Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Το “μεγάλο έργο” οδηγείται σε φιάσκο - Οι ευθύνες του Υπ. Ενέργειας

Το “μεγάλο έργο” οδηγείται σε φιάσκο - Οι ευθύνες του Υπ. Ενέργειας

ΑΠΟΨΗ: Γράφει ο Λεύκος Χρίστου

Το μεγαλεπήβολο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας, ήταν ξεκάθαρο εξ υπαρχής ότι έμπαζε νερά. 

Από τη γέννηση του φάνηκε ότι βυθιζόταν σε ένα σωρό ασάφειες και η πολιτική διορατικότητα σε Λευκωσία και Αθήνα, δεν ήταν ανάλογη. 

Ο πιό σοβαρός παράγοντας, αν όχι η πιό δύσκολη παράμετρος, της κατασκευής του έργου των μερικών δισεκατομμυρίων ευρώ, που ήταν το γεωπολιτικό ρίσκο, απουσίαζε από τους προβληματισμούς και την προληπτική διαχείριση των κινήσεων αυτών που κλήθηκαν να φέρουν σε πέρας το έργο. 

Υποστήριζαν οι αρμόδιοι του χαρτοφυλακίου του GSI πριν δύο χρόνια, και συνεχίζουν να υποστηρίζουν και σήμερα ότι περίπου ο κίνδυνος εκ Τουρκίας είναι ανύπαρκτος. 

Το έργο είναι ευρωπαϊκό και ως τέτοιο δεν θα επιτρέψει την οποιαδήποτε παρέμβαση της Τουρκίας, έλεγαν, ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου και ο ομόλογος του στην Αθήνα. 

Η κυβέρνηση Ν. Χριστοδουλίδη “φρέσκα” στο πηδάλιο της διακυβέρνησης της χώρας ήθελε και θέλει να “διασυνδέσει” τη θητεία της με την ηλεκτρική διασύνδεση της χώρας. 

Επιδίωξε, να επενδύσει στη διακαή επιθυμία όλων για πιό φθηνή ηλεκτρική ενέργεια. 

Ωστόσο, η συμμετοχή της Κύπρου, που πέρασε μέσα από μνημόνια και συμπληγάδες, σε ένα τέτοιο πολυδάπανο έργο με γεωπολιτικούς κινδύνους, θα έπρεπε να είχε περάσει από χίλια κόσκινα, πριν να κάνουμε και καταρχήν συμφωνίες. 

Η κυβέρνηση, κατά την ταπεινή μας άποψη, συνεχίζει να πηγαίνει κέρινη στη φωτιά. 

Το λιγότερο που έχει να πράξει είναι να απεγκλωβιστεί από εν λόγω έργο και από τη δεινή θέση που βρίσκεται.

Το Υπουργικό Συμβούλιο, λένε οι πληροφορίες, πλην του αρμόδιου Υπουργού, έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τους κινδύνους από τη συμμετοχή στο GSI. 

Ο ΥΠΟΙΚ φαίνεται να είχε αναπτύξει εκτενώς εντός του Υπουργικού, τους δημοσιονομικούς και γεωπολιτικούς κινδύνους. Εξ ου και δεν ήταν τυχαία η πρώτη συνάντηση πριν πολλούς μήνες, Κ. Μητσοτάκη και Ν. Χριστοδουλίδη για τα ενεργειακά την οποία είχε ζητήσει ο ΠτΔ. 

Όμως ας μην πάμε μακριά. Τι ήταν αυτή η πρωτόγνωρη για τα θεσμικά γίγνεσθαι στην εκτελεστική εξουσία, όταν ο Γ. Παντελή τότε Γεν. Διευθυντής του ΥΠΟΙΚ είχε συγκρουστεί μετωπικά σε κοινοβουλευτική επιτροπή με τον Υπουργό Ενέργειας, γιατί ο τεχνοκράτης προσπαθούσε απεγνωσμένα να αποδείξει στον Υπουργό ότι δεν είναι ελέφαντας. 

Ο Γ. Παντελή είχε εκφράσει τότε, έντονες ανησυχίες, για την επενδυτική συμμετοχή της ΚΔ, για τις υποχρεώσεις που μπορεί να προκύψουν, για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις, για το τεχνικό τμήμα. 

Τεχνοκράτες του ΥΠΟΙΚ είχαν βάλει ήδη κάτω τους αριθμούς και το αποτέλεσμα προκάλεσε πανικό. 

Ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ είχε την ευκαιρία να δώσει γνώση στην κοινή γνώμη η οποία μάθαινε για πρώτη φορά ότι η ΚΔ προχωρούσε σε ένα τέτοιο πολυδάπανο έργο χωρίς να είχε προηγηθεί μελέτη κόστους-οφέλους. 

Με απλά λόγια: Η χώρα οδηγείτο ξυπόλυτη σε αγκάθινα μονοπάτια! 

Αιωρείτο και ενδεχομένως να αιωρείται το ερώτημα: Ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ ενήργησε χωρίς τη συγκατάθεση του Υπουργού του; Αντίθετα. Είχε εξουσιοδοτηθεί να μιλήσει ευθέως προς τους βουλευτές με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. 

Πρέπει να γνωρίζουν οι αναγνώστες και όχι μόνο ότι σε ανύποπτο χρόνο, ελάχιστοι που είχαν ενδιατρίψει επί του καυτού αυτού θέματος, είχαν προειδοποιήσει με δραματικό τρόπο την κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό Ενέργειας κρούοντας τον κώδωνα του υψηλού ρίσκου.

Ο οικονομολόγος Μάικ Σπανός σε συνέντευξη που του πήρε ο γράφων, τον Σεπτέμβριο του 2024, είχε προβεί σε πολύ σοβαρές επισημάνσεις. 

“Mε βάση στοιχεία που δημοσιοποιούνται, το κόστος του έργου είναι και τεράστιο και απροσδιόριστο” είπε πει. 

“Εξίσου απροσδιόριστο είναι και το όφελος” ανέφερε. 

Πρόσθεσε ότι “εκ των πραγμάτων το έργο είναι βυθισμένο σε ασάφειες σε ότι αφορά τη διαχείριση του, την τιμολογιακή του πολιτική, τον διαχειριστή, στο ποιος θα παράγει και ποιος θα αγοράζει”.

“Είναι ένα έργο”, είπε, “υψηλής αβεβαιότητας, που θα σπαταλήσει πολύτιμους πόρους οι οποίοι θα μπορούσαν να ήταν πολύ πιο αποδοτικοί εάν διατεθούν προς άλλες χρήσεις”.

Είχε φέρει στην επιφάνεια ότι δεν υπήρξε ανεξάρτητη επιστημονική τεχνοοικονομική μελέτη που να συνηγορεί στην εκτέλεση του έργου, επισημαίνοντας και το γεγονός ότι η απουσία πρόθυμων επενδυτών δεν ήταν τυχαία. 

“Ακόμα και αυτή η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αρνήθηκε να χρηματοδοτήσει το έργο” είχε επισημάνει. 

Εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις κατά πόσο θα ενδιαφερθούν επενδυτικά ταμεία, για να συμμετέχουν στην ηλεκτρική διασύνδεση, όπως ο ΠτΔ είχε δηλώσει μετά από επίσκεψη του σε χώρα του Αραβικού Κόλπου. Μέχρι σήμερα δεν υπήρξε ανταπόκριση από κανένα τέτοιο ταμείο.

Ο Μ. Σπανός αναφέρθηκε και στον “απρόβλεπτο” γεωπολιτικό κίνδυνο, που δεν ήταν άλλος από την Τουρκία. 

Ζήτησα την επόμενη μέρα από τον κ. Παπαναστασίου να σχολιάσει τις δηλώσεις του συγκεκριμένου οικονομολόγου και αν όντως οι ανησυχίες χρήζουν προβληματισμού. Η απάντηση που πήρα ήταν:

“Είναι οι απόψεις ενός οικονομολόγου!”.

Ο Υπουργός Ενέργειας φαίνεται ότι δεν έχει ακούσει ποτέ τη φράση “ο παίζων χάνει και ο ομιλών εκτίθεται”.

Εμφανιζόταν “αχαλίνωτος” στις δηλώσεις του, μετά από κάθε συνάντηση με τον έλληνα ομόλογό του, δημιουργώντας κλίμα ευφορίας και μεγάλες προσδοκίες για τους κύπριους πολίτες, αγνοώντας ότι “έχτιζε” σε άμμο! 

Το Απρίλιιο του 2024 είχε παρελάσει σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια και αναφέρθηκε με στόμφο “στα πολλαπλά οφέλη που θα φέρει το έργο για την Κύπρο”, είπε. 

Προχθές δήλωσε ότι η ηλεκτρική διασύνδεση “είναι από τα πιο σημαντικά έργα για την Κυπριακή Δημοκρατία”. 

Μιλώντας στο Τρίτο του ΡΙΚ και στην Ελένη Βρετού ισχυρίστηκε ότι η Κύπρος δεν θα έχει κόστος από τυχόν αναστολή του έργου. 

Η συμφωνία λέει ότι σε περίπτωση αναστολής του έργου το κόστος που θα προκύψει μέχρι τότε θα το επωμιστούν 50 -50 η Ελλάδα και η Κύπρος. 

Η Βrief σε ρεπορτάζ της Χρύσως Αντωνιάδου, την περασμένη Παρασκευή, αποκάλυπτε το αναμενόμενο. 

“Το έργο οδηγείται προς ναυάγιο λόγω της αβεβαιότητας που προκαλούν οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι στην περιοχή”.

Η ΔΕΦΑ ζήτησε επιπλέον ρευστό ύψους €200 εκατ. απο το ΥΠΟΙΚ για να ολοκληρωθεί το έργο του τερματικού στο Βασιλικό. 

Θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Υπουργό Ενέργειας. Μπορεί να μας αναλύσει αυτή τη δαπάνη; 

*Τα όσα γράφονται στα ενυπόγραφα Άρθρα - Άποψης εκφράζουν μόνο τον Συγγραφέα τους και δεν αποτελούν θέσεις της OffsiteNews.

0
Home