Έχεις κότσια, είσαι μάγκας, ασχολείσαι με το επιχειρείν!
Στην Κύπρο οι λέξεις επιχειρηματικότητα, επιχειρείν και επιχειρήσεις είναι άνευ ουσίας. Στη χώρα τού ό,τι δηλώσεις είσαι, οι λέξεις «μικρή» και «μεσαία» επιχείρηση, δεν έχουν εκείνη τη βαρύτητα και τον ανάλογο σεβασμό που έπρεπε να έχουν, όπως ίσως σε άλλες χώρες του κόσμου.
Σήμερα, για να έχεις μια επιχείρηση και να τη διατηρείς βιώσιμη και ακέραια, πρέπει όχι να μόνο να έχεις κότσια, να είσαι μάγκας, να έχεις ρευστό, αλλά κυρίως να μπορείς να είσαι συνεπής με όλες τις υποχρεώσεις σου προς το κράτος, τον Έφορο Φορολογίας, τους Δήμους, προς τους προμηθευτές και πελάτες σου, προς όλους όσοι έχουν οποιαδήποτε επιχειρηματική ή επαγγελματική σχέση μαζί σου.
Σύμφωνα με τον ορισμό, η «Μικρή Επιχείρηση» είναι η επιχείρηση με λιγότερα από 50 άτομα προσωπικό και με κύκλο εργασιών μικρότερο των 10 εκατομμυρίων ευρώ (€10.000.000). Επίσης, σύμφωνα με το μητρώο επιχειρήσεων της Κύπρου, το 94% περίπου των επιχειρήσεων απασχολούν μέχρι 9 υπαλλήλους, ήτοι θεωρούνται μικρές επιχειρήσεις.
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, πολλές επιχειρήσεις, κυρίως οικογενειακές ή παραδοσιακές πνέουν τα λοίσθια. Οι κύριοι λόγοι είναι ο ψηλός πληθωρισμός, η ακρίβεια, οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι, αλλά κυρίως το ασταθές περιβάλλον και η τεχνολογική εξέλιξη που «χτυπούν» την πόρτα των επιχειρήσεων, οι οποίες καλούνται να λειτουργήσουν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που μετεξελίσσεται και εξελίσσεται και υποχρεώνει τους συμμετέχοντες σε αυτό να επενδύσουν χρόνο, χρήμα και ανθρώπινο δυναμικό για να καλύπτουν τα κενά που διαθέτουν και προσφέρουν οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Όταν οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις δίνουν καθημερινή μάχη για να παραμείνουν βιώσιμες, και να προσαρμοστούν στις τεχνολογικές εξελίξεις, στην κλιματική αλλαγή, σε κυβερνητικές ρυθμίσεις και άλλες παγκόσμιες τάσεις, πώς θα μπορέσουν να επιβιώσουν, να βρουν χρόνο για αλλαγές; Όταν πολεμάς για τα βασικά, δεν βλέπεις μπροστά σου το παγόβουνο ή τον σεισμό που έρχεται κατά πάνω σου!
Θεωρείται βέβαιο ότι, οι μικρές επιχειρήσεις μπορεί να έχουν μεγαλύτερη ικανότητα ευελιξίας στη λήψη αποφάσεων και στην προώθηση αλλαγών καθώς μπορούν να τις προωθήσουν γρήγορα και αποτελεσματικά.
Χάνουν το τραίνο…
Αυτή τη στιγμή, όμως, πολλές από τις μικρές επιχειρήσεις χάνουν το τραίνο των αλλαγών, γιατί δεν έχουν την ικανότητα να προσαρμοστούν στις αλλαγές, να κερδίσουν το στοίχημα της τεχνολογικής εξέλιξης και κυρίως να «χτυπήσουν» αποτελεσματικά τη νέα ηλικιακή ομάδα καταναλωτών. Δεν γνωρίζουν τα θέλω, τις ανάγκες και τις προτεραιότητές τους. Χάνουν το τραίνο, γιατί δεν ακολουθούν τις τάσεις της εποχής, δεν προσφέρουν διαδικτυακό κατάστημα, δεν ξέρουν να παίζουν με τα social media, δεν μπορούν να φτάσουν τις ταχύτητες της amazon και του shein. Δεν προσφέρουν κάτι το διαφορετικό, το ευφάνταστο! Αντιγράφουν και συνεχίζουν στην ίδια παλιά συνταγή που σήμερα αποδεικνύεται σχεδόν αρχαία!
Η έλλειψη εστίασης είναι άλλος ένας λόγος για τον οποίο οι μικρές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν. Οι μικρές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν γιατί δεν προσφέρουν κανένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους, καθώς δεν διαθέτουν μια σαφή πρόταση αξίας, ένα όφελος που τους ξεχωρίζει από τον άμεσο ανταγωνισμό και τους αναδεικνύει στη συνείδηση του κόσμου, ήτοι να «χτυπήσουν» στην καρδιά και το συναίσθημά του.
Γιατί οι άνθρωποι να επιλέξουν να αγοράσουν από τη δική σας εταιρεία ή επιχείρηση και όχι από αυτήν του γείτονα; Εσείς «πουλάτε»… παλιές συνταγές, ο άλλος πουλά τον εαυτό του και την επιχείρησή του ακολουθώντας το νέο, το καινοτόμο, το αλλιώτικο. Ασχέτως αν εσείς είστε ο καλύτερος, το πλήθος επιλέγει και στηρίζει το νέο, το ανανεωμένο, το loud, το φωνακτό.
Επάρκεια κεφαλαίων
Αξιολογώντας τις μικρές επιχειρήσεις, επικεντρωμένοι στην ερώτηση «γιατί αποτυγχάνουν;», μαθαίνουμε ότι για να έχουμε και να διατηρούμε μια πετυχημένη μικρή επιχείρηση θα πρέπει να υπάρχουν επαρκή κεφάλαια που μόνο οι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί μπορούν να μας προσφέρουν, να διαχειριζόμαστε με φειδώ τις ταμειακές ροές, να είμαστε θιασώτες της βιώσιμης ανάπτυξης, να πιστεύουμε στο μάρκετινγκ και στη διαδικτυακή παρουσία. Πόσα;
Οι σημερινοί καταναλωτές αναζητούν την καλύτερη προσφορά, την ταχύτερη εξυπηρέτηση και τους ευκολότερους τρόπους για να ζήσουν, να εργαστούν και να διασκεδάσουν. Οτιδήποτε λιγότερο, τους κάνει να στρέφουν τα μάτια και την καρδιά αλλού. Γι’ αυτό όλοι οι «μικροί» των επιχειρήσεων ενωθείτε για να δείτε κατάματα, κι αν χρειαστεί να «χτυπήσετε» στο ψαχνό τους κινδύνους που σας αχρηστεύουν και σας στερούν τη ζωή και την επιβίωση. Σκεφτείτε πως σήμερα είναι ο δικός σας θάνατος, και αύριο του επόμενου!
Υ.Π. Οι προεδρικές εξαγγελίες και οι υπουργικές δηλώσεις δεν είναι αρκετές για να «ξυπνήσουν» το παζάρι από τον λήθαργο. Χρειάζονται ουσιαστικά έργα και πράξεις στοχευμένες, που να πατάσσουν τη γραφειοκρατία, να κάνουν ευκολότερη τη χρηματοδότηση, να ανοίγουν παράθυρο ελπίδας μέσω του μάρκετινγκ, του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το κυριότερο, όμως, το κράτος πρέπει να πιστέψει στους μικρούς και να τους στηρίξει διαθέτοντάς τους χρόνο, χρήμα και μέσα.Γιατί στο τέλος τι θα γίνουν οι εργοδότες, οι εργαζόμενοι και όλοι όσοι εξαρτώνται από το 94% των κυπριακών μικρών επιχειρήσεων;
Ειδικά, αν αύριο τους ζητηθεί να δώσουν την ψήφο τους! Θα κλείσουν τις επιχειρήσεις τους αλλά θα μαυρίσουν τους πάντες, αρνούμενοι να δώσουν μισή ψήφο σε όλους όσοι γνώριζαν αλλά δεν έκαναν τίποτε για να τους στηρίξουν!
*Τα όσα γράφονται στα ενυπόγραφα Άρθρα - Άποψης εκφράζουν μόνο τον Συγγραφέα τους και δεν αποτελούν θέσεις της OffsiteNews