Κάμερες-Λευκωσία: Γιατί στη Λεωφόρο Αρχαγγέλου το όριο είναι 50km & στην Γρίβα Διγενή 65km
Διευκρινίσεις για το διαφορετικό όριο ταχύτητας που ισχύει σε δύο κεντρικές Λεωφόρους της Λευκωσίας δίνει ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Βουλευτού Ειρήνης Χαραλαμπίδου.
Πιο συγκεκριμένα το ερώτημα είναι γιατί το όριο ταχύτητας στη Λεωφόρο Αρχαγγέλου στη Λευκωσία, στην οποία έχουν τοποθετηθεί σταθερές κάμερες ταχύτητας, είναι στα 50 χιλιόμετρα, ενώ στη λεωφόρο Γεώργιου Γρίβα Διγενή στη Λευκωσία, όπου, αν και πρόκειται για δρόμο διπλής κατεύθυνσης και οι λωρίδες είναι πιο στενές από τη Λεωφορό Αρχαγγέλου Μιχαήλ, το όριο καθορίστηκε στα 65 χιλιόμετρα.
Γιατί 50km το όριο στην Αρχαγγέλου
Απαντώντας σχετικά ο κ. Βαφεάδης, αναφέρει ότι η Λεωφόρος Αρχαγγέλου, από το σημείο της συμβολής της με τη Λεωφόρο Γρίβα Διγενή μέχρι τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Λευκοθέου αποτελεί δρόμο Πρωταρχικής Σημασίας, ο οποίος έχει υλοποιηθεί ως Πολεοδομικό Έργο. Το έργο αυτό, το οποίο είχε συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, περιλαμβάνει Λεωφορειολωρίδα, ποδηλατόδρομους, πεζοδρόμια και άλλα μέτρα και χωροθετείται εντός οικιστικής/εμπορικής περιοχής. Με βάση τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, αλλά και με βάση τη μελέτη του, το όριο ταχύτητας έχει καθοριστεί από τα αρμόδια τμήματα στα 50 χ.α.ω. Το όριο αυτό, με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ισχύει γενικότερα στις αστικές περιοχές, εκτός σε τοπικά ευαίσθητες κυκλοφοριακά περιοχές (πυρήνες, πάρκα κ.ά.) όπου το όριο μειώνεται στα 30 χ.α.ω.
Γιατί δεν αυξάνεται στα 65km το όριο στην Λεωφόρο Αρχαγγέλου
Συνεχίζοντας ο Υπουργός Μεταφορών σημειώνει ότι, το σημείο στο οποίο έχει εγκατασταθεί σύστημα φωτοεπίσημανσης για έλεγχο της ταχύτητας, εμπίπτει στο υπό αναφορά τμήμα της Λεωφόρου Αρχαγγέλου που ισχύει το όριο των 50 χ.α.ω. Σε σχετική εξέταση του θέματος αυτού στο συγκεκριμένο σημείο του δρόμου από το Τμήμα Δημοσίων Έργων σε συνεργασία με την Αστυνομία, πέραν των λόγων που έχουν προαναφερθεί, είχαν διατυπωθεί επιφυλάξεις για αύξηση του ορίου ταχύτητας για τους ακόλουθους λόγους:
- (α) Στο εν λόγω τμήμα δρόμου χωροθετούνται φωτοελεγχόμενες συμβολές στις οποίες, βάσει προτύπου και για λόγους οδικής ασφάλειας το όριο θα πρέπει να μειώνεται για μήκος δρόμου τουλάχιστον 150 μ. πριν τη συμβολή στα 50 χ.α.ω. Ως εκ τούτου δεν απομένει σημαντικό μήκος δρόμου για καθορισμό ορίου στα 65 χ.α.ω.
- (β) Στις περιπτώσεις που έχουν εφαρμοστεί όρια ταχύτητας 65 χ.α.ω. και αυτά μειώνονται στα 50 χ.α.ω. κατά την προσέγγιση σε συμβολές (π.χ. φωτοελεγχόμενων), τα αρμόδια Τμήματα δέχονται παράπονα πολιτών για το ότι έχει δημιουργηθεί “παγίδα” στους οδηγούς στο σημείο που μειώνεται το όριο, για έκδοση εξωδίκων προστίμων.
Γιατί 65km το όριο στην Γρίβα Διγενή
Για τη Λεωφόρο Γρίβα Διγενή στην Έγκωμη, ο κ. Βαφεάδης αναφέρει ότι, λόγω των χαρακτηριστικών της, που είναι αστικός δρόμος πρωταρχικής σημασίας με πυκνή ανάπτυξη εκατέρωθεν και μεγάλη διακίνηση πεζών κ.ά., η άποψη του Τμήματος Δημοσίων Έργων είναι όπως εφαρμοστεί όριο 50 χ.α.ω. σε όλο της το μήκος, όπως είχε εφαρμοστεί παλαιότερα.
Λόγω των ταχυτήτων και των προβλημάτων οδικής ασφάλειας που παρατηρήθηκαν κατά το παρελθόν, το θέμα είχε συζητηθεί και εξεταστεί στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σε συνεργασία με το Αρχηγείο Αστυνομίας και άλλους αρμόδιους φορείς, ως επίσης είχε συζητηθεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και είχαν αποφασιστεί και εφαρμοστεί τα ακόλουθα μέτρα:
- (α) Εγκαταστάθηκε σύστημα φωτοεπισήμανσης στον δρόμο αυτό και λειτούργησε περί τον Μάιο 2014, για έλεγχο των παραβιάσεων του ορίου ταχύτητας των 50 χ.α.ω.
- (β) Λόγω του μεγάλου αριθμού παραβιάσεων του ορίου ταχύτητας και μετά από εκ νέου συζήτηση του θέματος στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σε συνεργασία με άλλους αρμόδιους φορείς, στα τμήματα της Λεωφόρου Γρίβα Διγενή όπου είχε εγκατασταθεί το σύστημα φωτοεπισήμανσης, το όριο ταχύτητας αυξήθηκε στα 65 χ.α.ω.
- (γ) Με την αύξηση του ορίου ταχύτητας στα 65 χ.α.ω., όπως περιγράφεται στην παρ. (β) πιο πάνω, στην εν λόγω Λεωφόρο είχαν υλοποιηθεί και δύο υπερυψωμένα πλατό στα οποία υποχρεωτικά βάσει προτύπου, το όριο ταχύτητας μειώνεται τοπικά στα 30 χ.α.ω. για μήκος 100 μ.
Με βάση τα πιο πάνω, λόγω των διαφόρων αποφάσεων που είχαν παρθεί στο τμήμα της Λεωφόρου Γρίβα Διγενή στην Έγκωμη, από τη φωτοελεγχόμενη της συμβολή με τη Λεωφ. Αρχαγγέλου μέχρι τον κυκλικό κόμβο παρά το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, συνολικού μήκους 2,2 χλμ. περίπου, το όριο ταχύτητας εναλλάσσεται μεταξύ των 65 χ.α.ω., 50 χ.α.ω. και 30 χ.α.ω.