) ως ακολούθως:

«Ο Οικογενειακός Σύμβουλος δύναται να συνοδεύει το παιδί και/ή δίνει συγκατάθεση για τις ακόλουθες ενέργειες, σε περίπτωση που κρίνεται προς το συμφέρον του παιδιού αλλά οι γονείς ή οι δικαιούχοι της γονικής μέριμνας δεν συγκατατίθενται ή δεν είναι σε θέση ή δεν ενδείκνυται να το πράξουν λόγω σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ αυτών και του παιδιού:

(α) λήψη οπτικογραφημένης κατάθεσης

(β) διενέργεια ιατρικών εξετάσεων, περιλαμβανομένης ιατροδικαστικής εξέτασης

(γ) ψυχολογική αξιολόγηση ή/και ψυχιατρική εξέταση

(δ) λήψη μέτρων προστασίας του παιδιού σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας

(ε) άλλη ενέργεια που κρίνεται επείγουσα ή/και σημαντική για την διασφάλιση του συμφέροντος του παιδιού

Νοείται ότι οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες ανταποκρίνονται έγκαιρα σε αιτήματα συνδρομής του Οικογενειακού Συμβούλου για την υλοποίηση των ενεργειών που προνοούνται στο παρόν άρθρο»

Οι συνεντεύξεις με το θύμα διεξάγονται από αστυνομικό του ίδιου φύλου, εκτός εάν ζητηθεί διαφορετικά από το θύμα ή τον γονέα ή τον κηδεμόνα του θύματος ή τον Οικογενειακό Σύμβουλο»

Το άρθρο 36 του βασικού νόμου τροποποιείται ως εξής:

H Αστυνομία ενημερώνει γραπτώς το θύμα ή τον κηδεμόνα του ή τον εκπρόσωπό του, είτε για την πιθανή ημερομηνία αποφυλάκισης του καταδικασθέντος ή προφυλακισθέντος  ή απόδρασης του καταδικασθέντος ή προφυλακισθέντος  κατηγορουμένου για αξιόποινη πράξη που αφορά το θύμα, τουλάχιστον δεκαπέντε ημέρες πριν την ημερομηνία αυτή, είτε αμέσως, στην περίπτωση άμεσης απόλυσης καταδικασθέντος ή υποδίκου ή απόδρασης του καταδικασθέντος ή προφυλακισθέντος  και σε περίπτωση που κρίνει  ότι το θύμα κινδυνεύει από τον απολυθέντα ή τον αποδράσαντα , λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας του:

(β)  Η Αστυνομία ενημερώνει το θύμα ή τον κηδεμόνα του ή τον εκπρόσωπό του, για  τυχόν μέτρα που αποφασίζονται από το Δικαστήριο για την προστασία του θύματος, σε περίπτωση αποφυλάκισης ή απόδρασης του προφυλακισθέντος, κατηγορουμένου ή καταδικασθέντος για αξιόποινη πράξη που αφορά το θύμα ή για τυχόν διάταγμα επιτήρησης. :

Νοείται ότι η Αστυνομία έχει  την πιο πάνω υποχρέωση έστω ακόμα και όταν και αν το θύμα έχει ενηλικιωθεί.

Νοείται περαιτέρω ότι, το Τμήμα Φυλακών παρέχει την  προβλεπόμενη  στο παρόν εδάφιο  πληροφόρηση στην Αστυνομία, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση.»

Άρθρο 43 Α: Οποιοσδήποτε γονέας ή κηδεμόνας δεν συνεργάζεται με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες για τη διερεύνηση των πιο πάνω αναφερόμενων αδικημάτων ή την λήψη οπτικογραφημένης κατάθεσης θύματος διαπράττει αδίκημα και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε   (5) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει  τις  δέκα  χιλιάδες ευρώ (€10.000) ή και στις δύο αυτές ποινές»

 Οποιοσδήποτε γονέας ή κηδεμόνας δεν συνεργάζεται με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες για τη διερεύνηση των πιο πάνω αναφερόμενων αδικημάτων ή την λήψη οπτικογραφημένης κατάθεσης θύματος διαπράττει αδίκημα και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε   (5) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει  τις  δέκα  χιλιάδες ευρώ (€10.000) ή και στις δύο αυτές ποινές»

Σε περίπτωση όπου οποιοσδήποτε γονέας ή κηδεμόνας δεν συνεργάζεται ως ανώτερο στο εδάφιο (1), η Αστυνομία δύναται να καλεί τον Οικογενειακό Σύμβουλο, ο οποίος θα ασκεί τις εξουσίες που του παρέχονται βάσει του παρόντος νόμου.»

Το Άρθρο 45 τροποποιείται ως εξής:

Οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες διασφαλίζουν, η κάθε μια στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, την άμεση πρόσβαση του παιδιού στα δικαιώματα του και παρέχουν συνδρομή, στήριξη και προστασία σε παιδί αμέσως μόλις οποιαδήποτε εμπλεκόμενη υπηρεσία, έχει βάσιμους λόγους να πιστεύει ότι ενδέχεται να έχει διαπραχθεί εις βάρος του κάποιο εκ των αδικημάτων που προβλέπεται στον παρόντα  νόμο.  

Νοείται ότι η παροχή βοήθειας και στήριξης σε παιδί δυνάμει του παρόντος Νόμου δεν εξαρτάται από την προθυμία του παιδιού να συνεργαστεί σε ποινική ανάκριση, έρευνα, δίωξη ή δίκη.»

 Σε περίπτωση που κατά την άποψη του Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας ή εκπροσώπου του ή του Οικογενειακού Συμβούλου, υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι το πρόσωπο που έχει τη γονική μέριμνα παρεμποδίζει την πρόσβαση του παιδιού στα δικαιώματα του, προβαίνει σε ανάλογες διευθετήσεις, χωρίς την συγκατάθεση του έχοντος τη γονική μέριμνα, νοουμένου ότι θα ενημερώσει γραπτώς τον Γενικό Εισαγγελέα πριν, ή αν αυτό δεν είναι εφικτό εντός των επόμενων τριών ημερών από την ημερομηνία εφαρμογής των διευθετήσεων.»

Mε βάση το Άρθρο 51 

Η Αρχή Εποπτείας έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες που ασκούνται με γνώμονα την προστασία παιδιών από την διάπραξη αδικημάτων τα οποία προνοούνται στον παρόντα Νόμο.:

(α) Θεσπίζει κανονισμούς, και κατευθυντήριες γραμμές για την λειτουργία της Αρχής Εποπτείας και την εποπτεία προσώπων που υπόκεινται σε αυτήν δυνάμει του παρόντος Νόμου∙

(β) ελέγχει την διεκπεραίωση της εποπτείας προσώπου που υπόκειται σε αυτήν δυνάμει του παρόντος Νόμου∙

(γ) καθορίζει, ανά περίπτωση και με τη σύμφωνη γνώμη του προσώπου που παραπέμπεται σε αυτή, λαμβάνοντας υπόψη εισήγηση των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, ψυχολογική στήριξη ή θεραπευτική παρέμβαση σε σχέση με το εν λόγω πρόσωπο∙

(δ) καταρτίζει πρόγραμμα επανένταξης προσώπου που παραπέμπεται σε αυτή, ανάλογα με την περίπτωση∙

(ε) εισηγείται  στο Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ή/και στην Αστυνομία,   για την αναγκαιότητα υποβολής αιτήματος για μέτρα δυνάμει της παραγράφου (α) του εδαφίου (1) του άρθρου 14 του παρόντος Νόμου∙

(ζ) συντονίζει τις αρμόδιες αρχές κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους που σχετίζονται με πρόσωπο που παραπέμπεται στην Αρχή Εποπτείας∙

(η) εξασφαλίζει τη διαθεσιμότητα αποτελεσματικών προγραμμάτων ή μέτρων παρέμβασης με σκοπό την πρόληψη και ελαχιστοποίηση των κινδύνων επανάληψης αδικημάτων σεξουαλικού χαρακτήρα σε βάρος παιδιών∙

(θ) λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να εξασφαλίσουν την αξιολόγηση της επικινδυνότητας των προσώπων που παραπέμπονται σε αυτή και του πιθανού κίνδυνου επανάληψης αδικήματος που προβλέπεται στον παρόντα νόμο , με σκοπό τον προσδιορισμό κατάλληλων προγραμμάτων ή μέτρων παρέμβασης∙

(ι) αποφασίζει την διακοπή της εποπτείας∙

(ια) τηρεί αρχείο των εποπτευόμενων από αυτήν προσώπων∙

(ιβ) ασκεί οποιεσδήποτε άλλες αρμοδιότητες ανατεθούν σε αυτή δυνάμει νόμου:

Νοείται ότι στην περίπτωση που το πρόσωπο που παραπέμπεται στην Αρχή Εποπτείας είναι παιδί, οι πιο πάνω αρμοδιότητες ασκούνται λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές αναπτυξιακές ανάγκες και την διαφορετική ψυχοπαθολογία των παιδιών που διαπράττουν σεξουαλικά αδικήματα.

(ιγ) Εισηγείται στο Γενικό Εισαγγελέα την καταχώρηση αίτησης στο Δικαστήριο για επιβολή μέτρων  που καθορίζονται στο εδάφιο (1) του  άρθρου  14 ή το εδάφιο (1) του άρθρου 53 και μετά την καταδίκη και/ή  επιβολή ποινής.

(ιδ) Αναθέτει, μέσω αγοράς υπηρεσιών που διενεργείται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, την εποπτεία των εποπτευομένων σε επιτηρητές ως τα εδάφια (4)-(6).

(ιε) λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα και συντονίζει τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες προκειμένου, αυτές να αξιολογούν την κατάσταση του προσώπου που βρίσκεται υπό την εποπτεία της και να υποβάλουν μηνιαία έκθεση ως προς την επικινδυνότητα και το πιθανό κίνδυνο υποτροπής ή επανάληψης αδικημάτων που προβλέπονται στον παρόντα Νόμο, την απόδοση των προγραμμάτων και μέτρων παρέμβασης, καθώς και να υποβάλλουν εισηγήσεις που δυνατό να καταστήσουν αποτελεσματικότερη τη διεκπεραίωση της εποπτείας του υπό αξιολόγηση προσώπου

(ιστ) δύναται να διορίζει πολυθεματική ομάδα της οποίας θα προεδρεύει εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της Αστυνομίας, των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, επιτηρητές και οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο κρίνει ο Πρόεδρος ότι θα συμβάλει στις εργασίες της. Η πολυθεματική ομάδα θα ετοιμάζει έκθεση στην Αρχή Εποπτείας σε σχέση με την επικινδυνότητα των εποπτευόμενων.

 Νοείται ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι πρόσωπο που παραπέμπεται στην Αρχή Εποπτείας είναι χρήστης ναρκωτικών ή ψυχοτρόπων ουσιών, η Αρχή Εποπτείας δύναται να λάβει πρόσθετα εύλογα μέτρα τα οποία κρίνει αναγκαία

 Νοείται περαιτέρω ότι η Αρχή Εποπτείας δύναται να ασκεί τις πιο πάνω αρμοδιότητες ακόμη και όταν το θύμα έχει ενηλικιωθεί.

Κατά τη λήψη της αναφερόμενης στην παράγραφο (ι) του εδαφίου (1) απόφασής της, η Αρχή Εποπτείας δύναται να λαμβάνει υπόψη μεταξύ άλλων, οποιοδήποτε από τα ακόλουθα:

(α) Την πιθανότητα ο καταδικασθείς να αποτελεί κίνδυνο για διάπραξη αδικήματος δυνάμει του παρόντος Νόμου,

(β) τη σοβαρότητα του αδικήματος ή των αδικημάτων για τα οποία καταδικάστηκε το πρόσωπο αυτό, στην οποία καταδίκη βασίζεται η εποπτεία,

(γ) το χρονικό διάστημα που παρήλθε από τη διάπραξη του αδικήματος ή των αδικημάτων,

(δ) κατά πόσο ο καταδικασθείς διέπραξε αδίκημα δυνάμει του εδαφίου (5) του άρθρου 22 του παρόντος Νόμου,

(ε) την ηλικία του καταδικασθέντος κατά το χρόνο λήψης της απόφασης από την Αρχή Εποπτείας,

(στ) την ηλικία του καταδικασθέντος κατά τη διάπραξη του αδικήματος,

(ζ) την ηλικία του θύματος του αδικήματος και τη διαφορά ηλικίας μεταξύ του θύματος και του καταδικασθέντος,

(η) οποιαδήποτε άλλη καταδίκη για αδίκημα που περιλαμβάνεται στον παρόντα Νόμο ή για ανάλογα αδικήματα σε άλλες χώρες Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Συμβουλίου της Ευρώπης,

(θ) κατά πόσο εκκρεμεί ποινική διαδικασία εναντίον του καταδικασθέντος για αδίκημα που περιλαμβάνεται στον παρόντα Νόμο,

(ι) οποιαδήποτε στοιχεία κατατέθηκαν ενώπιον της Αρχής Εποπτείας αναφορικά με τον κίνδυνο που αποτελεί ο καταδικασθείς για διάπραξη αδικήματος δυνάμει του παρόντος Νόμου,

(ια) οποιαδήποτε στοιχεία κατατέθηκαν από ή εκ μέρους του καταδικασθέντος ενώπιον της Αρχής Εποπτείας που να καταδεικνύουν ότι δεν αποτελεί κίνδυνο για διάπραξη αδικήματος δυνάμει του παρόντος Νόμου,

(ιβ) οτιδήποτε άλλο η Αρχή Εποπτείας κρίνει ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη για τη λήψη της απόφασής της.

Σύμφωνα με το Άρθρο 53: Ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας δύναται να υποβάλει αίτηση προς το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας το οποίο ασκεί ποινική δικαιοδοσία, για την έκδοση διατάγματος παραπομπής σε εποπτεία από την Αρχή Εποπτείας για χρονικό διάστημα που θα καθορίσει το Δικαστήριο, προσώπου το οποίο έχει καταδικασθεί για αδικήματα σεξουαλικής φύσης κατά παιδιών εντός του εδάφους της Δημοκρατίας ή στο εξωτερικό, εφόσον κρίνει αυτό αναγκαίο για την προστασία παιδιών από την διάπραξη αδικημάτων τα οποία προνοούνται στον παρόντα Νόμο.

Το χημικό ευνουχισμό ζητεί  ο βουλευτής Μ. Γιακουμή

Τον χημικό ευνουχισμό και την ισόβια κάθειρξη σε όσους καταδικαστούν για σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκου, χωρίς τη δυνατότητα αναστολής ή πρόωρης αποφυλάκισης εισηγείται ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμή. 

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Βουλευτής στην επιστολή του προς την Διευθύντρια της Βουλής, η πρόσφατη σοκαριστική υπόθεση στη Λεμεσό, όπου πατέρας καταδικάστηκε σε 13 χρόνια φυλάκισης για τον βιασμό της 11χρονης ανάδοχης κόρης του, καταδεικνύει τις αδυναμίες στο νομοθετικό πλαίσιο και γι’ αυτό ζητά αυστηρότερη νομοθεσία. 

Όπως συμπληρώνει, η ενίσχυση του νομικού πλαισίου θα συμβάλει στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για τα παιδιά και θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα ότι η κοινωνία δεν θα ανεχτεί καμιά μορφή σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων. 

 

Γιώργος Μιχαηλίδης

0
Home