Ο πόλεμος Ιράν – Ισραήλ και η σημαντικότητα των Στενών του Ορμούζ
Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν έναν στρατηγικό δίαυλο της παγκόσμιας μεταφοράς πετρελαίου. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιος άλλος διάδρομος μεταφοράς του πετρελαίου από τις χώρες της Μ. Ανατολής προς τη διεθνή αγορά. Γι’ αυτό οποιαδήποτε σύρραξη στην περιοχή κινδυνεύει να παρασύρει τον πλανήτη σε δύσκολες ατραπούς.
ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ
Το Ιράν χτύπησε με βαλλιστικούς πυραύλους το Ισραήλ το βράδυ της Τρίτης ως μια απάντηση στην «εξολόθρευση» της ηγετικής πυραμίδας της Χεζμπολάχ. Το «χτύπημα» αυτό πιθανότατα να στρέψει τα πυρά του Ισραήλ κατά του Ιράν και να οδηγήσει τις εξελίξεις σε ένα οδυνηρό και ολοκληρωτικό πόλεμο, που όλοι απεύχονται. Μέχρι στιγμής, από την πρώτη στιγμή της επίθεσης, η αγορά πετρελαίου «παίζει» σε ένα σενάριο αυτοσυγκράτησης.
Η τιμή του πετρελαίου τύπου Brent αυξήθηκε μέχρι και 5% και ξεπέρασε τα 74 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αμερικανικό αργό πετρέλαιο, γνωστό και ως WTI, αυξήθηκε κατά 4%, φτάνοντας στα 71 δολάρια το βαρέλι.
Οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε μηδαμινή απόσταση από τα 80 δολάρια το βαρέλι και αυτό ερμηνεύεται από την αγορά ως μια κίνηση της Τεχεράνης να μην δώσει συνέχεια στις επιθέσεις.
Ωστόσο, ακόμη και οι πιο ψύχραιμοι αναλυτές, εκφράζουν φόβους ότι τίποτε δεν είναι δεδομένο όταν από τη μια Πρωθυπουργός του Ισραήλ είναι ο Βενιαμίν Νετανιάχου, και από την άλλη διοικεί η κυβέρνηση της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν.
Οι αγορές στέκονται ευλαβικά μπροστά στα ταμπλό των χρηματιστηρίων και αντιμετωπίζουν την κατάσταση ψύχραιμα μεν, αλλά με ανησυχία, χωρίς πανικό. Η Σαουδική Αραβία από την άλλη δηλώνει ότι θα αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου ακόμη και σε χαμηλότερες τιμές.
Τι σημαίνουν αυτές οι κινήσεις; Πρώτο, ότι το πετρέλαιο δεν αποκλείεται να φθάσει μέχρι τα 100 δολάρια το βαρέλι, σε περίπτωση μιας γενικότερης περιφερειακής σύρραξης. Δεύτερο, αν το Ιράν προχωρήσει και κλείσει τα Στενά του Ορμούζ η κίνηση αυτή είναι χειρότερη και από τη ρίψη βαλλιστικών πυραύλων.
Γιατί από τα Στενά μεταφέρεται το 30% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και το 25% της παγκόσμιας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και η δεύτερη επιλογή, η μόνη και αποκλειστική διέξοδος, είναι η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που διαθέτουν αγωγούς με δυνατότητα να μεταφέρουν πετρέλαιο πέραν του Περσικού Κόλπου.
Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν έναν στρατηγικό δίαυλο της παγκόσμιας μεταφοράς πετρελαίου. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιος άλλος διάδρομος μεταφοράς του πετρελαίου από τις χώρες της Μ. Ανατολής στη διεθνή αγορά. Επίσης, τα Στενά αποτελούν κομβικό σημείο για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα και το διεθνές εμπόριο, αλλά και συνεχές σημείο τριβής στις σχέσεις του Ιράν με τη Δύση.
Ακόμη και αν δεν επιδιωχθεί η ένοπλη σύρραξη, η κατάσταση θα μπορούσε να τεθεί εκτός ελέγχου από ανεξέλεγκτους και άστοχους χειρισμούς.
Δυστυχώς, δεν υπάρχει σχέδιο βήτα για τη μεταφορά πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο και αυτό είναι σε γνώση όχι μόνο της Τεχεράνης, που το χρησιμοποιεί ως όπλο άσκησης πίεσης, αλλά και των δυτικών χωρών.
Ας κρατήσουμε μια παλαιότερη δήλωση του τέως προέδρου του Ιράν Χασάν Ροχανί: «Αν μια μέρα οι ΗΠΑ θελήσουν να σταματήσουν τις ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου, τότε κανείς δεν πρόκειται να εξάγει πετρέλαιο από τον Περσικό Κόλπο».
*Τα όσα γράφονται στα ενυπόγραφα Άρθρα - Άποψης εκφράζουν μόνο τον Συγγραφέα τους και δεν αποτελούν θέσεις της OffsiteNews